خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با ایلنا:

تشریح جزییات سفر وزیر اقتصاد ارمنستان به ایران/ حرف‌های ناشیانه می‌تواند تنش دیپلماتیک ایجاد کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۸۲۱۶

رییس سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: کشورهای همسایه در اولویت ما هستند و به دنبال افزایش سهم صادراتی خود به کشورهای همسایه هستیم. طبیعتا حوزه قفقاز برای ما مهم است و روی آن کار کرده‌ایم و برنامه‌های سال 1400 را بر همین مبنا قرار می‌دهیم که توسعه روابط با همسایگان را به عنوان یک اصل داشته باشیم تا افزایش صادرات ما به کشورهای همسایه را به دنبال داشته باشد.

حمید زادبوم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد سفر وزیر اقتصاد ارمنستان به ایران گفت: با توجه به اینکه توسعه روابط یکی از ضرورت‌های فعلی دو همسایه است و با توجه به اینکه ارمنستان یکی از کشورهای اوراسیا است و ما مذاکرات تجارت آزاد را با اوراسیا از فوریه شروع می‌کنیم، ضرورت داشت بعد از مدت‌ها فعالیتی بین دو کشور انجام شود که با دعوت از وزیر اقتصاد ارمنستان این کار محقق شد.

وی با اشاره به برنامه‌های سفر وزیر اقتصاد ارمنستان تصریح کرد: ایشان از چند کارخانه تولیدی ایرانی بازدید خواهند داشت، نشستی با وزیر صمت دارند و یک سری تفاهمات انجام خواهد شد. فردا سفری به اصفهان دارند و با چند نفر از مقامات کشور ملاقات خواهند کرد.

رییس سازمان توسعه تجارت همچنین در مورد آمار مبادلات دو کشور گفت: آمار دقیقی وجود ندارد اما در سه ماهه اخیر مبادلات ما رشد خوبی با ارمنستان داشته و وضعیت مناسبی دارد. روند تجارت ما با ارمنستان در ده سال گذشته رو به رشد بوده است. ده سال پیش حجم تجارت ما سالانه حدود 270 تا 280 میلیون دلار بوده اما امروز به آمار سالانه حدود بیش از 400 میلیون دلار رسیده است. البته برای دو کشور همسایه این رقم عجیب نیست.

وی افزود: ما چهارمین کشوری هستیم که واردات ارمنستان را تامین می‌کنیم. قبلا رتبه ما پنجم یا ششم بود اما الان بعد از روسیه، چین و آلمان، از سال 2019 ایران چهارمین کشوری است که ارمنستان از آن واردات می‌کند. دو طرف علاقه‌مند هستند که این مبادلات را افزایش دهند.

معاون وزیر صمت با اشاره به مبادلات هوایی و زمینی بین ایران و ارمنستان خاطرنشان کرد: خوشبختانه یکی از کشورهایی که مرزهای ما با آن در دوران کرونا باز بود ارمنستان است. هرچند برای مدت کوتاهی این مرز بسته شد اما الان باز و همچنین پرواز بین تهران و ایروان نیز برقرار است.

وی افزود: در زمینه مبادلات زمینی نیز مشکلاتی نداشتیم. ارمنستان تنها کشور اوراسیا است که با ما مرز مشترک دارد و باید از این مرز مشترک به عنوان دروازه‌ای به اوراسیا استفاده کرد.

رییس سازمان توسعه تجارت در مورد همکاری‌های تجاری با کشورهای حوزه قفقاز بیان کرد: کشورهای همسایه در اولویت ما هستند  و به دنبال افزایش سهم صادراتی خود به کشورهای همسایه هستیم. طبیعتا حوزه قفقاز برای ما مهم است و روی آن کار کرده‌ایم و برنامه‌های سال 1400 را بر همین مبنا قرار می‌دهیم که توسعه روابط با همسایگان را به عنوان یک اصل داشته باشیم تا افزایش صادرات ما به کشورهای همسایه را به دنبال داشته باشد.

زادبوم در پاسخ به امکان جایگزینی ایران به جای ترکیه در طی تحریم کالاهای ترکی در ارمنستان گفت:‌ حرف‌هایی که گاهی به صورت ناشیانه در این مورد گفته می‌شود می‌تواند تنش دیپلماتیک بین کشورها به وجود بیاورد. ممکن است ارمنستان به مدت 6 ماه کالاهای ترکیه را وارد نکند و ما اقلام مورد نیاز ارمنستان  را تامین کنیم اما لزوما ما امکان تامین همه کالاهایی که ترکیه به ارمنستان صادر می‌کند را نداریم. کشورها مبادلاتی دارند که به اقتضای زمان انجام می‌شود. ما به دنبال پر کردن جای ترکیه نیستیم اما اگر ارمنستان کالایی نیاز داشته باشد که ما بتوانیم تامین کنیم این کار را می‌کنیم. ان‌شاالله روابط تجاری بین همسایگان دوستانه و برادرانه باشد.

وی اضافه کرد:‌ ما نمی‌خواهیم با سفر مقامات ارمنی در شرایطی که آذربایجان نیز دوست و همسایه ما است، از نظر سیاسی حساسیت ایجاد شود. فقط می‌خواهیم با همسایگان خود روابط خوبی داشته باشیم و بتوانیم روابط تجاری خود را با آنها ادامه و گسترش دهیم. دو هفته پیش با آذربایجان کمیسیون مشترک داشتیم که وزارت امور اقتصادی و دارایی مسئول آن بود. لذا ما به دنبال این هستیم که روابط تجاری‌مان با همسایگان دوستانه، برادرانه و بر اساس رعایت حق همسایگی باشد.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: بنابراین همه همسایگان از جمله ارمنستان برای ما محترم هستند.  ممکن است ارمنستان به کالای ایرانی و همکاری‌های مشترک اقتصادی نیاز داشته باشد و ما آماده همکاری هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز