خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس:

راه‌اندازی پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس حاصل تحریم است/ 1.2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری؛ برای جمع‌آوری فلرها

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۷۷۰۸

مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس گفت: راه‌اندازی پالایشگاه گازی بیدبلند خلیج‌فارس حاصل تحریم و گشایش اعتبار برای اجرای این طرح حاصل برجام است.

به گزارش ایلنا از وزارت نفت، جعفر ربیعی صبح امروز (پنجشنبه، دوم بهمن‌ماه) در آیین بهره‌برداری رسمی از پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس از جمله طرح‌های ملی وزارت نفت اظهار کرد: خوشبختانه در آستانه چهل‌‍ودومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و در سال جهش تولید موفق شدیم یکی از بزرگترین پروژه‌های صنعت نفت را به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

وی با اشاره به گشایش طرح‌های پتروشیمی‌ لردگان، ایلام و طرح سولفات آمونیوم پتروشیمی ارومیه ازسوی هلدینگ خلیج فارس ظرف دو ماه گذشته افزود: امروز با بهره‌برداری از پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس، رقم سرمایه‌گذاری‌های هلدینگ خلج فارس در سال ۹۹ از مرز ۵ میلیارد دلار عبور کرد.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه امروز در نقطه‌ای قرار داریم که توان اجرای پروژه‌های بزرگ ازسوی بخش غیردولتی فراهم است، تصریح کرد: همانطور که گفته شد زمانی که این پروژه از بخش دولتی در اواخر سال ۹۴ به هلدینگ خلیج‌فارس واگذار شد تنها ۱۸ درصد پیشرفت داشت اما امروز ما در جایگاهی قرار داریم که وارد فاز بهره‌برداری از این پروژه شدیم و خوشبختانه حدود پنج محموله از فرآورده‌های پالایشگاه صادر شده است و ارز حاصل از آن وارد کشور می‌شود ضمن اینکه بعضی از محصولات این پروژه در اختیار پتروشیمی‌های ماهشهر و ایلام قرار گرفته است.

ربیعی تصریح کرد: صنعت پتروشیمی ثابت کرده است می‌تواند برای تامین زنجیره ارزش خود وارد بخش بالادست شود و در اینجا لازم است از اعتماد وزارت نفت که امکان سرمایه‌گذاری و حضور فعال صنعت پتروشیمی در بخش بالادست را فراهم کرد قدردانی کنم.

وی در ادامه به ضرورت استفاده بهینه از منابع صندوق توسعه ملی اشاره کرد و یادآور شد: هلدینگ خلیج فارس در این پروژه ۳.۴ میلیارد دلار هزینه کرده است که از این مبلغ، رقم ۲.۲ میلیارد دلار آن از صندوق توسعه ملی و سندیکای بانک‌ها تامین شده است که خوشبختانه صندوق توسعه ملی بی‌شک واقف و مطمئن است که صنعت پتروشیمی جزو صنایع بسیار موفق و درآمدزا به شمار می‌آید و هزینه‌کرد پروژه پالایش گاز بیدبلند  خلیج فارس بازمی‌گردد.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس اظهار کرد: هم‌اکنون همکاران ما در پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس مشغول اجرای جمع‌آوری گازهای فلر هستند که حجم سرمایه گذاری انجام شده برای اجرای این طرح، رقمی بالغ بر ۱.۲ میلیارد دلار بوده است که امیدواریم همچنان پشتیبانی صندوق توسعه ملی و سندیکای بانک‌ها از جمله بانک‌های سپه، تجارت، ملت، پارسیان و صنعت‌ومعدن را در کنار خود داشته باشیم البته نوید پرداخت تسهیلات لازم برای اجرای این پروژه ازسوی صندوق توسعه ملی به ما داده شده است که امیدواریم این تسهیلات هرچه سریعتر به دست ما برسد.

ربیعی با اشاره به آثار برجام در راه‌اندازی پروژه پالایشی گاز بیدبلند خلیج فارس گفت: در سال ۹۵ و ۹۶ درست زمانی که گشایشی از قبال برجام حاصل شد ما این پروژه را با قوت آغاز کردیم که به جرات می‌توان گفت که گشایش اعتبار برای اجرای این پروژه حاصل برجام و راه‌اندازی آن حاصل تحریم است، به این معنا که ما بعد برجام هم گشایش را داشتیم و هم سال‌های سخت تحریم را پشت سرگذاشتیم.

وی تصریح کرد: امروز آنهایی که صنعت پتروشمی و هلدینگ خلیج فارس را تحریم کردند با ذلت دفتر کار خود را ترک کردند اما همچنان ملت ما، جوانان و مدیران محکم و استوار و سربلند ایستادند و برای ایران عزیر افتخارآفرینی می‌کنند که خدا را از این بابت شاکریم. 

بیدبلند پروژه بین‌المللی است

ربیعی امروز پس از بهره‌برداری از پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس در جمع خبرنگاران نیز با اشاره به اینکه این مجتمع کمتر از پروژه‌های بزرگ دنیا نیست و یک پروژه بین‌المللی است، اظهار کرد: حجم کار و سطح فناوری استفاده شده، این پروژه را در سطح پروژه‌های دنیا قرار داده است به‌طوری که در میان چهار نامزد نهایی مگاپروژه بخش انرژی جایزه جهانی در سال ۲۰۲۰ قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بیدبلند خلیج فارس تنها پروژه‌ای است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با این حجم اجرا شده است، افزود: حجم سرمایه‌گذاری در این پروژه ۳.۴ میلیارد دلار است که با احتساب طرح جمع‌آوری گازهای مشعل مناطق نفت‌خیز جنوب به ۴.۶ میلیارد دلار می‌رسد.

مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس به نقش این پروژه در اشتغالزایی و تأمین خوراک پتروشیمی‌ها اشاره کرد و ادامه داد: اولویت هلدینگ خلیج‌فارس استفاده از نیروهای بومی است به‌طوری که ۷۹ درصد نیروهای تخصصی این پروژه در دوران بهره‌برداری بومی هستند.

آمادگی هلدینگ خلیج فارس برای اجرای طرح‌های بالادست صنعت نفت

ربیعی با اشاره به اینکه پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس در شرایط کنونی با ۴۰ درصد ظرفیت کار می‌کند، تصریح کرد: این مجتمع با همین ۴۰ درصد ظرفیت، ۶۰۰ میلیون دلار درآمدزایی دارد که عدد قابل توجهی است و همین میزان تولید بخشی از خوراک پتروشیمی‌های ماهشهر را تأمین می‌کرده است. این پالایشگاه تا پایان امسال به ۵۰ درصد ظرفیت می‌رسد و یک ردیف پالایشی (ترین) مستقل پالایشگاه با ۱۰۰ درصد ظرفیت کار خواهد کرد.

وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی امروز این توان را پیدا کرده است که وارد صنایع بالادست شود، گفت: با تأکید و اعتماد مهندس زنگنه مرز بین بالادست و پایین دست برداشته شده است و صنعت پتروشیمی کشور توان مالی و تخصصی مورد نیاز برای ورود به بالادست خود یعنی نفت وگاز را پیدا کرده است.

مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس از آمادگی ورود این هلدینگ برای اجرای طرح‌های بالادست نفت و گاز به‌منظور تأمین خوراک پتروشیمی‌ها خبر داد وگفت: این موضوع دو دلیل دارد؛ پتروشیمی‌ها افزون بر توان مالی و فنی، برای تأمین خوراکشان انگیزه بیشتری دارند و می‌توانند این پروژه‌ها را در زمانبندی مناسب اجرا کنند.

ربیعی به تعریف دومگاپروژه هرمز در عسلویه و پتروشیمی ماهشهر در هلدینگ خلیج‌فارس برای ریل‌گذاری این شرکت و صنعت پتروشیمی کشور اشاره کرد و افزود: پروژه ۴.۵ میلیارد دلاری هرمز با خوراک ترکیبی اتان و بوتان است که از پارس جنوبی تأمین خواهد شد. مجوزهای آن از وزارت نفت گرفته شده است و در حال دریافت زمین از شرکت ملی صنایع پتروشیمی هستیم، امیدواریم تا امسال کلنگ آن زده شود.

وی با اشاره به اینکه خوراک پتروشیمی ماهشهر از خوراک مازاد پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس، ان‌جی‌ال ‌۳۲۰۰ و مازاد پتروشیمی پارس تامین می‌شود و خوراک آن درون هلدینگی است و خوراکی از وزارت نفت دریافت نمی‌شود، اظهار کرد: حجم پروژه حدود ۲.۵ میلیارد دلار است که در مجموع با پروژه هرمز حدود ۷ میلیارد دلار پروژه تا پایان امسال کلنگ‌زنی می‌شود.

مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس با بیان اینکه محصولات بیدبلند خلیج فارس از نظر حجم بزرگ است بنابراین می‌توان دو پروژه در پایین‌دست در بهبهان ازسوی بخش خصوصی اجرا کرد، گفت: پروژه تولید پروپیلن از پروپان به ظرفیت ۴۵۰ هزار تن در سال که خوراک آن از پالایشگاه تأمین می‌شود و پروژه مینی‌پالایشگاه ۱۵ هزار بشکه‌ای با خوراک پنتان پلاس از بیدبلند خلیج فارس که به‌زودی فراخوان ارزیابی فنی و مالی آن‌ها منتشر می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز