خبرگزاری کار ایران

نشت نهاده‌های دامی و تشکیل بازار سیاه در بخش توزیع انجام می‌شود/ واردکنندگان هیچ نقشی در توزیع ندارند

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۰۷۹۰

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی گفت: نشت نهاده‌های دامی و تشکیل بازار سیاه در بخش توزیع انجام می‌شود و واردکنندگان هیچ نقشی در این بخش ندارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدمهدی نهاوندی امروز در نشست خبری با تاکید بر اینکه هیچ واردکننده‌ای اجازه خروج کالا از گمرک بدون دستور جهاد کشاورزی را ندارد اظهار کرد: سامانه بازارگاه به شکلی طراحی شده است که تا زمانی که تولیدکننده با تایید وزارت جهاد درخواست خود را وارد نکند و تحویل نهاده را تایید نکند نمی‌تواند رفع تعهد ارزی را انجام دهد.

وی ادامه داد: روند کار به این شکل است که واردکننده ابتدا ورود کالا را به گمرک اظهار می‌کند و بعد بلافاصله خروج کالا با جزئیات آن از جمله نوع کالا، میزان آن و بارنامه و ... به جهاد کشاورزی اعلام می‌کند. پس از ا نکه جهاد این اطلاعات را دریافت کرد اجازه خروج کالا را از گمرک می‌دهد.

نهاوندی افزود: جهاد کشاورزی در سامانه بازارگاه این امکان را فراهم کرده است که تولیدکنندگان بتوانند درخواست خود را برای دریافت نهاده به صورت مستقیم ثبت کنند اما صحت اطلاعات و راستی‌آزمایی تولیدکننده با جهاد کشاورزی است.

وی تاکید کرد:‌ بدون تایید وزارت جهاد کشاورزی و تولیدکننده مبنی بر دریافت نهاده واردکننده نمی‌تواند ارز خود را دریافت کند.

وی بر این باور است که نشتی نهاده‌های دامی و تشکیل بازار سیاه از سیستم توزیع صورت می‌گیرد و دلیل آن مربوط به ضعف‌های سامانه بازارگاه است که اکنون وزارت جهاد کشاورزی در حال رفع آن می‌باشد.

نهاوندی تصریح کرد: هوشمند سازی سامانه بازارگاه تقریبا در سه ماهه اخیر انجام شده و قبل از آن مشکلات مهمی از جمله تاخیر در تحویل نهاده‌ها وجود داشت.

وی با اشاره به افزایش ناگهانی قیمت نهاده‌هایی مانند کنجاله سویا در ابتدای سال جاری اظهار کرد: در ابتدای سال جای شاهد آن بودیم که قیمت کنجاله سویا در بازار تقریبا به پنج برابر  نرخ مصوب رسید که دلیل آن مربوط به همین اختلاف زمانی بود چرا که دامداران و مرغداران که اقدام به ثبت درخواست می‌کردند پس از پایان دوره نهاده به دست آنها می‌رسید که گزینه‌ای به جز انتقال آن به تولیدکننده دیگر نداشتند.

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی ابراز امیدواری کرد با تغییراتی که در سامانه بازارگاه در ماه‌های اخیر اتفاق افتاده و هوشمندسازی جریان تحویل نهاده‌های دامی فاصله زمانی تحویل نهاده‌ها کاهش یابد تا دیگر شاهد واگذاری نهاده‌ها به یکدیگر توسط تولیدکنندگان نباشیم.

نهاوندی همچنین تایید کرد که با توجه به تعداد زیاد تولیدکنندگان در بخش دام و طیور به رغم تلاش جهاد کشاورزی خطاهایی نیز صورت گیرد که احتمالا با بهبود سیستم بازارگاه تعداد آنها کاهش پیدا خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره به ارائه آ‌مار واردات نهاده‌های دامی پرداخت و گفت: در سال جاری تخصیص ارز و تامین ارز نهاده‌های دامی وارداتی به ترتیب 29 و 20 درصد افزایش داشته در حالی که ارزش ترخیص آنها کاهش 28 درصدی را نشان می‌دهد.

نهاوندی ادامه داد: از عمده نهاده‌هایی که ترخیص آن در سال جاری کاهش داشته و مشکلات زیادی را برای تولید محصولات دامی ایجاد کرده کنجاله سویا است چرا که تخصیص ارز آن از شهریورماه به بعد انجام شده که رسیدن آن به دست تولیدکننده مدتی زمان می‌برد.

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی از رسوب حدود 800 هزار تن نهاده دامی شامل جو، ذرت و کنجاله سویا در گمرکات کشور خبر د اد و گفت: این نهاده‌ها از سال 98 تا حدود یک هفته پیش وارد شده و به دلیل عدم تخصیص ارز در گمرکات رسوب کرده است.

نهاوندی با انتقاد از برخی از رسانه‌ها که واردکنندگان را در این خصوص متهم می‌کنند اظهار کرد: برخی رسانه‌ها مدعی هستند که وارد کنندگان برای افزایش قیمت کالاهای خود را در گمرکات انبار کرده‌اند اما واقعیت این است که تاخیر در ترخیص به علت عدم تخصیص ارز است.

وی همچنین گفت: ما نسبت به قانون متروکه شدن کالاهای اساسی در گمرک نیز معترض هستیم چرا که هیچ واردکننده‌ای حاضر نیست هزینه انبار و دموراژ کشتی را پرداخت کند در حالی که نمی‌تواند خارج از قیمت مصوب کالای خود را عرضه کند.

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی همچنین از ارسال لیست کالاهای رسوبی به وزارت جهاد کشاورزی برای رفع مشکل مذکور خبر داد و گفت: متاسفانه تا امروز وزارت جهاد کشاورزی لیست کالاهای رسوبی که ما برای آنها ارسال کردیم را برای بانک مرکزی نفرستاده است و این موضوع برای ما نیز جای سوال دارد.

در ادامه این نشست، عباس حاجی‌زاده دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران با تاکید بر اینکه 80 درصد نیاز نهاده‌های دامی کشور از طریق واردات تامین می‌شود افزود: میزان نیاز کشور به نهاده‌های وارداتی دامی در مجموع 14 میلیون تن است که بخش عمده آن به دلیل محدودیت‌های آب و هوایی از طریق واردات تامین می‌شود.

وی ادامه داد: تا سال گذشته  به دلیل شرایط خوبی که برای واردکنندگان ایجاد شده بود نه تنها در تامین نهاده‌ها مشکلی نداشتیم حتی برخی از آنها مانند کنجاله سویا بیش از نیاز وارد شد و با قیمت پایین‌تر از نرخ مصوب توزیع گردید.

حاجی زاده تصریح کرد: اما در پنج ماهه نخست امسال به دلیل تعلل دولت و همچنین مشکلات ناشی از کرونا واردات نهاده‌های دامی به کندی انجام گرفت.

به گفته وی مشکلاتی نیز در تخصیص ارز مانند تخصیص ارزهای غیرقابل انتقال و غیرکیفی انجام شد که نتیجه آن کمبود نهاده‌های دامی در بازار و جهش قیمت آنها بود.

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران با تاکید بر اینکه هم اکنون نیز 89 درصد از ارزهای تخصیص داده شده به واردات نهاده‌های دامی به شرکت پشتیبانی امور دام داده شده است گفت: تخصیص این حجم از ارز برای واردات نهاده‌های دامی به یک شرکت دولتی در حالی است که تا سال 96 کمتر از 8 تا 10 درصد نهاده‌های دامی توسط شرکت‌های دولتی وارد می‌شد وظیفه تامین بیشتر این کالا بر عهده شرکت‌های خصوصی بود.

حاجی‌زاده در ادامه به مقایسه آمار واردات نهاده‌های دامی در سال جاری نسبت به سال گذشته پرداخت و افزود: سال 98 چهار میلیون تن جو، 8.9 میلیون تن ذرت و 2 میلیون و 288 هزار تن کنجاله سویا وارد کشور شد در حالی که تا 21 آذرماه سال جاری همراه با روغن خام و دانه‌های روغنی، 11 میلیون و 339 هزار تن نهاده دامی وارد کشور شده است که نسبت به سال گذشته کاهش 11 درصدی دارد.

به گفته وی به دلیل مشکلات پیش آمده برای تخصیص ارز از تعداد شرکت‌هایی که اقدام به واردات نهاده‌های دامی می‌کردند به شکل چشمگیری کاهش یافته به نحوی که هم اکنون از 400 شرکت واردکننده کمتر از 150 شرکت فعال هستند.

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران خواستار شفاف‌سازی در تخصیص ارز و معرفی اسامی شرکت‌ها و افرادی شد که برای واردات نهاده‌های دامی ارز دریافت کرده‌اند.

حاجی‌زاده معتقد است که شفاف‌سازی در تخصیص ارز می‌تواند از تکرار بحران در بازار نهاده‌های دمی و بازار محصولات دامی جلوگیری کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز