خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

حذف آذربایجان از بازار سبزی و صیفی روسیه، جای ایران را باز کرد/ زمان استفاده از فرصت اندک است/ رقبا محصول ما را با نام خود صادر می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۰۲۴۷

منع واردات محصولاتی مانند سبزی و صیفی و سیب توسط روسیه از کشور آذربایجان فرصتی برای توسعه صادرات این محصولات برای کشورما فراهم آورده است. رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه معتقد است؛ شرایط به وجود آمده فرصتی بزرگی است برای ایران اگر سازمان‌های مربوطه به سرعت وارد شده و همکاری‌های لازم را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ چند روز پیش دیده‌بان کشاورزی روسیه اعلام کرد: واردات سیب و گوجه فرنگی از کشور آذربایجان را به دلیل وجود بیماری و آفت‌های گیاهی ممنوع کرده که از 10 دسامبر اجرایی می‌شود.

دیده بان کشاورزی روسیه در اطلاعیه خود عنوان کرده است: وجود آفت و بیماری و مشکلات قرنطینه‌ای در سال جاری نسبت به سال گذشته در محصولات وارداتی از آذربایجان افزایش یافته و از 22 اکتبر 17 مورد عدم رعایت مسأله قرنطینه‌ای و وجود آفت و بیماری مشاهده شده است.

آذربایجان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای صادرکننده گوجه فرنگی به روسیه است و حالا با منع واردات جای آن در بازار روسیه خالی شده است.

 با توجه به توانمندی ایران در تولید سیب و محصولات سبزی و صیفی بدون شک این فرصت خوبی است تا زمینه ساز تجارتی پایدار و سودآور در محصولات سبزی و صیفی و همچنین سیب شود. 

ضمن اینکه ما پس از چندین سال مذاکره، توافقنامه تجاری را با پنج عضو اوراسیا عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان در اردیبهشت 98 امضاء کرده ایم و قرار است پس از سه سال اجرای آزمایشی به قرارداد تجارت آزاد تبدیل شود.

هادی تیزهوش تابان، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در گفت‌وگو با ایلنا درباره فرصت پیش آمده گفت: درحال بررسی و مذاکره برای استفاده از فرصت پیش آمده هستیم و امید داریم بتوانیم از آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: برای استفاده از فرصت پیش آمده نیازمند همکاری سازمان‌های استاندارد و حفظ نباتات کشور و ... برای بحث بهبود کیفیت محصولات هستیم که لازم است این سازمان‌ها هر چه سریع‌تر اقدامات مربوطه را انجام دهند.

به گفته تیزهوش تابان؛ روسیه درباره سلامت محصولات کشاورزی سختگیر است و بارها به کشور آذربایجان برای رعایت مسائل قرنطینه‌ای میوه و سبزیجات هشدار داده بود و بی‌توجه این کشور موجب شد بازار پر سود روسیه را از دست بدهد.

وی یادآور شد: البته در بازار روسیه بدون رقیب نیستیم و ترکیه و مصر نیز در حال بازی در این زمین برای تصاحب بازار هستند.

 تیزهوش تابان با تاکید بر اینکه نگاه ما به بازار روسیه نباید موقت باشد،‌ افزود: باید ساز و کارهای لازم را فراهم کنیم تا حضور ما در بازار روسیه استمرار داشته باشد.

وی از جمله این سازوکارها را نظارت دائم بر کیفیت و سلامت محصولات و همچنین معرفی برند عنوان کرد.

تیزهوش تابان تاکید کرد: عدم برندسازی موجب شده برخی کشورهای رقیب محصول ایران را با نام و برند خود به کشورهای هدف صادراتی ارسال کنند.

وی همچین تغییر مسیر صادراتی را راهکار دیگر مقابله با این مشکل عنوان کرد.

تیزهوش تابان گفت: استفاده از مسیرهای دریایی به جای مسیر زمینی با عبور از خاک سایر کشورها، می‌تواند مانع صادرات محصول ایرانی با نام سایر کشورها شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز