خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت گاز در پاسخ به ایلنا:

کاهش تولید و افت فشار در پارس جنوبی صحت ندارد/ طلب ۶ میلیارد دلاری ایران از عراق

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۸۲۷۰

مدیر عامل شرکت گاز اظهار داشت: کاهش تولید و افت فشار در پارس جنوبی نیز صحت ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حسن منتظر تربتی در حاشیه بیست‌‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست خبری اظهار کرد: تولید گاز کشور به روزانه هزار میلیون مترمکعب برابر با ۶ میلیون بشکه نفت در روز رسیده است.

وی افزود: بیشتر این مصرف در حوزه گرمایش است که باید بهینه‌سازی شود زیرا افزایش تولید به تنهایی پاسخگوی رفع نیاز مصرف کشور نیست.

معاون وزیر نفت گفت: مصرف گاز کشور اکنون با کاهش دمای هوا در بخش خانگی به بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است. در بخش نیروگاهی نیر روزانه ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون مترمکعب مصرف می‌سود.

وی در پاسخ به ایلنا درباره کاهش تولید گاز خاطرنشان کرد: کاهش تولید و افت فشار در پارس جنوبی نیز صحت ندارد.

وی با بیان اینکه صادرات گاز به عراق و ترکیه در جریان است، افزود: صنعت گاز در بخش‌های مختلف از جمله شبکه‌های توزیع، توربین‌ها و پالایشگاه‌ها از تولید داخل بهره می‌برد و اشتغال‌زایی خوبی در این صنعت ایجاد شده است.

تربتی ادامه داد: مصرف گاز کشور با کاهش دمای هوا در بخش خانگی به بیش از 600 میلیون متر مکعب در روز رسیده است و در بخش نیروگاهی 100 تا 130 میلیون متر مکعب مصرف می‌شود.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: ظرفیت پالایش کشور هم‌اکنون روزانه یک میلیون و 31 میلیون متر مکعب است و ظرفیت روزانه 900 میلیون متر مکعب انتقال گاز را نیز داریم.

تربتی تاکید کرد: هرچند تولید گاز افزایش می‌یابد اما به ثروت تبدیل نمی‌شود زیرا در داخل صرف مصارف گرمایشی می‌شود.

وی افزود: پدیده‌ای مانند پارس جنوبی کمتر اتفاق می‌افتد. ما این شانس را داشتیم که مخزنی به نام پارس جنوبی داشته باشیم و امروز هم آن را به حداکثر تولید رساندیم. این موضوع نشان می‌دهد که افزایش تولید به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز کشور باشد.

مدیرعامل شرکت گاز با اشاره به موضوع بهینه‌سازی تصریح کرد: در بخش صنایع و خانگی کارهایی در زمینه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دنبال می‌شود تا مصرف بهینه شود.

تربتی در ادامه با بیان اینکه صادرات گاز به ترکیه و عراق در روزهای گذشته بدون هیچ مشکلی در جریان بوده، یادآور شد: به دلیل نوع توزیع گاز که در سال‌های گذشته صورت گرفته و خطوط لوله سراسری در دالن‌های غرب، شرق و مرکز ساخته شده، شبکه گاز پایدار داریم.

وی در ادامه گفت: در سال‌های اخیر بیش از 15 هزار روستا را به شبکه گاز متصل کردیم که اشتغال خوبی نیز در این مسیر ایجاد شده است.

معاون وزیر نفت یادآور شد: یکی از حلقه‌های مهم در حوزه صنعت گاز، خطوط لوله انتقال است. هر ساله 3000 کیلومتر خط لوله اجرایی می‌شود که حدود 3 میلیارد دلار هزینه دارد که البته تلاش شده بتوانیم این لوله‌ها را داخلی‌سازی کنیم.

تربتی با بیان اینکه افزایش تولید گاز در کشور ما صرف بخش گرمایشی می‌شود که تولید ثروت ندارد، گفت: در حال حاضر تولید روزانه گاز به 1000 میلیون متر مکعب رسیده است.

وی درباره قطع واردات گاز از ترکمنستان اظهار داشت: در سال 86 ما با قطع گاز از طرف ترکمنستان مواجه شدیم و شمال کشور دچار قطعی گسترده گاز شد. خوشبختانه امروز مصرف داخل را از وابستگی به گاز ترکمنستان نجات دادیم. با وجود سرمایی که در کشور داریم هیچ مشکلی در تامین گاز خانگی به وجود نیامده است.

مدیرعامل شرکت گاز ادامه داد: البته موضوع تجارت گاز با ترکمنستان همچنان در جریان است و این یک کار دوطرفه است و مذاکرات ما با این کشور ادامه دارد. ما برای مصارف داخلی خود، خود را به ترکمنستان وابسته نکرده‌ایم اما به عنوان یک کار تجاری، کشوری هستیم که ظرفیت داریم گاز را از کشورهای همسایه دریافت کرده و به کشورهای همسایه دیگر که نیاز داریم منتقل کنیم. بنابراین در هر شکلی که موضوع تجارت گاز مطرح باشد استقبال می‌کنیم. شرکت‌های خصوصی هم به دنبال این موضوع هستید و از این بابت نگرانی نداریم.

تربتی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره دریافت مطالبات گازی از عراق تصریح کرد: طی هفته‌های گذشته هیاتی از سوی دولت به عراق رفتند و نشست‌هایی هم آنجا برگزار شد.

وی ادامه داد: البته موضوع مطالبات ارزی ما از عراق مربوط به بانک مرکزی است و آنها این بحث را دنبال می‌کنند که نتایج خوبی هم داشته است.

معاون وزیر نفت مجموع طلب ایران را از عراق حدود 6 میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: بخشی از آن منتقل شده و بخش دیگر هم باید در جریان گفت‌وگوها دریافت شود.

تربتی با بیان اینکه ایران تاکنون به همه تعهدهای قراردادی خود عمل کرده است، بیان داشت: ما قراردادهایی با عراق، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان داریم که باید انجام شود و فقط صادرات گاز به پاکستان مطرح است که هنوز از سوی آنها اقدامی صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از چشم‌اندازهای ما این بود که بتوانیم در تجارت گاز، سهم مناسبی داشته باشیم. مفهوم صادرات گاز هم صادرات و هم ترانزیت و سوآپ است. در این باره قراردادهایی داریم که آنها را مدیریت می‌کنیم. البته بستر لازم نیز فراهم شده یعنی خطوط لوله‌ای که در کشور گسترش یافته زیرساخت‌های تجارت را فراهم کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت گاز تصریح کرد: تجارت موضوعی بین‌المللی است و بخشی از بحث نقل و انتقال پول به موضوع تجارت مربوط است و اگر این موضوع حل شود می‌توانیم مباحث صادراتی را توسعه دهیم اما در عین حال باید دید که اکنون برای ما ارزش افزوده مهم است که خوشبختانه در پتروشیمی‌ها توسعه داده شده و ارزآوری بیشتری از مسیر انتقال گاز به پتروشیمی‌ها داریم.

تربتی ادامه داد: پتروشیمی‌ها مطابق روال قبل گاز مصرف می‌کنند. البته به دلیل اوج مصرف در زمستان از پتروشیمی‌ها خواستیم که تعمیراتشان را در زمستان انجام دهند تا گاز کمتری نیاز داشته باشند.

وی درباره مصرف گاز نیروگاهی گفت: با هماهنگی‌هایی که با توانیر شده، مصرف سوخت معادلشان برای امسال 180 میلیون متر مکعب پیش‌بینی شده بود در حالی که میزان مصرفشان به حدود 190 تا 193 میلیون متر مکعب رسید.

معاون وزیر نفت افزود: تمامی نیروگاه‌های کشور، مخازن ذخیره سوخت دوم دارند. اگر گاز به طور کامل در نیروگاه‌ها کم شود امکان مصرف فرآورده را دارد.

تربتی گفت: تاکنون در کمترین حالت، 70 تا 80 میلیون متر مکعب گاز نیروگاه‌ها را تامین کردیم اگر کمتر از این هم تامین شود امکان مصرف سوخت ذخیره را دارند و مشکلی از این بابت نیست.

وی درباره اینکه آیا گاز ارسالی به پتروشیمی‌ها ارزان است، گفت: گاز پتروشیمی‌ها ارزان نیست. شاید به قیمت بین‌المللی ارزان شود اما همه کشورها براساس مزیت نسبی که دارند سیاست‌گذاری می‌کنند در کشور ما نیز انرژی و گاز یک مزیت است.

مدیرعامل شرکت گاز یادآور شد: طبیعی است که پتروشیمی‌های کشور باید براساس همین مزیت شکل بگیرند و با پتروشیمی کشورهای دیگر تفاوت دارند و برای ما هم ارزش افزوده کلان اهمیت دارد زیرا با مجموعه شرایطی که در کشور وجود دارد ارزش اقتصادی ایجاد می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز