خبرگزاری کار ایران

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با ایلنا:

تحقق ۳۰ میلیارد دلار فاینانس بعید است/ فاینانس را در گونی نمی‌آورند/ باید در سیستم بانکداری بین‌المللی باشیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۴۷۸۷

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین اظهار کرد: بعید است که 30 میلیارد دلار فاینانس محقق شود. در بهترین حالت حتی 7 یا 8 میلیارد دلار فاینانس خارجی را هم نتوانستیم جذب کنیم.

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با ایلنا در مورد برآورد 30 میلیارد دلار فاینانس برای طرح‌های دولتی و غیر دولتی در لایحه بودجه 1400 اظهار داشت: در یک دهه اخیر جذب 30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی به صورت فاینانس را نداشتیم. در سال‌هایی که اوضاع ایران در حوزه بین‌المللی بهتر از امروز بود هم چنین رقمی محقق نشده است؛ نوشتن آن ساده است. سال‌های گذشته نیز ارقامی برای اوراق قرضه‌ای که دولت می‌خواست بفروشد یا فاینانس جذبی، نوشته شده و هیچوقت هم محقق نشد. کسی هم نپرسیده که چنین ارقامی به چه علت نوشته می‌شود.

وی افزود: بعید است که 30 میلیارد دلار فاینانس محقق شود. در بهترین حالت حتی 7 یا 8 میلیارد دلار فاینانس خارجی را هم نتوانستیم جذب کنیم. وقتی صحبت از 30 میلیارد دلار فاینانس می‌شود باید به این هم توجه شود که 20 درصد آن باید آورده داخلی باشد. 20 درصد باید تامین شود تا هشتاد درصد را فاینانسور تامین مالی کند. یعنی طرف ایرانی آن فاینانس باید 6 میلیارد دلار در بودجه عمرانی داشته باشد. به نظر نمی‌رسد این رقم چندان واقع بینانه باشد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: استفاده از فاینانس خارجی یک پیش شرط اولیه دارد که ما آن را نداریم و آن شرکت در سیستم بانکداری بین‌المللی است. به دلیل مسائل FATF از این گود خارج هستیم. فاینانس را که در گونی نمی‌آورند. حتی اگر صحبت از یک میلیارد دلار فاینانس باشد، نیاز به یک چرخه بانکی دارد که اگر ما این چرخه مالی را داشتیم دولت پول نفت خود را از کره جنوبی و ترکیه یا پول گاز را از عراق بگیرد.

 به گزارش ایلنا، طبق جزئیات لایحه بودجه 1400 و با توجه به رعایت بند الف ماده 4 قانون برنامه ششم توسعه در سال 1400 سقف تسهیلات تامین مالی خارجی (فاینانس) برای طرح‌های دولتی و غیردولتی علاوه بر باقیمانده سهمیه سال‌های قبل، معادل ریالی 30 میلیارد دلار تعیین می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز