خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

کشمکش نفت با روند سینوسی قیمت/ چرا طلای سیاه گران شد؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۷۴۲۱

به گفته زرگر؛ افزایش قیمت نفت روند کوتاه‌مدتی دارد زیرا به محض سیر صعودی، امریکا تولید و صادرات خود را افزایش می‌دهد، ضمن اینکه با فشار به عربستان نفت بیشتری را روانه بازار می‌کنند.

به گزارش ایلنا، قیمت نفت‌خام برنت هفته گذشته به بالاترین حد در سه سال اخیر رسید زیرا اختلال روند عرضه جهانی نفت شرکت‌های انرژی را وادار کرد مقدار زیادی از ذخیره‌سازی‌های نفت خود برداشت کنند. به طوری که بانک آمریکایی گلدمن‌ساکس برآورد خود از قیمت نفت در پایان سال جاری میلادی را از 80 دلار برای هر بشکه به 90 دلار برای هر بشکه تغییر داد، زیرا تقاضای سوخت پس از شیوع سویه دلتای ویروس کرونا و طوفان آیدا سریع‌تر از حد انتظار بهبود یافته است. هرچند این بانک در پیش‌بینی دیگر با با در نظر گرفتن احتمال امضای توافق هسته‌ای جدید ایران و آمریکا تا آوریل سال آینده، قیمت نفت‌خام را در سه ماه دوم و سه ماه چهارم سال آینده 80 دلار برای هر بشکه اعلام کرد. 

بانک بارکلیز انگلیس اما در تازه‌ترین برآورد خود در پی کمبود عرضه، پیش‌بینی قیمت نفت در سال 2022 را افزایش داد.این بانک پیش‌بینی خود از قیمت نفت در سال آینده میلادی را  77 دلار برای هر بشکه اعلام کرد که تا حدودی به‌دلیل اطمینان کمتر به احیای توافق هسته‌‍‎ای ایران و آمریکا بود.

در پی افزایش قیمت نفت جن‌ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت: کاخ سفید همچنان با سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) درباره قیمت نفت مذاکره می‌کند و همه ابزارهای ممکن برای رسیدگی به این مسئله در حال بررسی است.

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در تیرماه و به‌دنبال اختلاف امارات با ائتلاف اوپک و متحدانش (اوپک پلاس) بر سر خط پایه تولید اعلام کرده بود ایالات متحده طرف این گفت‌وگوها نیست، اما مقام‌های کاخ سفید در حال مذاکره با کشورهای مورد بحث هستند تا برای افزایش تولید پیشنهادی به مصالحه برسند.

جن‌ساکی، سخنگوی کاخ سفید در این باره گفته بود: از گفت‌وگوی جاری اعضای اوپک برای دستیابی به توافق استقبال می‌کنیم. این توافق امکان دسترسی به انرژی مقرون‌به‌صرفه و قابل اطمینان را افزایش می‌دهد.

علی‌اصغر زرگر درباره نوسانات اخیر قیمت نفت به خبرنگار ایلنا گفت: چندین عامل در افزایش قیمت موثر است که مهمترین آن در شرایط امروز مدیریت بیماری کرونا بخصوص در کشورهای امریکا و اروپایی و حتی چین و ژاپن است. این روند باعث می‌شود بسیاری از کارخانجات و صنایع بخصوص حوزه گردشگری که نیاز به سوخت دارند دوباره جان گرفته و گردش اقتصادی رونق می‌گیرد. بنابراین طی این مدت افت قیمت تاحدی مربوط به رکود صنایع انرژی‌بر بوده است. 

وی نزدیک شدن به فصل سرما و افزایش نیاز به سوخت را نیز دیگر دلیل افزایش قیمت نفت برشمرد و افزود: اکنون کشورها با توجه به افزایش نیاز به انرژی به ذخیره بیشتر سوخت روی آورده‌اند که مبنایی جهت رشد قیمت‌ها شده است.

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه برخی بحران‌های ساختگی را نیز از عوامل افزایش قیمت نفت دانست و توضیح داد: از جمله این عوامل می‌توان به نتیجه مذاکرات ایران و امریکا و یا تهدیدهای توخالی امریکا و اسرائیل در قبال ایران اشاره کرد. همچنین بحران در دیگر مناطق جهان و گاهی بورس‌بازان نیز سعی می‌کنند روی قیمت‌ها مانور داده و نوسان ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه اکنون منابع انرژی به اندازه کافی در جهان موجود است، اظهار داشت: اگر مذاکرات برجام به نتیجه مطلوب برسد، نفت ایران هم قانونی و طبق روال عادی وارد بازار می‌شود که در تعدیل قیمت‌ها نقش خواهد داشت، چراکه قطعا ایران بلافاصله بعد از لغو تحریم نسبت به بازگرداندن سهمه خود در اوپک اقدام خواهد کرد.

به گفته زرگر؛ افزایش قیمت نفت روند کوتاه‌مدتی دارد زیرا به محض سیر صعودی، امریکا تولید و صادرات خود را افزایش می‌دهد، ضمن اینکه با فشار به عربستان نفت بیشتری را روانه بازار می‌کنند. 

وی تاکید کرد: در هر حال مدیریت کرونا و شروع فعالیت‌های اقتصادی صنایع مختلف شوکی به حوزه انرژی وارد کرده است، اما تصور نمی‌کنم قیمت‌ها سرسام‌آور بالا برود.

این کارشناس حوزه انرژی همچنین خاطرنشان کرد: تغییر رویکرد کشورها در حوزه انرژی و تمرکز روی انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر نیز تا حدی قیمت‌ها را در حالت نوسانی قرار داده و منجر به افزایش تقاضا و قیمت برای سوخت‌های پاک از جمله گاز طبیعی شده است. اما در عین حال تا زمانی که نتوانند جایگزین شوند قیمت نفت همچنان روند رو به رشد خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز