خبرگزاری کار ایران

محمد در گفت‌وگو با ایلنا:

سرمایه ۴.۵ میلیون دارنده کد بورسی زیر ۱۰ میلیون تومان است/ جیب مردم را در بورس زدند/ بورس را بیمه می‌کنم/ ورود چینی‌ها به بازار سرمایه ایران طبق سند ۲۵ ساله

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۴۲۰۸

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در حال حاضر 55 میلیون نفر با احتساب دارندگان سهام عدالت، کد بورسی دارند. اغلب کد بورسی‌های جدید سال گذشته با اعلام فراخوان فریب وارد بازار شدند و بعد جیب مردم را در این بازار زدند.

سعید محمد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره وضعیت بازار سرمایه و راهکار تیم اقتصادی وی برای برون‌رفت از این شرایط اظهار داشت: بازار سرمایه از موضوعاتی است که برای تامین مالی پروژه‌ها بر روی آن حساب باز  کرده‌ایم.

وی ادامه داد: نقدینگی سرگردان موجود که به بیش از 3400 هزار میلیارد تومان می‌رسد، به جریان اقتصاد بسیار آسیب وارد آورده و وضعیت شاخص‌های اقتصادی کشور به ویژه تورم را دائما افزایش می‌دهد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر بتوانیم این نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنیم، این تهدید را به فرصت تبدیل کرده‌ایم و مسیر هدایت این نقدینگی به سمت تولید، بازار سرمایه است. به همین دلیل برنامه جامعی را برای احیای بورس و بازار سرمایه تدوین کرده‌ایم. قدم اول برای احیای این بازار بازگرداندن اعتماد مردم است.

محمد با بیان اینکه برای بازگشت اعتماد مردم اول باید با متخلفان بورسی که سال گذشته باعث شدند بسیاری‌ها در این بازار آسیب ببینند برخورد شود، گفت: متاسفانه متخلفان که باعث زیان مردم در بازار سرمایه شدند در حال حاضر رها هستند. تعدادی از این متخلفان افراد حقوقی و تعدادی دیگر هم حقیقی‌ها هستند که باید به صورت کامل شناسایی شوند و متناسب با تخلفی که مرتکب شدند با آنها برخورد شود.

وی ادامه داد: در کنار برخورد با متخلفان بازار سرمایه به ویژه حقوقی‌ها، اهرم‌های اعتمادساز دیگری هم وجود دارد که این اهرم در اختیار دولت و بورس است. معتقدم باید پوشش بیمه‌ای گسترده برای کسانی که می‌خواهد وارد بازار سرمایه شوند ایجاد کنیم که متاسفانه در حال حاضر این پوشش بیمه‌ای وجود ندارد.

محمد تاکید کرد: در حال حاضر 55 میلیون نفر با احتساب دارندگان سهام عدالت، کد بورسی دارند. اغلب کد بورسی‌های جدید سال گذشته با اعلام فراخوان فریب وارد بازار شدند. سال گذشته طی فراخوان فریب گسترده، بسیاری از مردم را وارد بازار سرمایه کردند و بعد جیب مردم را در این بازار زدند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه تمام افرادی که با این فراخوان فریب در بورس سرمایه‌گذاری کردند، متضرر شدند که از قشر ضعیف جامعه هم هستند اظهار داشت: حدود 4.5 میلیون نفر از دارندگان کد بورسی، سرمایه زیر 10 میلیون تومان داشتند که از متضرران بازار هم هستند. دولت می‌تواند راسا ورود کند و سرمایه این افراد را جمع آوری کند و همین باعث می‌شود که صف‌های فروش تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

وی افزود: این اقدامات می‌تواند به بهبود شرایط بازار کمک کند و باعث می‌شود که در آینده شاهد این اتفاقات نباشیم.

محمد تاکید کرد: موضوع مهم در بازار سرمایه ثبات در قوانین است در حال حاضر قوانین بازار دائما در حال تغییر است. موضوع مهم دیگر ثبات در مدیریت است که این تغییرات چه در بخش قوانین و چه بخش مدیریتی در حال آسیب زدن به بازار و سهامداران است.

وی با بیان اینکه از جمله مهم‌ترین برنامه‌های من به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری برای بازار سرمایه، ایجاد تالار بین الملل بورس است و بورس ایران باید به بورس‌ جهانی متصل شود، گفت: البته در حال حاضر در منطقه آزاد کیش یک تالار بین الملل بورس پیش بینی شده است. از این طریق می‌توان ایرانی‌های مقیم خارج از کشور را برای سرمایه‌گذاری در بورس ایران ترغیب کرد و این امنیت سرمایه گذاری باید به این افراد داده شود که وارد بازار سرمایه کشورشان شوند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به راه اندازی بورس بین الملل و استفاده از پتانسیل‌های آن گفت: افراد از کشورهای خارجی هم باید بتوانند وارد بازار سرمایه ایران شوند. در تفاهمنامه 25 ساله ایران و چین هم این موضوع لحاظ شده است. یکی از موضوعاتی که این امکان را دارد  به سرعت انجام شود، ورود چین به این فضا است. بعد هم سایر کشورهای منطقه را دعوت خواهیم کرد و باید بتوانیم بورس ایران را به دنیا متصل کنیم.

محمد افزود: تا زمانی که بورس ایران محدود به کشور باشد همواره می‌تواند درگیر این امواج شود اما اگر به بورس بین‌الملل متصل شویم تا حدودی این موضوعات کنترل می‌شود.

وی تاکید کرد: دولت باید بتواند و بخواهد که پروژه‌های سودآور را در فرابورس عرضه کند.

محمد در پاسخ به این سوال که در دوره مدیریت در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا پروژه‌ای را وارد بازار سرمایه کردید، اظهار داشت: در زمان مدیریتم در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا این اقدامات انجام شد تا حدی هم جلو رفتیم و برخی از پروژه‌ها را موفق شدیم در بورس عرضه کنیم. اما در حال حاضر عرضه پروژه‌ها در بورس چند گیر دارد که باید در دولت این موضوعات پیگری و رفع شود، یکی از موانع ورود پروژه‌ها به بازار سرمایه و جذب نقدینگی و تامین مالی از این این محل، بحث تضامین است. در حال حاضر از شرکت‌ها ضمانتنامه‌های معتبر و با اعداد بالا می‌خواهند که معمولا شرکت‌ها نمی‌توانند این ضمانتنامه‌ها را تامین کنند.

وی افزود: در دنیا برای جایگزین کردن تضامین، راهکارهای بسیار زیادی وجود دارد مانند اعتبارسنجی شرکت‌ها و دادن اعتبار به شرکت‌ها که بتوانند تا یک سقفی عملیات انجام دهند. باید این راه‌ها را در بازار سرمایه برای شرکت‌ها و سهام دارانی که معتمد و مورد وثوق هستند، باز کنیم. این شرکت‌ها پس از پذیره‌نویسی به شرکت‌های سهامی عام تبدیل می‌شوند و به بازار ثانویه ورود پیدا می‌کنند بنابراین هم بازار اولیه رونق خوبی می‌گیرد و بازار ثانویه با افزایش عرضه مواجه می‌شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که مدت زمان مورد نیاز برای احیای بازار سرمایه را چقدر می‌دانید، گفت: بسیاری از این اقدام نیاز به عزم دارد برای مثال جمع کردن سهام خرد مردم که حدود 4.5 میلیون نفر با سرمایه کمتر از 10 میلیون تومان است، عدد بالایی نیست و دولت می‌تواند در بازه زمانی کوتاه این اقدام را انجام دهد. ایجاد پوشش بیمه‌ای و پوشش ریسک‌های سهام‌داران نیاز به تدبیر دارد.

محمد با اشاره به برخی از انحصارات در بازار سرمایه تاکید کرد: موضوع مهم دیگر شکست انحصار در این بازار است که بسیاری از سرمایه‌گذاران را اذیت کرده، مانند ارایه مجوز برای تاسیس کارگزاری جدید. این مجوزها انحصار و محل مفسده شده‌اند. تمام این موضوعات بسیار سریع قابل رفع و حل است و مشمول مدت زمان نمی‌شوند.

وی گفت: فرایند عرضه سهام هم زمان‌بر نیست. ما در قرارگاه خاتم الانبیا به اندازه 6 میلیارد دلار پروژه برای ورود به بازار سرمایه آماده کرده بودیم. بخشی از این پروژه‌ها را موفق شدیم وارد بازار کنیم اما بخش عمده آن را به دلیل موانع پیش رو نتوانستیم در فرابورس پذیریش دهیم. چراکه مارا با مشکلاتی مانند تضامین و مالیات بسیار سنگین مواجه کردند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز