خبرگزاری کار ایران

یک مسئول در گفت‌وگو با ایلنا عنوان کرد:

رها شدن ۳۰ ساله طرح شبکه آب رسانی و تشدید مشکلات حق‌آبه کشاورزان جنوب کرمان

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۸۳۶۶

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی عدم توجه جدی در تکمیل و رها شدن 30ساله طرح شبکه کانال کشی انتقال آب سد هلیل رود جیرفت را دلیل تشدید مشکلات تامین حق‌آبه کشاورزان جنوب کرمان در زمان خشکسالی عنوان کرد.

ذبیح‌الله اعظمی ساردوئی در گفت‌وگو با ایلنا  با اشاره خشکسالی در سال جاری بخاطر کاهش بارندگی، اظهار کرد: در برخی استان‌های کشور میزان خشکسالی و کاهش بارندگی بسیار شدیدتر است از جمله جنوب استان کرمان که بر اساس آخرین آمار هواشناسی تا پایان اردیبهشت در جیرفت ۲۱ میلیمتر و عنبرآباد ۲۷ میلیمتر بارندگی اتفاق افتاده است، این در حالی است که در سال قبل ۳۰۰ میلیمتر بارندگی ثبت شده است.

وی ادامه داد: هلیل رود یکی از منابع مهم و اصلی تامین آب کشاورزی و شرب در جنوب استان کرمان است که با وقوع خشکسالی سال‌های قبل و سال جاری بحث‌های زیادی درباره تخصیص حق‌آبه کشاورزان منطقه پیش آمده است.

اعظمی ساردوئی با بیان اینکه این بحث‌ها بیشتر مربوط به روستاهای حاشیه هلیل رود است، افزود: روستاهای حاشیه رودخانه درباره میزان حق‌آبه خود معترض هستند چراکه آبیاری باغات و مزارع آنها از دهه‌ها پیش با آب رودخانه هلیل انجام می‌شود.

به گفته وی؛‌ بخشی از مشکل امروز مربوط به تامین حق‌آبه کشاورزان، به دلیل کم‌کاری مسئولان وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای استان است.

اعظمی ساردوئی یادآور شد: 30 سال پیش سد جیرفت بر روی رودخانه هلیل رود احداث و قرار بر این بود حداقل سی هزار هکتار اراضی با شبکه کانال‌های سد آبیاری شود، اما تنها بخش کوچکی از این کانال‌ها احداث و باقی طرح بصورت ناتمام رها شده است.

وی بهانه عدم تکمیل کانال‌ها و شبکه آبیاری توسط دستگاه‌های مسئول را نبود اعتبار کافی عنوان کرد.

اعظمی ساردوئی با تاکید بر اینکه نیمه رها شدن طرح شبکه کانال‌های آب منتج به حفر چاه‌های غیر مجاز متعدد در منطقه شده است، افزود: اکنون چاه‌های غیر مجاز خود بلایی جان آب‌های زیرزمینی منطقه شده و اثرات خشکسالی را تشدید کرده است. 

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی معتقد است؛ اگر دستگاه‌های مسئول همتی برای پایان دادن به طرح تکمیل کانال کشی شبکه انتقال آب سد داشته باشند، کشاورزان خود داوطلبانه اقدام به بستن چاه‌های غیر مجاز خواهند کرد.

اعظمی ساردوئی خبر داد که مقرر شده است شرکت آب منطقه جنوب استان کرمان به عنوان متولی امور، تمام تلاش خود را برای تامین حق‌آبه کشاورزان به کار گیرد.

وی همچنین به کشاورزان توصیه کرد: کشت محصولات آب‌بر را برای عبور از خشکسالی سالجاری حذف کنند تا در تامین آب باغات و نخیلات مشکلی ایجاد نشود.

اعظمی ساردوئی یادآوری شد: حق آبه رها شده از سد جیرفت برای کشاورزان کافی نیست و لازم است شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان در افزایش راه‌سازی میزان آب و رعایت حق‌آبه کشاورزان زحمتکش اقدام عاجل کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز