خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

شبکه فاضلاب اهواز در گیرودار تحریم‌ها و فرسودگی خطوط/ منتظر تامین اعتبار هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۸۸۱۳

دبیر گارگروه اطلاع‌رسانی شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: اکنون مانند سال‌های گذشته آزادی عمل در جذب سرمایه‌گذاری و وام‌های خارجی نداریم اما اگر تامین اعتبار شود حجم باقیمانده پروژه که شامل احداث و اصلاح است، طبق برنامه اجرا خواهد شد.

علی سیدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره وضعیت تامین اعتبار تکمیل پروژه شبکه فاضلاب اهواز اظهار داشت: طی سال‌های گذشته از محل بانک جهانی وامی به ارزش 149 میلیون دلار برای تکمیل شبکه و احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مصوب شده بود که از این میزان تاکنون 100 میلیون دلار هزینه شده و اقدامات زیادی نیز انجام شده اما به دلیل تحریم‌ها 49 میلیون دلار باقیمانده اختصاص پیدا نکرد و وام تمدید نشد، بنابراین پروژه طبق آنچه برنامه‌ریزی شده بود پیش نرفت، در صورتی که اگر کل رقم تخصیص می‌یافت، پروژه تکمیل و نهایی می‌شد.

وی افزود: برای تکمیل پروژه فاضلاب اهواز معادل 50 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای سال ۹۹ درخواست شده و همچنین برنامه‌ریزی شده بود که خط فاینانس خارجی باز شود، اما متاسفانه به دلیل تحریم‌ها و مشکلاتی که بابت سرمایه‌گذاری ایجاد شد، این اعتبار تخصیص نیافت. اکنون وزارت نیرو در نظر دارد که از محل ماده 56 تامین اعتبار کرده و از مسیر فاینانس پروژه را تکمیل کند، اما موضوع این است که چند سال گذشته با 50 میلیون دلار اعتبار امکان تامین پروژه را داشتیم، ولی اکنون به دلیل افزایش نرخ دلار و افزایش قیمت تجهیزات و تاسیسات با این رقم 50 میلیون دلاری کار بسیار سخت شده است.

دبیر گارگروه اطلاع‌رسانی شرکت آب و فاضلاب کشور در ادامه گفت: شبکه جمع‌آوری فاضلاب اهواز قدمت 30 ساله دارد که از مجموع 2300 کیلومتر شبکه جمع‌آوری خطوط اصلی و انتقال و 186 ایستگاه پمپاژ و منهول حدود 48 درصد ( 1100 کیلومتر) از شبکه فرسوده است که در مقاطع مختلف دچار مشکلاتی می‌شود، اگرچه مشکلاتی که بصورت مقطعی و سیلاب‌های زیاد ایجاد می‌شود به دلیل عدم شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی که است که بار مضاعفی به شبکه فرسوده تحمیل می‌کند.

وی با بیان اینکه جمع‌آوری آب‌های سطحی به عهده وزارت نیرو نیست، یادآور شد: وقتی شبکه فرسوده باشد و روان‌آب زیادی هم وارد آن شود، فاضلاب دچار پس‌زدگی می‌شود. در دنیا شبکه جمع‌آوری فاضلاب به دو شکل مرکب و مجزا است، شبکه اهواز مجزا و فقط برای جمع‌آوری فاضلاب خانگی و تجاری طراحی شده است. اگر در کنار آن شبکه دیگری بابت جمع‌آوری آب‌های سطحی وجود نداشته باشد و حجم آب زیادی روان شود، شبکه دچار مشکل می‌شود.

سیدزاده تاکید کرد: اگر در کوتاه‌مدت اعتبارات مورد نیاز تخصیص یابد و بتوانیم شبکه فرسوده را بازسازی و تصفیه‌خانه را تکمیل کنیم، مشکلی در زمینه جمع‌آوری فاضلاب خانگی نداریم.

وی با بیان اینکه تاکنون اقدامات زیادی در زمینه اصلاح ریزشی، لایروبی و بازسازی انجام شده، خاطرنشان کرد: اگر همین مانورها انجام نمی‌شد با مشکلات بیشتری مواجه می‌شدیم.

دبیر گارگروه اطلاع‌رسانی شرکت آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: اکنون از محل منابع متفاوت اعتباری 94 پروژه فعال در فاضلاب اهواز داریم که اگر مبالغ بودجه 99 و همچنین اعتبار تخصیصی در بودجه 1400 تامین شود در کوتاه‌مدت و میان‌مدت شبکه تکمیل خواهد شد. از محل فاینانس نیز برای تکمیل تصفیه‌خانه و کلکتور اقدام می‌کنیم تا شبکه جمع‌آوری فاضلاب به کارکرد صحیح و واقعی برسد.

وی با بیان اینکه از 2300 کیلومتر شبکه جمع‌آوری اصلی و انتقال فاضلاب اهواز 48 درصد 1100 کیلومتر فرسوده است، خاطرنشان کرد: طرح جامع فاضلاب اهواز شامل 176 کیلومتر کلکتور، 1514 کیلومتر شبکه جمع‌آوری، 1968 کیلومتر انشعابات فاضلاب و 69 باب ایستگاه پمپاژ اصلی و فرعی فاضلاب است که طی سال‌های گذشته از محل اعتبارات مختلف 41 درصد پیشرفت داشته‌ایم، اجزای باقیمانده طرح هم شامل 909 کیلومتر شبکه، 114 کیلومتر خط اصلی و کلکتور و 35 باب ایستگاه پمپاژ است.

سیدزاده یادآور شد: اکنون مانند سال‌های گذشته آزادی عمل در جذب سرمایه‌گذاری و وام‌های خارجی نداریم اما اگر تامین اعتبار شود حجم باقیمانده پروژه که شامل احداث و اصلاح است، طبق برنامه اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز