خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

کمیابی کود مرغ، تولید قارچ را کاهش داد/ افت ۳۰ درصدی تقاضای قارچ

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۰۷۹۳

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی ایران با بیان اینکه قیمت بستر تولید قارچ (کمپوست) افزایش قیمت قابل توجهی یافته است، اظهار کرد: افزایش قیمت کلش گندم و کود مرغی که دو ماده اولیه اصلی تولید کمپوست هستند موجب شده قیمت تمام شده قارچ افزایش یابد و پرورش‌دهندگان تمایل کمتری به تولید داشته باشند.

محمد حسن افشار در گفت‌وگو با ایلنا با اعلام این مطلب افزود: بستر تولید قارچ (کمپوست) از کاه و کلش گندم، آب، کود مرغی و سنگ گچ تشکیل شده است.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین ماده تشکیل دهند کمپوست کلش گندم است که قیمت هر کیلوگرم آن از تابستان تا امروز با افزایش 2 برابری از یک هزار تومان به دو هزار تومان رسیده است.

افشار با اشاره به مشکلات پیش آمده در صنعت پرورش طیور کشور، اظهار کرد: ماده مهم دیگر کمپوست قارچ، کود مرغ است که به دلیل مشکلات پیش آمده در صنعت پرورش طیور با کمبود و افزایش قیمت آن در بازار روبه‌رو شده‌ایم.

وی دلیل کمبود عرضه کود مرغی را گرانی نهاده‌های دامی دانست که منتج به کاهش جوجه ریزی و تولید مرغ شده است.

این فعال بخش خصوصی این نکته را نیز مورد اشاره قرار داد که در روزهای اخیر افت کیفیت کود مرغی موجب شده بازده تولید قارچ تا 20 درصد کاهش یابد.

به اعتقاد افشار زمانی که مواد اصلی تولید کمپوست با گرانی و بحران تولید مواجه هستند افزایش قیمت آن طبیعی است.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی ایران علاوه بر افزایش قیمت کمپوست، بالارفتن هزینه نیروی کار را از دیگر دلایلی برشمرد که موجب افزایش قیمت تمام شده تولید می‌شود.

به گفته افشار؛ بالارفتن هزینه نیروی کار به تنهایی موجب افزایش 20 درصدی قیمت تمام شده تولید قارچ شده است.

وی از رشد 50 درصدی قیمت ظروف بسته بندی و پوشش پلاستیکی کمپوست خبر داد که نقش موثری در افزایش قیمت تمام تولید داشته است.

افشار سایر عوامل مانند حمل و نقل را مورد اشاره قرار داد که افزایش نرخ در آن‌ در افزایش قیمت آن نیز در افزایش تمام شده تولید موثر بوده است.

وی قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم قارچ برای پرورش‌دهندگان را 30 هزار تومان اعلام کرد.

 رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی ایران با تاکید بر اینکه در حال حاضر قیمت خرید قارچ کمتر از هزینه تمام شده تولید آن است، گفت: هر کیلوگر قارچ درجه یک با زیان 5 هزار تومانی حداکثر 23 هزار تومان از پرورش‌دهندگان خریداری می‌شود.

افشار اظهار کرد: زیان تولید در حالی است که میزان تقاضای مصرف قارچ در بازار  نیز کاهش 30 درصدی داشته است.

وی همچنین از کاهش تولید  قارچ به دلیل زیان انباشته و نبود بازار مصرف، از 50 تن به 20 تن در ماه خبر داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز