خبرگزاری کار ایران

پروژه خاص گوره-جاسک؛ در شرایط تحریم و بدون حضور خارجی ها

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۷۵۳۴

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، از خط لوله گوره - جاسک به عنوان رکورددارترین طرح بهره برداری شده در صنعت نفت یاد کرد و گفت: در قالب این طرح عظیم، علاوه بر ثبت رکوردهای زمانی ساخت قطعات و تجهیزات صنعت نفت، بسیاری از اولین ها در حوزه ساخت داخلی و مدیریت ایرانی رقم خورد که در نوع خود بی نظیر است.

به گزارش ایلنا از شرکت ملی نفت ایران، تورج دهقانی در آیین بهره برداری از خط لوله گوره - جاسک و آغاز عملیات بارگیری نفت خام از دریای عمان که پیش از ظهر امروز (پنجشنبه، ۳۱ تیر) برگزار شد، گفت: عمده مسائل پیش رو در انجام این طرح، ساخت خطوط لوله مقاوم به سیال ترش بود که به دلیل عدم مشارکت خارجی ها در دوران تحریم، شروع این طرح را با محدودیت های فراوانی مواجه کرد.

وی ادامه داد: با ورود شرکت های لوله ساز و فولادساز داخلی برای اولین بار در خلق این تکنولوژی و بعد از یک بازه زمانی ۶ ماهه، تلاش ها به ثمر نشست و از خرداد ۹۸ عملا ساخت خط لوله مقاوم به گاز و نفت ترش در سطح شرکت های ایرانی آغاز شد.

دهقانی از انجام این طرح به عنوان مقدمه ای در اعتماد به توان ایرانی و سرفصلی برای اجرای ایرانی ترین طرح های صنعت نفت برای نخستین بار در قالب طرح خط لوله گوره - جاسک یاد کرد و افزود: در قالب اجرای این طرح عظیم، ۲۵۰ شرکت داخلی احیا شدند؛ علاوه بر آن ثبت رکوردهای مربوط به ساخت خطوط و پست ها و ایستگاه های برق در کمتر از یک سال، ساخت پمپ های ۳ مگاواتی برای اولین بار در کشور، طراحی و اجرای سیستم یکپارچه کنترل ایرانی و هزاران رکورد تازه به ثبت رسیده در صنعت نفت، نمونه ای از اعتماد همه جانبه به توان ایرانی است.

براساس این گزارش، پیش از ظهر امروز( پنجشنبه ۳۱ تیرماه ) و با دستور رییس جمهوری اسلامی ایران، طرح ملی و راهبردی انتقال نفت خام گوره به جاسک با حمایت و راهبری وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران و با بهره‌مندی حداکثری از توان شرکت‌های ایرانی به ثمر نشست و صادرات نفت کشور از پایانه جاسک برای نخستین‌بار عملیاتی شد.

اجرای طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک با حدود ۲ میلیارد دلار اعتبار مصوب و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام و ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود که تاکنون ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه نفت (در روز) ایجاد شده است و این ظرفیت به‌تدریج و در آینده‌ای نزدیک به روزانه یک میلیون بشکه نفت می‌رسد.

سهم بیش از ۹۰ درصدی ساخت داخل و استفاده حداکثری از توان پیمانکاران و سازندگان ایرانی از مهمترین ویژگی‌های این طرح ملی به شمار می‌آید؛ به طوری‌که در مسیر اجرای آن، ۲۵۰ پیمانکار و تولیدکننده داخلی مشارکت داشته‌اند و با اتکا به توانمندی‌های داخلی، بعضی از تجهیزات و کالاهای مورد نیاز این طرح برای نخستین بار در کشور ساخته شده است که از جمله آن می‌توان به ساخت تختال، ورق و لوله متناسب با سیال ترش، مواد اولیه پوشش لوله FBE، پمپ‌های غول‌پیکر ۲.۷ مگاواتی BB۳، شیرهای موتوری ۴۲ اینچ کلاس ۹۰۰ و سیستم کنترل تمام‌ایرانی اشاره کرد.

طرح خط لوله انتقال نفت خام از گوره به جاسک از منطقه گوره از توابع شهرستان گناوه در استان بوشهر آغاز می‌شود و با عبور از استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان، در جاسک به پایانه و تاسیسات دریایی صادرات و واردات نفت خام و در آینده، فرآورده‌های نفتی ختم می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز