خبرگزاری کار ایران

نوبخت مطرح کرد؛

هیچ پولی از بانک مرکزی استقراض نمی‌کنیم/ با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یارانه‌ها ۲ یا ۳ برابر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۵۰۹۳

معاون رئیس‌جمهور درباره کسری بودجه گفت: آنچه درباره کسری بودجه نگران کننده است، استقراض از بانک مرکزی است اما در بودجه ارائه شده هیچ پولی از بانک مرکزی استقراض نمی‌کنیم.

به گزارش ایلنا، محمدباقر نوبخت در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با موضوع جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: ساختار بودجه دو سال است که تغییر کرده است. بعد از مجلس یازدهم کل برنامه اصلاح ساختار را تقدیم مجلس کردیم اگر در جایی مجلس احساس می‌کند که جای کار دارد ما هم کمک خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه مجلس فرصت دارد درباره بودجه ارائه شده اصلاحاتی انجام دهد، اما هر چی نیاز بود ما در بودجه در نظر گرفتیم، گفت: بودجه ۸۴۱ میلیاردی با ۱۷ جلد پیوست و کتاب به مجلس ارائه شده که کاملاً با سال گذشته متفاوت است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: همه اعداد ارقام بودجه شفاف است و این در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. روز شنبه نیز خبرنگاران می‌توانند در محل سازمان برنامه هر سوال یا نقد و پیشنهادی مطرح است بیان کنند.

نوبخت گفت: روز شنبه با رعایت پروتکل‌ها نشست خبرنگاری داریم و همه می‌توانند درباره بودجه سوال و جواب شفاف دریافت کنند.

معاون رئیس‌جمهور افزود: بودجه در قانون، یک ساله و هدف رسیدن به برنامه با برآورد کردن منابع مالی است. کل بودجه ۸۴۱ میلیارد تومان است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: ۲۳ درصد بودجه ما به نفت وابسته است. در بخش منابع عمومی دولت، آنچه مهم است درآمدهای نفتی و درآمدهای مالیاتی است. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ درآمدهای نفتی که با عنوان منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی از آن یاد شده به ۱۹۹.۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. در سال‌های گذشته بیش از ۵۰ درصد بودجه به نفت متکی بود که امسال این به ۲۳ درصد رسیده است. ۱۵۰ هزار میلیارد تومان هم اوراق در نظر گرفته شده است.

معاون رئیس‌جمهور افزود: ۴۱۹ کیلومتر راه آهن خط دوم فقط افتتاح در نظر گرفته شده است. بزرگترین تونل همین امسال به بهره برداری می‌رسد. ۸۰ هزار واحد مسکونی محرومین امسال تحویل داده می‌شود. خطوط شهری حدود ۱۰۳ کیلومتر، ۱۱ طرح آبرسانی شهری داریم که همه آن‌ها در بودجه لحاظ شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ۱۶ هزار میلیارد برای رفع فقر در نظر گرفته شده است افزود: افزایش یارانه معیشتی در بودجه در نظر گرفته شده است. همه کارکنان دولت حقوقشان ۲۵ درصد اضافه می‌شود. افزایش ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر در دستگاه‌های اجرایی و همچنین نیروهای مسلح به میزان ۲۵ درصد است؛ بنابراین میزان افزایش حقوق سال آینده ۲۵ درصد خواهد بود. برای کادر درمان بودجه‌هایی در نظر گرفته شده است. حتی سربازان حقوقی که می‌گرفتند در این بودجه دو برابر شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: یارانه ۴۵ هزار تومانی در سال ۱۴۰۰ نیز پرداخت می‌شود. دلار ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین کالاهای اساسی در نظر گرفته شده، اما چنانچه شرایط طوری باشد که این ارز حذف شود، یارانه‌ها ۲ تا ۳ برابر می‌شود.

نوبخت گفت: دولت پیشنهاد دهنده بودجه است و مهر نهایی را مجلس بر بودجه می‌زند و نمایندگان هر جا که لازم باشد می‌توانند تغییر دهند.

معاون رئیس‌جمهور درباره کسری بودجه هم افزود: آنچه درباره کسری بودجه نگران کننده است؛ استقراض از بانک مرکزی است و در بودجه ارائه شده هیچ پولی از بانک مرکزی استقراض نمی‌کنیم.

وی درباره برخی حواشی درباره بودجه و ارائه آن گفت: نباید حواشی‌ها ما را گرفتار خود کند و ما مجبور باشیم در رسانه جواب آن را بدهیم که این خوشایند نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز