خبرگزاری کار ایران

عضو اتاق بازرگانی اصفهان خواستار شد؛

لزوم عرضه محصولات فولادی با نرخ رقابتی در بازار

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۹۵۳۵

مسئولان از فعالیت دلالان در بازار جلوگیری کنند

عضو اتاق بازرگانی اصفهان در خصوص مشکلات بر سر راه تولیدکنندگان صنعت فولاد گفت: قیمت‌گذاری دستوری دولت بر روی محصولات فولادی تاکنون مشکلات بسیار زیادی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است و میزان تولیدات آنها را کاهش داده است. به‌منظور رفع این معضل؛ لازم است هم زمان با افزایش نرخ ارز محصولات فولادی با نرخ رقابتی در بازارهای داخلی و صادراتی عرضه شود.

داود صافی دستجردی در گفتگو با ایلنا در اصفهان یکی از مشکلات بر سر راه تولیدکنندگان صنعت فولاد را وجود قیمت‌گذاری بر محصولات در بازار داخل و خارج عنوان کرد و در همین زمینه گفت: تعیین قیمت‌گذاری دستوری از سوی دولت بر روی محصولات تولیدی در بازارهای داخلی و صادراتی سبب شده تا میزان تولیدات کاهش پیدا کند. از ابتدای سال گذشته تاکنون چندین مرتبه تغییر قیمت در نرخ عوارض گمرکی، تعرفه‌های صادراتی، بازگشت نرخ ارز و... اتفاق افتاده است و همین امر موجب نگرانی تولیدکنندگان شده است.

وی اظهار کرد: زمانی که به میزان تولیدات پایان سال واحدهای تولیدی نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که قیمت‌گذاری‌های دستوری دولت و تصویب متداوم قوانین اضافی تا چه حد بر روی میزان تولیدات اثر به سزایی گذاشته است و مشکلاتی نظیر عدم تأمین نقدینگی، عدم تأمین به‌موقع مواد اولیه و ... را برای تولید کنندگان را به وجود آورده است.

عضو اتاق بازرگانی اصفهان با تأکید بر اینکه فعالان بخش خصوصی نه انتظار حمایت و نه انتظار تصویب قانون جدید را در مجلس توسط نمایندگان دارند؛ بلکه آنها انتظار دارند تا قوانین موجود به نحو احسن رعایت و اجرا شود، گفت: یکی از جدی‌ترین قوانینی که در سال ۹۷ مصوب شد، قانون بهبود فضای کسب‌وکار بود. در بخشی از این قانون به صراحتاً مصوب شده است تا از نظرات بخش خصوصی به‌منظور تصویب قوانین بهره گرفته شود و از صدور بخشنامه‌های اضافی در حوزه تولید جلوگیری شود.

این کارآفرین نمونه تصریح کرد: تا به امروز دولتمردان در جلسات مختلف مفاد این قانون را تصویب کرده‌اند؛ اما تاکنون مفاد این قانون رعایت نشده است. تعدد نرخ‌گذاری در عوارض گمرکی، قیمت‌گذاری دستوری بر روی محصولات و وجود قوانین اضافی مخل تولید باعث شده است تا تولیدکنندگان با مشکلات زیادی روبرو شوند. انتظار ویژه‌ای که می‌توان از نماینده‌های استان در مجلس داشت؛ این است که تا حد ممکن از تصویب بخشنامه‌های اضافی در حوزه صنایع مختلف و به‌ویژه در حوزه صنعت فولاد جلوگیری کنند و در خصوص قوانین موجود نیز یک ثبات نسبی برقرار کنند. هم چنین ثبت نقطه‌نظرات بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های دولتی را در دستور کار مجلس قرار دهند و به آن پایبند باشند.

وی با اشاره به اینکه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنایع تولیدی فولاد قطعی‌های مکرر برق و گاز در فصل تابستان است؛ بیان کرد: طی سال گذشته بر اثر این قطعی‌ها فشار زیادی به تولیدکنندگان وارد شد و میزان تولیدات محصولات فولادی کاهش یافت.

این فعال صنعتی در پاسخ به سئوالی در ارتباط با افزایش نرخ ارز و تأثیر آن بر صنعت فولاد گفت: در سال جاری با افزایش نرخ ارز روبرو خواهیم بود و مسلماً این امر بر قیمت تمام شده محصولات تأثیر بسزایی خواهد گذاشت. لازم است تا در هیئت دولت مصوب شود تا هم‌زمان با افزایش نرخ ارز؛ محصولات با نرخ رقابتی در بازار عرضه بشود و قیمت‌گذاری دستوری حذف شود.

 صافی دستجردی ادامه داد: در حال حاضر تولیدکننده باید محصولات خود را با قیمت دستوری دولت به فروش برساند؛ اما دلالان با نرخ دولتی از تولیدکنندگان محصولات را می‌خرند و به‌صورت غیررسمی در بازار داخلی به فروش می‌رسانند یا صادرات می‌کنند و از این طریق سود کلانی در جیب آنها می‌رود. تولیدکنندگان با مشکلاتی که در سر راه تولید خود دارند؛ همواره با حاشیه سود ۲ تا ۳ درصدی مشغول به فعالیت هستند؛ اما یک واسط یا دلال بسیار راحت با یک حاشیه سود ۴۰ درصدی مشغول به فعالیت است. از مسئولین انتظار داریم تا از فعالیت دلالان در بازار جلوگیری شود و با آنها برخورد قانونی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز