خبرگزاری کار ایران

وزیر پیشنهادی ارتباطات مطرح کرد؛

راه‌اندازی قطعی شبکه ملی اطلاعات تا چهار سال آینده/ ظرفیت تبدیل شدن به هاب فضای مجازی منطقه را داریم

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۰۵۰۵

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تا چهار سال دیگر شبکه ملی اطلاعات به صورت قطعی راه‌اندازی شود و برخلاف آنچه به غلط گفته می‌شود راه‌اندازی شبکه ملی به معنی قطع شبکه جهانی اینترنت نیست.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، عیسی زارع‌پور در ابتدای سخنان خود به ارائه سوابق تحصیلی تخصصی و اجرایی خود پرداخت و گفت: من تحصیلات خود را در استان کرمانشاه آغاز کرده و دوره لیسانس و فوق لیسانس خود را در دانشگاه علم و صنعت گذرانده و دو دوره پسادکترا را در دانشگاه شریف و یکی از دانشگاه‌های برتر دنیا در کشور استرالیا در حوزه تخصصی کامپیوتر دارم و هم اکنون نیز عضو هیات علمی گروه شبکه کامپیوتری دانشگاه علم و صنعت هستم.

وی ادامه داد: در بحث تجربه نیز بنده در 15 سال پیش شبکه مجازی را راه‌اندازی کرده و در این حوزه دغدغه اصلی‌‌ام حمایت از حضور جوانان و سازوکارهای لازم برای آن بوده است. همچنین در دوره مسئولیت من در وزارت فرهنگ و ارشاد صدها برنامه در این حوزه با کمک جوانان اجرا شد و توانستم در سال 90 ، 20 میلیون دلار صادرات محصولات فرهنگی در حوزه دیجیتال داشته باشم.

زارع‌پور با اشاره به سوابق اجرایی خود در قوه قضاییه نیز گفت: در زمان حضورم در حوزه قضاییه نیز توانستیم گروه بزرگی از جوانان را به کار گیرم تا به کمک آنها پلتفرمی آماده کنم تا مردم بتوانند راحت‌تر به امور خود در قوه قضاییه بپردازند که رضایتمندی و اعتماد آنها را جلب کرد.

وی افزود: اگر نمایندگان مجلس به من اطمینان کنند و رای اعتماد را بدهند اولین گام ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی در فناوری اطلاعات خواهد بود و برای رسیدن به این هدف با کمک همکارانم کار شبانه‌روزی انجام خواهیم داد.

وی با تاکید بر اینکه امروزه فناوری اطلاعات تبدیل به بخش جدایی ناپذیر از زندگی مردم شده است گفت: به عنوان مثال هم اکنون 35 میلیون نفر از کودکان تا جوانان ما به عنوان گیمر در حوزه فناوری اطلاعات حضور دارند و هر روزه میلیون‌ها ایرانی برای انجام امور خود به فضای مجازی مراجعه می‌کنند.

وی تصریح کرد: اگر در این حوزه برنامه ریزی فعالی نداشته باشیم دچار آسیب می‌شویم و اولین آسیب از طریق عدم تامین امنیت در حوزه‌های مختلف خواهد بود.

زارع‌پور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر تمدن‌سازی در فضای مجازی اظهار کرد:‌ فضای مجازی محیطی است که می تواند فرصت آن بیشتر از تهدیدات باشد اگر نسبت به آن آینده‌نگری داشته باشیم و به درستی در این حوزه برنامه‌ریزی انجام دهیم.  

وی ادامه داد: بنده با بررسی اسناد بالادستی و موارد مطرح شده در شورای فضای مجازی بلاتکلیف مانده‌آند برنامه‌های خود را در کمسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی مطرح کرده و علاوه بر ارائه نظرات خود از بیانات و نظرات کمیسیون‌های مربوطه نیز بهره بردم.

زارع‌پور به بیان مهمترین موارد مربوط در برنامه خود برای وزارت ارتباطات پرداخت و اظهار کرد: حوزه اولی که باید مورد توجه قرار گیرد حرکت به سوی فضای دیجیتال است که در آن نحوه تعامل دولت با مردم، مردم با مردم و نیز انتقال داده‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: جهان به سمتی حرکت کرده است که مرزهای یک کشور را مرزهای زمینی تعین نمی‌کنند و این پلتفرم‌ها هستند که فراتر از مرزها رفته و مردم را به هم ارتباط داده‌اند که در این حوزه نیز ما باید برنامه راهبردی را داشته باشیم در غ یر این صورت پلتفرم‌های خارجی هستند که به ما می‌گویند چطور فکر کنیم و چطور کار کنیم.

زارع‌پور گفت: همین چند سال پیش بود که شبانه یکی از پلتفرم‌ها از گوشی‌های مردم حذف شد بدون اینکه کسی نسبت به آن به ما پاسخگو باشد در حالی که ما خود توانمندی آن را داریم که پلتفرم‌های مشابه و حتی بهتر از خارجی‌ها را داشته باشیم.

وی از نمونه این پلتفرم‌ها را در حوزه حمل و نقل و کسب‌وکارها در فضای مجازی نام برد که اکنون در کشور با همت جوانان داخلی به صورت موفق عمل می‌کنند.

زارع‌پور با بیان اینکه اکنون ما نباید نسبت به اتصال به تکنولوژی‌های جدید مانند اینترنت و ماهواره نگران نباشیم، افزود: 10 سال پیش برنامه‌هایی در همین حوزه آغاز شد اما با بی‌توجهی به نتیجه نرسید و حالا باید اتصال به ایننترنت ماهواره‌ای یکی از نگرانی‌های ما باشد.

وی از دیگر برنامه‌های مهم خود در صورت کسب رای اعتماد مجلس راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و افزود: برخی از نمایندگان می‌گویند که برنامه‌های ارائه شده بنده زمان‌بندی ندارد در حالی که من این قول را می‌دهم تا چهار سال دیگر شبکه ملی اطلاعات به صورت قطعی راه‌اندازی شود و برخلاف آنچه به غلط گفته می شود راه‌اندازی شبکه ملی به معنی قطع شبکه جهانی اینترنت نیست.

زارع‌پور تصری کرد: مساله این است که چرا پیام‌هایی که ما به یکدیگر می‌دهیم ابتدا به کشوری مانند آ‌لمان یا آمریکا برود و سپس به دست مخاطب برسد و در عین حال ما هزینه پهنای باند و امنیت خود را از دست بدهیم و هر زمان که آنها بخواهند این خدمات را از کار بیاندازند.

وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات با تاکید بر اینکه بیش از 70 درصد تکالیف مربوط به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات بر گردن وزارت ارتباطات است گفت:‌ با رییس جمهور در مورد این موضوع صحبت کردیم تا بر اساس قانون مسئولیت‌های بیشتری در این حوزه به وزارت ارتباطات منتقل شده تا بتوانیم هر چه سریعتر شبکه ملی اطلاعات را به عنوان یک مهم اساسی راه‌اندازی کنیم.

زارع‌پور دسترسی تمام روستاهای بالای 20 خانوار به شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال 1401 از دیگر برنامه‌های مهم خود برشمرد.

وی ادامه داد: همچنین تبدیل کشور به هاب منطقه در فضای مجازی با توجه به ظرفیت‌های موجود طی دو سال آینده از دیگر برنامه‌های بنده خواهد بود.

وی با ابراز تاسف از اینکه مردم همچنان برای بسیاری از کارهای خود مجبور به مراجعه حضوری به ادارات دولتی هستند اظهار کرد:‌ ا یران جایگاه مطلوبی در دولت لکترونیک در سطح جهانی ندارد و آمار نشان می‌د هد که ما رتبه 89 کمی و رتبه 118 کیفی در این حوزه را داریم که باید این شاخص هر چه سریعتر افزایش پیدا کند.

زارع‌پور همچنین این قول را داد که طی چهار سال آینده با اختیارات بیشتری که رییس جمهور طبق ماده 127 قانون اساسی در اختیار وی قرار خواهد داد رتبه ایران را حداقل 30 پله در این حوزه ارتقا دهد.

وی با اشاره به اهمیت اقتصاد دیجیتال در درآمدزایی کشور اظهار کرد: در کشورهای همسایه نمونه‌های یرا داریم که از طریق اقتصاد دیجیتال از جمله برنامه‌نویسی میزان یدرآمد آنها بیش از میزان درآمد نفتی کشور ما است در حالی که سهم ما به رغم استعدادهای جوانانمان تنها پنج درصد است.

زارع‌پور ادامه داد: برنامه بنده این است که طی مدت چهار سال این سهم را به 10 درصد افزایش دهم تا علاوه بر اشتغالزایی درآمد ارزی نیز برای کشور ایجاد شود.

وی یادآور شد: ما برای اجرا و توسعه در فضای مجازی از جمله شبکه ملی اطلاعات نیازمند جوانان مستعد از جمله برنامه‌نویسانی هستیم که هم اکنون بسیاری از آنها به فکر مهاجرت از کشور هستند.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات از دیگر برنامه‌های مهم خود ایجاد محیط امن برای کاربران از جمله کودکان عنوان کرد و گفت:‌ در کشورهای توسعه یافته نیز ابزارهایی وجود دارد که از گروه‌های سنی مختلف و مردم در مقابل محتویات نامناسب حفاظت می‌وشد و این مهم نیز در کشور ما باید اجرایی شود.

زارع‌پور گفت: ما در دوره تحول وزارت ارتباطات هستیم و تمام توان خود را برای بهتر نمودن این دوره به کار خواهم بست. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز