خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

هم ریسک می‌کنیم هم تخفیف می‌دهیم / چگونه تصویب FATF درآمد کشور را بالا می‌برد؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۷۶۴۰

سخنگوی اتحادیه صادرات فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: هزینه‌ها هم به لحاظ حمل و نقل و اسناد و هم برای جابجایی پول بالا رفته، حتی مجبور شدیم محصولات‌مان را پایین‌تر از قیمت‌های معمول بفروشیم، ضمن اینکه ریسک بشدت افزایشی بوده است.

سیدحمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تاثیر لغو تحریم بر مراودات و صادرات فرآورده‌های نفتی اظهار داشت: خوشبختانه ما تاکنون مشکلی برای صادرات فرآورده نداشتیم، در هر حال روزانه ۵۰۰ - ۶۰۰ هزار بشکه مازاد فرآورده‌های ویژه و یا مستقیم نفتی صادر شده، اما هزینه‌ها هم به لحاظ حمل و نقل و اسناد و هم برای جابجایی پول بالا رفته، حتی مجبور شدیم محصولات‌مان را پایین‌تر از قیمت‌های معمول بفروشیم، ضمن اینکه ریسک بشدت افزایشی بوده و از طریق شبکه بانکی نمی‌توانستیم کار کنیم. 

درآمد صادراتی کشور ۲۰ درصد بیشتر می‌شود

وی با بیان اینکه طی مدت تحریم بیشتر روی بازارهای همسایه و تعداد محدودی بازار خارج از منطقه متمرکز شدیم، خاطرنشان کرد: اگر تحریم لغو شود ۱۰ تا ۲۰ درصد هزینه‌ها کمتر می‌شود و در واقع درآمد صادراتی کشور از محل فرآورده‌ها ۲۰ درصد افزایش می‌یابد که رقم قابل توجهی است و دیگر اینکه بازارهایی را که از دست داده و به آنها دسترسی نداشتیم به ما بازمی‌گردد. 

سخنگوی اتحادیه صادرات فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: لغو تحریم تغییر عمده‌ای در صادرات به لحاظ تناژ ایجاد نمی‌کند، اما می‌تواند وضعیت صادرات را تسهیل و ریسک را کم کند، همچنین امکان گسترش فعالیت‌های صادراتی را فراهم می‌کند. 

مسئله تحریم و FATF را باهم حل کنیم

وی با اشاره به لزوم تصویب FATF گفت: FATF و تحریم‌ها ارتباط تنگاتنگی باهم دارند، اگر قرار است مذاکره‌ای داشته و توافقی روی تحریم‌ها صورت بگیرد اما مسئله FATF را حل نکنیم، لغو تحریم‌ها هیچ تاثیری بر روابط بانکی ما نخواهد داشت در واقع لغو تحریم‌ها هیچ کاربردی در روابط بانکی و سرمایه‌گذاری ما ندارد.

حسینی تاکید کرد: اگر به هر دلیل به این نتیجه رسیدیم که روابط بین‌الملل برای کشور اهمیت داشته و ضروری است و می‌توان روی برجام به توافق رسید، قطعا باید مسئله FATF را حل کنیم، تا بتوانیم از ارتباطات بانکی، سوئیفت و همه امکانات نظام بانکی دنیا استفاده کنیم. 

وی یادآور شد: از طرف دیگر اگر تحریم‌ها لغو نشود تصویب FATF به تنهایی مشکل اساسی از کشور حل نمی‌کند، فقط ممکن است روابط فعلی با روسیه و چین را تسهیل کند، که بنظر نمی‌رسد گشایش عمده‌ای باشد. 

سخنگوی اتحادیه صادرات فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی خاطرنشان کرد: در صورتی که لغو تحریم و تصویب FATF را باهم داشته باشیم قطعا برای اقتصاد کشور موثر بوده و گشایش ایجاد می‌کند.  

پول سیاه جابجا نمی‌کنیم

وی با بیان اینکه تصویب FATF برای استفاده از مزایا و ارتباطات شبکه بانکی دنیا و منافع خودمان است، افزود: تصویب این سازوکار مالی نگرانی دنیا بابت کمک به گروه‌های تروریستی و جابجایی پول سیاه را برطرف می‌کند. درواقع طرف‌های خارجی هم خیال‌شان راحت می‌شود که پول و وجوهی که از ایران حواله و یا ارسال می‌شود در مسیر غیرتجاری استفاده نمی‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز