خبرگزاری کار ایران

رییس اتاق ایران و کویت در گفت‌وگو با ایلنا:

کویت برای تجار جدید ویزا صادر نمی‌کند/ عراقی‌ها، اجازه ترانزیت از شلمچه را نمی‌دهند/ جای خالی کالاهای ایرانی در سوپرمارکت‌های کویتی

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۲۵۹۸

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کویت اظهار داشت: کویت نسبت به دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس بیشترین واردات را از سراسر دنیا دارد. این کشور سالانه 35 تا 40 میلیارد دلار واردت انجام می‌دهد که سهم ما از آن بسیار کم است. 400 میلیون دلار در 35 میلیارد دلار میزان ناچیزی است.

هانی فیصلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد وضعیت تجاری ایران و کویت اظهار داشت: تجارت ما با کویت زیاد نیست، فقط کسانی که از قدیم در کویت اقامت داشتند و کار می‌کردند می‌توانند در کویت تجارت کنند و امکان ورود تجار جدید به بازار کویت وجود ندارد. کویت برای تجار جدید ویزای ورود و خروج را صادر نمی‌کند. شیوع کرونا هم مزید بر علت شد و روند تجارت با این کشور را دچار اختلال کرد.

وی افزود: حجم تجارت ما با کویت قبل از کرونا هم بسیار کم بود و بعد از کرونا بدتر هم شد. هرساله حجم تجارت دو کشور بین 600 تا 700 میلیون دلار بود که امسال به حدود 400 تا 500 میلیون دلار کاهش پیدا کرد. حجم تجارت دو کشور با توجه به نزدیکی بنادر جنوبی ایران به کویت و سابقه طولانی تجارت باید بیش از این باشد و این نیاز به یک دیپلماسی اقتصادی فعال دارد. ما مذاکراتی با مسئولان سفارت کویت داشتیم اما هنوز گشایشی که باید صورت نگرفته‌ است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کویت با اشاره به نقش مهم ترانزیت از عراق در تسهیل تجارت ایران و کویت تصریح کرد: یکی از طرح‌ها و پیشنهادات اتاق مشترک ایران و کویت، تسهیل ترانزیت کالا از شلمچه به عراق و از آنجا به کویت بوده، این کار هم زمان کمتری می‌گیرد و هم امنیت بیشتری دارد. تجار کویتی هم از این پیشنهاد استقبال کردند اما مشکل اصلی در این راه با عراقی‌ها است که هنوز اجازه ترانزیت کالا از طریق کشور خودشان را نداده‌اند. سفر وزیر راه به عراق هم حتما تاثیر مثبت داشته اما نیاز به زمان دارد.

فیصلی در مورد کالاهای صادراتی ایران به این کشور گفت: صادرات ما به کویت در مورد محصولاتی مانند مصالح ساختمانی، مواد معدنی، کود، کاه و غیره است. یک لاین کشتیرانی هم باز شده که کالای کانتینری یخچالی از خرمشهر به کویت می‌رود. در بخش واردات هم ما وارداتی از این کشور نداریم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد حضور کالاهای اسراییلی در بازار کویت بیان کرد:‌ اگر همه کشورهای عربی روابط خود را با اسراییل عادی‌سازی کنند، آخرین کشوری که چنین کاری می‌کند کویت است. بنابراین کالای اسراییلی برعکس امارات در کویت وجود ندارد.

فیصلی همچنین خاطرنشان کرد: در هر بازاری اگر یک کشور ضعیف عمل کند طبیعتا یک کشور دیگر جای آن را می‌گیرد. جای کالاهای ایرانی در بسیاری از قفسه‌های سوپرمارکت‌های کویت واقعا خالی است. کویت نسبت به دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس بیشتر واردات را از سراسر دنیا دارد. این کشور سالانه 35 تا 40 میلیارد دلار واردت انجام می‌دهد که سهم ما از آن بسیار کم است. 400 میلیون دلار در 35 میلیارد دلار میزان ناچیزی است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کویت در ادامه اضافه کرد: خواسته اتاق مشترک و دیگر فعالان اقتصادی این است که دیپلماسی اقتصادی قوی با کویت شکل بگیرد تا بتوانیم روابط تجاری با این کشور همسایه را بیشتر کنیم و امکان حضور تجار جدید به بازار کویت فراهم شود که این موضوع فقط با یک دیپلماسی اقتصادی قوی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز