خبرگزاری کار ایران

توسط رییس کل بانک مرکزی انجام شد؛

رونمایی از طرح جدید چک/ مردم در مهلت باقی مانده با ثبت اختیاری چک در سامانه صیاد آشنا شوند

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۴۰۰۱

رئیس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از چک های صیادی طرح جدید، گفت: توصیه می‌کنم صادرکنندگان یا دریافت کنندگان چک به سمت استفاده و ثبت اختیاری چک در سامانه صیاد پیش بروند و در این مدت کمتر از دو ماه باقی مانده با این روش آشنا شوند تا در ابتدای سال آینده و با اجباری شدن ثبت چک در سامانه صیاد، در تجارت و نقل و انتقال چک دچار مشکل نشوند.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر عبدالناصر همتی ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن در مراسم رونمایی از طرح جدید چک گفت: مجلس شورای اسلامی به منظور شفاف سازی و بازگرداندن اعتبار چک، تصمیم بسیار مهمی برای اصلاح قانون چک اتخاذ کرد و البته نیاز است بستر اجرای این طرح فراهم شود و بانک های مختلف نیز باید آمادگی فنی لازم را در این زمینه کسب کنند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در طول سال قریب 350 میلیون فقره چک در جریان است، تصریح کرد: این رقم ارزشی معادل تقریباً 3500 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد که از مجموع نقدینگی کشور بیشتر است. از این رو توجه به اعتبار چک و در عین حال اطمینان بخشی به دریافت کنندگان و صادرکنندگان چک برای استفاده از این ابزار پرداخت، برای بانک مرکزی به عنوان ناظر نظام بانکی کشور و مجری این طرح و مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون‌گذار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: براین اساس از ابتدای سال 1400، صدور، ثبت و انتقال چک های جدید باید در سامانه صیاد انجام شود و دریافت کنندگان چک نیز باید اطلاعات را در سامانه صیاد تطابق دهند و نسبت به تأیید آن اقدام کنند.

عالی ترین مقام بانک مرکزی ضمن تأکید بر فرهنگ سازی درخصوص قانون جدید چک توسط شبکه بانکی گفت: به دلیل اهمیت این امر، «ستاد ملی مقابله با کرونا» این امکان را فراهم کرد که ثبت چک در سامانه صیاد تا پایان سال به صورت اختیاری انجام شود. در این مدت کمتر از دوماه، شبکه بانکی باید آمادگی لازم را برای بسترسازی لازم در این زمینه کسب کند، چراکه ثبت چک در سامانه صیاد از 1400 اجباری خواهد شد.

وی یادآور شد:  همه بانکها موظف شدند تا پایان بهمن ماه دسترسی لازم به سامانه صیاد برای صدور، ثبت و انتقال چک از طریق موبایل بانک و اینترنت بانک را برای مردم فراهم کنند.

همتی با بیان اینکه از ابتدای 1400 دیگر چک حامل نخواهیم داشت، عنوان کرد: از این تاریخ چک های که با طرح جدید به بازار عرضه می شوند هنگام صدور باید در سامانه صیاد ثبت شود و فرد دریافت کننده نیز در سامانه صیاد اعتبار صادرکننده را کنترل می کند و در صورتی که مشکلی نداشت، چک را قبول می‌کند. اگر فردی خواست چکی را منتقل کند حتما باید با ورود به سامانه صیاد، نسبت به ثبت و انتقال چک اقدام کند.

همتی تأکید کرد: قطعا با اجرایی شدن این طرح، اعتبار چک مجدداً به این ابزار پرداخت بازمی گردد. در اینجا جا دارد از مجلس شورای اسلامی و همکاران شبکه بانکی و بانک مرکزی به دلیل فعالیت در این عرصه قدردانی کنم.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تأکید بر اطلاع رسانی جامع و شفاف در زمینه قانون جدید چک توسط شبکه بانکی گفت: در کمتر از دو ماه آینده ضروری است اطلاع رسانی کامل به هم وطنان توسط نظام بانکی انجام شود. تأکید می‌کنم چک های موجود فعلاً اعتبار دارد، البته توصیه می کنم صادرکنندگان یا دریافت کنندگان چک به سمت استفاده و ثبت اختیاری چک در سامانه صیاد پیش بروند و در این مدت کمتر از دو ماه باقی مانده با این روش آشنا شوند تا در ابتدای سال آینده و با اجباری شدن ثبت چک در سامانه صیاد، در تجارت و نقل و انتقال چک دچار مشکل نشوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز