خبرگزاری کار ایران

برگزاری مراسم رونمایی از پرداخت موبایلی غیر تماسی NFC مبتنی بر استاندارد EMV

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۱۸۷۷

مراسم رونمایی از پرداخت موبایلی غیر تماسی NFC مبتنی بر استاندارد EMV در شرکت هلدینگ فناوری بانک صادرات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم رونمایی از پرداخت موبایلی غیر تماسی NFC مبتنی بر استاندارد EMV در شرکت هلدینگ فناوری بانک صادرات برگزار شد.

در این افتتاحیه سیدجعفر صدری (معاونت فناوری اطلاعات بانک صادرات) آقامحمدی (رئیس اداره خدمات نوین) صادق فرامرزی (مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک صادرات) ناصری (مدیر پروژه EMV) وحید مهدوی، (مدیر امور مشتریان ایران کیش) و رضا محمدی (معاون توسعه بازار ایران کیش) حضور داشتند. 

در ابتدای این مراسم سیدجعفر صدری (معاونت فناوری اطلاعات بانک صادرات) در معرفی محصول گفت: در حال حاضر تقریبا حدود ۲۷۰میلیون کارت در شبکه‌ی بانکی داریم و از طرفی سرانه‌ی مشتریان، بیش از سه کارت است که به نظر سرانه‌ی بالایی است. در واقع این تعداد کارت مشکلات بسیاری را هم برای مشتران و هم برای شبکه‌ی بانکی ایجاد کرده است. همچنین باید بدانیم که این موضوع زمینه را برای کلاهبرداری افراد سودجو فراهم می‌کند. 

وی با اشاره به استفاده از کارت مغناطیسی در ایران ادامه داد: این کارت در سایر کشورها مخصوصا کشورهای اتحادیه اروپا شکل و شمایل دیگری گرفت و آن‌ها به سمت کارت‌های هوشمند رفتند. در واقع استانداری طراحی شد تا تراکنش‌ها را هم به صورت آفلاین و هم آنلاین و با سهولت و امنیت بالا بتوانند در دست داشته باشند؛ پایه و مبنای این استاندارد بر مبنای کارت هوشمند بود. 

صدری بیان کرد: در ایران ما تجربه‌ی استفاده و مهاجرت به سمت کارتهای هوشمند را کم داشتیم و آنچه که انجام شد نیز خیلی موفق نبوده است. تلاش‌های بسیاری انجام شد و طی سال‌ها سعی شد کار به سمتی برود که شبکه‌ی زیرساخت کشور مجاب به مهاجرت به سمت کارت‌های هوشمند شود. واقعیت این است که هزینه‌های هنگفتی که به لحاظ سخت افزاری و تغییرات در زیرساختهای نرم افزاری و همچنین مشکلات و سختی‌هایی که برای پذیرنده و صادرکننده ایجاد می‌شد، مانع از موفقیت این پروژه شده بود. 

وی گفت: همانطور که عرض کردم از آنجا که در کشورهای اروپایی پایه‌ی کار با کارت هوشمند شروع شده بود با سهولت کار انجام شد و بیش از ۵سال است که بالای ۹۰ درصد از پرداخت‌های بزرگ در کشورهای اتحادیه اروپا بر روی کارت‌های هوشمند و با رعایت استاندارد EMV انجام می‌شود. 

معاونت فناوری اطلاعات بانک صادرات گفت: در ایران و با همکاری بانک مرکزی، بانک صادرات، شرکت ایران کیش و شرکت خدمات انفورماتیک پروژه‌ی جدیدی شروع شد تا ما هم بتوانیم از ابزار موبایل همان استفاده کارت هوشمند را داشته باشیم که این موضوع روی پذیرندگان شروع شد و امیدواریم بتواند به سایر زیرساخت‌ها نیز تسری پیدا کند. در این پروژه قرار شد ابزار کارت روی موبایل براساس استاندارد EMV قرار بگیرد. 

صدری در خصوص مزیت‌های این کار گفت: اول اینکه امکان کلاهبرداری در کارت‌های مغناطیسی زیاد است و یکی از مزیت‌های این کار افزایش امنیت در حوزه‌ی شبکه‌ی پرداخت فعلی است. مشتریان می‌توانند از طریق نصب برنامه در موبایل خود بدون نیاز به همراه داشتن کارت و با امنیت بالا پرداخت‌های آنلاین خود را انجام دهند. 

وی ادامه داد: دومین بحثی که می‌تواند برای مشتریان جذاب باشد این است که در اینجا دیگر نیاز به کارت - در واقع فیزیک کارت - وجود ندارد. ما می‌توانیم مجموعه‌ی کارت‌ها را در داخل یک اپ ببریم که این باعث سهولت استفاده‌ی مشتریان خواهد شد. 

صدری بیان کرد: امکان استفاده از یک سری فعالیت‌ها بدون استفاده از رمز البته با استاندارد بالا و در مورد پرداختهایی که خیلی مبلغ بالایی ندارند و امکان ریسک‌پذیری آن بالاست یکی دیگر از مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد و اتفاقا یکی از جذابیتهای این پروژه نیز همین قابلیت است. 

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه این پروژه کاملا بر روی استاندارد ایمنی پایه ریزی شده و با استفاده از این برنامه کارت را می‌توان حذف کرد و با توجه به مزایایی که عرض کردم، به نظر می‌رسد که بتوان آینده‌ی درخشانی برای این پروژه ترسیم کرد. 

در ادامه‌ی این جلسه صادق فرامرزی (مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک صادرات) گفت: شبکه‌ی پرداخت به نوعی رشد کرده که بحث حوزه‌ی پز در این شبکه بسیار سنگین بوده و چند سالی هم رشد نامتوازن به شکلی جلو رفت که باقی حوزه‌ها جا ماند و احتمال موفقیتشان هم کمتر شد. 

وی گفت: نکته‌ای که می‌تواند به عنوان مزیت در این پروژه به آن اشاره کرد این است که موبایل جزو ابزارهایی است که همیشه در کنار ماست و به نظر می‌آید بیشتر از کارت به ما نزدیک است و این امکان توسعه این پروژه را بیشتر می‌کند. امیدواریم به زودی اعتماد شکل بگیرد و امیدواریم در آینده‌ی خیلی نزدیک این پروژه گسترش پیدا کند و دیگر سقفی برای آن وجود نداشته باشد. 

پیمان طبری (مدیرعامل ایران کیش) که به صورت غیرحضوری در این نشست شرکت کرده بود گفت: بانک مرکزی موفق شد براساس استاندارد EMV و با استفاده از تکنولوژی NFC پرداخت موبایلی را برای کارت‌خوان‌ها راه‌اندازی کند. برای اینکه این اتفاق بیفتد کارتخوان‌های ما باید تکولوژی NFC را پشتیبانی کنند و در ضمن گوشی‌های هوشمندی که بتوانند این تکنولوژی را حمایت کنند وجود داشته باشند. 

وی در توضیح استفاده از این برنامه گفت: فرد می‌تواند با در اختیار داشتن موبایل خود و بدون داشتن کارت به فروشگاه مراجعه کند و با نزدیک کردن گوشی به کارتخوان‌هایی که NFC را پشتیبانی می‌کنند، مبلغ را وارد و نهایتا رمز را وارد کند. البته در پروژه‌ای که راه‌اندازی خواهد شد مطمئنا بخشی از مبلغ را می‌توان بدون وارد کردن رمز پرداخت کرد. یعنی اگر مبلغی زیر صدهزار تومان باشد بدون وارد کردن رمز می‌توان مبلغ را پرداخت کرد که این شرایط را بسیار آسان می‌کند. 

طبری بیان کرد: این طرح از دستاوردهای مهمی است که از امنیت بالایی برخوردار است و شبکه‌ی مجازی کشور را آماده می‌کند تا به شبکه‌هایی با استانداردهای بین‌المللی نزدیک شوند و بتوانند در آینده اتصال برقرار کنند. 

وی گفت: برای اینکه این طرح به نتیجه برسد می‌بایست کارتخوان‌های ایران کیش که NFC را پشتیبانی می‌کنند به پذیرش طراحی موبایلی مبتنی بر استاندارد EMV مجهز شوند. لذا در فاز اول بلافاصله نرم‌افزار این کارتخوان‌ها تجهیز شد و در حال حاضر بیش از ۲۲ هزار نقطه در سراسر کشور آماده پذیرش این طرح هستند و تا پایان تیرماه ۴۰هزار نقطه و تا پایان سال بیش از۲۰۰هزار نقطه از کشور این پروژه را حمایت می‌کنند. 

درادامه شیدانی (کارشناس معاونت فناوری اطلاعت مرکزی) در خصوص اهمیت این پروژه گفت: در سالهای اخیر این پروژه را در بانک مرکزی شروع کردیم و همانطور که در جریان هستید این پروژه پارسال افتتاح شد و این نشان از اهمیت این پروژه دارد. 

وی ضمن تشکل از دست‌اندرکاران این پروژه گفت: شرکت ایران کیش این پروژه را اجرایی کرد و ما امیدواریم که هر چه سریع‌تر این پروژه در دسترس عموم قرار بگیرد. 

در پایان این نشست رضا محمدی (معاون توسعه بازار ایران کیش) گفت: بحث شیوع کرونا متاسفانه یکی از دغدغه‎های امروز ما شده است و در این شرایط یکی از الزام‌ها این است که تا جایی که می‌توانیم تماس افراد را با سطوح دیگر کم کنیم. یکی از این کارهایی که این پروژه‌ای انجام می‌دهد همین کم کردن سطح تماس افراد با کارتهای بانکی است که البته در این شرایط بسیار حائز اهمیت است. 

وی بیان کرد: ایران کیش به عنوان یکی از بزرگترین دارنده‌های حوزه‌های با قابلیت NFC این افتخار را داشت که در کنار بانک صادرات این کار را پیش ببرد. البته این همکاری چند وجهی بود و صرفا دوطرف نداشت و ما امیدواریم بتوانیم هر چه سریع‌تر این کار را پیش ببریم و شاهد گسترش روزافزون این پروژه باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز