خبرگزاری کار ایران

افت فشار مخزن مشترک پارس جنوبی صحت ندارد/توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی وضع مطلوبی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۰۳۹۶

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به وضع مطلوب توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها، نخستین ردیف عملیاتی آن اوایل سال آینده عملیاتی می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، محمد مشکین‌فام در حاشیه بازدید از نخستین روز برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه نفت، گاز پالایش و پتروشیمی گفت: تمام ۱۳ پالایشگاه بخش خشکی به سرانجام رسیده‌اند و فقط پالایشگاه فاز ۱۴ باقیمانده است که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، تولید اولیه از این پالایشگاه در اوایل سال آینده انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه همه فعالیت‌ها و اقدام‌های مرحله نخست توسعه پارس جنوبی تا اواسط سال ۱۴۰۰ به جمع‌بندی می‌رسد، عنوان کرد: مطالعات مهندسی در بحث فشارافزایی فازها نیز در حال اجراست و همانطور که وزیر نفت اشاره کرد، قرار است به منظور ساخت ۲ تجهیز توربوکمپرسور ۱۶ مگاواتی قراردادی برای فشارافزایی در پارس جنوبی به امضا برسانیم و به‌زودی بر همین اساس همزمان با فعالیت‌های مهندسی در حال اجرا، مباحث تقویت فشار را پیگیری کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره توسعه پایانه نفتی جاسک افزود: فاز زودهنگام این طرح تا اواخر سال آینده (نخستین ردیف) عملیاتی می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با رد ادعاهای مربوط به افت فشار مخزن مشترک پارس جنوبی گفت: برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی امسال ۶۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

 مشکین‌فام درباره جزئیات افزایش تولید نفت از میدان مشترک پارس جنوبی در سال‌ جاری گفت: بخشی از این افزایش تولید گاز، به تعمیر و وارد مدار شدن خط لوله فاز ۱۶ پارس جنوبی و بخش دیگر به تکمیل عمده چاه‌های گازی پارس جنوبی از پارسال تاکنون مربوط می‌شود که در مجموع انجام این فعالیت‌ها، برداشت روزانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی نزدیک به ۶۵ میلیون مترمکعب افزایش یافت.

وی ظرفیت برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی را ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون با توجه به ورود به فصل سرما، روزانه ۶۸۰ میلیون مترمکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی برداشت می‌شود و دستیابی به سقف ظرفیت تولید، نیازمند هماهنگی بیشتر و رفع محدودیت‌هاست.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، اخبار منتشرشده درباره افت فشار گاز در پارس جنوبی را رد کرد و افزود: افت فشار گاز در پارس جنوبی تا به امروز رخ نداده و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سه یا چهار سال آینده، افت فشار گاز در میدان پارس جنوبی به مرور آغاز شود.

مشکین‌فام به تمهیدات اندیشیده‌شده برای رفع افت فشار گاز در میدان مشترک گازی با قطر نیز اشاره کرد و گفت: طراحی و مهندسی تأسیسات مربوط به فشارافزایی گاز در حال انجام است و مباحث مربوط به تقویت فشار گاز را تا رسیدن به چارچوبی مشخص برای اجرا، با یکی از شرکت‌های داخلی دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز