خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل متن در گفت‌وگو با ایلنا:

تشریح شروط حضور خارجی‌ها در میادین مشترک غرب کارون/ تولید حداکثری نفت ابلاغ شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۰۳۰۹

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با تاکید بر اینکه نباید درهای صنعت را روی گردش آزاد اطلاعات ببندیم، گفت: اگر بتوانیم با لحاظ اصول اقتصادی، منافع ملی و در چارجوب سیاست‌های کلی نظام حتی علیرغم اینکه توانمندی داخلی اثبات شده وجود دارد، سرمایه گذاری خارجی جذب کنیم بسیار اهمیت دارد.

تورج دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به روند تولید از میادین غرب‌ کارون اظهار داشت: به دلیل مسائل سال گذشته تا حدی تولید کاهش پیدا کرد اما اکنون در حال افزایش تولید تا 350 هزار و 400 هزار بشکه هستیم، برنامه ما این است که تا پایان سال روی رقم حداقل 350 هزار بشکه تولید ثبات داشته باشیم، ضمن اینکه روزانه چاه‌هایی را که بسته بودیم باز کرده و به مدار تولید باز می‌گردانیم.

وی با تاکید بر اینکه ما باید حداکثر تولید ظرفیت ایجادشده در غرب‌کارون را به مدار بیاوریم، افزود: این چیزی است که به ما ابلاغ شده و فارغ از میزان صادرات و یا برنامه بودجه سال آینده است. 

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت تصریح کرد:  تلاش می‌کنیم حداکثر تولید را در غرب‌کارون داشته باشیم و امیدواریم که به برداشت 400 هزار بشکه‌ای از این میدان برسیم.

وی درباره نیاز به واردات تجهیز از خارج از کشور گفت: در توسعه میدان قطع به یقین بالای 80 تا 90 درصد تجهیزات از جمله لوله‌ها، شیرآلات و تجهیزات درون‌چاهی را می‌توانیم از داخل تهیه کنیم، توانمندی داخلی برای همه اقلام وجود دارد. ممکن است بسته به نیاز در مقطعی همه ظرفیت‌های داخل را بکار بگیریم اما کفایت نیازمان را نکند ولی استفاده از توانمندی داخل سیاست حداکثری ما است و تقریبا کالایی وجود ندارد که نداشته باشیم و کار ما در حوزه توسعه معطل بماند.

دهقانی با بیان اینکه در عملیات توسعه هیچگونه وابستگی راهبردی و کلیدی به محصولات و کالاهای خارجی نداریم‌، یادآور شد: در برخی تجهیزات دوار مثل کمپرسورها هنوز به توانمندی کامل نرسیده‌ایم اما منجر به خدشه و یا توقف در توسعه نمی‌شود.

وی درباره ورود شرکت‌های خارجی تاکید کرد: اولا نباید در این صنعت درها را بروی گردش آزاد اطلاعات را ببندیم چون عرصه رقابت را بهم زده‌ایم و توانمندی کیفی نیز ممکن است به مرور مخدوش شود. باید توانمندی ایجاد شده در داخل را قدر بدانیم و توجه کنیم  اگر شرکت‌های خارجی آمدند با شرایط جدید کار کنند به عبارت دیگر اگر در گذشته تکلیف این بود که از 50 درصد توانمندی داخلی استفاده شود این بار 80 درصد از توان داخل استفاده شود.

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت تصریح کرد: حضور خارجی‌ها فقط استفاده اقتصادی نیست، نگاه راهبردی است شرکا و سرمایه‌گذاری خارجی، تراز تجاری و گردش مالی یعنی بحث‌هایی که در اقتصاد کلان مطرح است، اهمیت دارد. نمی‌توانیم  صرفا بخشی نگاه کنیم، باید سرمایه‌گذاری خارجی را با لحاظ اصول اقتصادی، منافع ملی و در چارچوب سیاست‌های کلان نظام حتی علیرغم اینکه توانمندی داخلی اثبات شده وجود دارد، جذب کنیم. نباید توانمندی داخلی ایجادشده را فراموش کنیم. باید از حضور شرکت‌های خارجی با شرایط جدید استقبال کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز