خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت در اصفهان :

نخستین کشور تدوین کننده پروتکل‌های بهداشتی کرونا با حفظ اقتصاد هستیم/ هیچ بیماری بخاطر نداشتن پول و کمبودتخت، از درمان محروم نشد/ ما اولین کشور لغو کننده پروازها بودیم

asdasd
کد خبر : ۹۹۷۱۳۵

وزیر بهداشت با بیان اینکه ایران اولین کشور تدوین کننده پروتکل‌های بهداشتی ویروس کرونا با حفظ اقتصاد است،گفت: هیچ بیمار کرونایی در کشور بخاطر نداشتن پول و کمبودتخت، از درمان محروم نشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، در حالی که کشور در گیر افزایش آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا است،سعید نمکی در نشست ستاد استانی مبارزه با کرونای اصفهان گفت: شاید هر ۱۵۰ سال یکبار کشوری درگیر چنین بحرانی در حوزه درمان شود، ولی ما در شرایط سخت تحریم توانستیم جان هموطنان مان را نجات دهیم.

او  ادامه داد:ستاد اصفهان جزو ستاد‌های موفق در کشور بوده است و مدیریت خوبی در زمینه کنترل بیماری کرونا داشته است.

وزیر بهداشت اضافه کرد: با مدیریت خوب و رهنمودهای رهبری توانستیم در ۵۵ روز میزان بستری را به یک پنجم و فوتی را به کمتر از ۳۵ نفر  برسانیم.

نمکی اذعان داشت: در عرض ۲ هفته ۲۰۰۰ تخت آی سی یو اضافه کردیم که افتخار بزرگی برای نظام سلامت جمهوری اسلامی است‌.

او با اشاره به اینکه با ویروس عجیبی روبرو هستیم گفت: با وجود اینکه ویروس مرتب تغییر شکل می دهد ما توانستیم تعداد آزمایشگاه های خود را  از ۲ عدد به ۲۵۰ آزمایشگاه برسانیم که روزی ۲۵۶میلیارد هزینه تست ما در اوج بی پولی بود ولی تامین کردیم. این درحالی بود که ۶ ماه حقوق معوق پرسنل و ۱۰ ماه کارانه های معوق کارکنان پرداخت نشده بود.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: انجام روزی ۴۰ تست بسیار سخت بود که موفق شدیم همان را نیز به انجام برسانیم. ما اولین کشوری بودیم که پروتکل های بهداشتی را با لحاظ کردن ممانعت از نابودی اقتصاد  نوشت. ما توانستیم بدون نابودی اقتصاد پیش برویم به طوری که  بقیه کشور‌ها از روی شیوه نامه ما برای خود دستور اجرایی تهیه کردند.

او تاکید کرد: در شرایط سخت تحریم ها که آمریکا ۱۱۱ میلیارد دلار و انگلیس ۲۲ میلیارد پوند برای مقابله با کووید ۱۹ هزینه صرف کرده بود، ما با کمبود بودجه مواجه بودیم که خوشبختانه رهنمودهای رهبری کمک بسیاری به ما در جبران این کمبودها کردند. 

وزیر بهداشت اضافه کرد: از ابتدای همه‌گیری کرونا تا کنون نگذاشتیم یک بیمار بیمار پشت در بیمارستان منتظر و یا بخاطر پول از درمان محروم شود. این افتخار بزرگی برای ما است که هیچ قومی و بیماری با رنج سنی مختلف از درمان محروم نمانده است.

نمکی تاکید کرد: مردم از محدودیت‌ها تبعیت کنند چراکه به قطع زنجیره انتقال وبه تاب‌آوری نظام سلامت کمک می کنند.ما فکر می کردیم تابستانی آسان و زمستان سختی پیش رو خواهیم داشت که چنین نبود و  روزهای سخت بسیای داشتیم. 

او یادآور شد:روزانه ۱۳ تا ۱۵ پرستارما در اصفهان آلوده شدند ونیروی وارداتی هم نداریم که جبران نبودشان را بکند.  از استاندار و رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خواهش می کنم به شدت بر رعایت محدودیت ها و پروتکل ها نظارت داشته باشند.

وزیر بهداشت گفت:ما اولین کشور لغو کننده پروازها  برای برخی از کشورها و اولین تولید کننده کیت آزمایشگاهی تشخیص کرونا بودیم.

او تصریح کرد: اگر مرگ و میرها چهار رقمی شود در ورطه ای می افتیم که نمی شود از آن خارج شویم.پکیج نا خوشایندی که با سه رقمی شدن مرگ ها داریم نباید تکرار شود.

وزیر بهداشت گفت: پرتاب کردن آخرین تیر ترکش مدیریت سلامت، غفلت و بی توجهی به محدودیت ها است.

وی یادآور شد:اولین گام ما آموزش مردم است. باید سطح آگاهی عموم را بالا می بریم. به همین خاطر طرح سفیر سلامت در هرخانه به ما کمک می کند در رعایت محدودیت ها و پروتکل هاو بیماریابی سریع تر عمل کنیم.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: برای تهیه کیت آنتی ژن با ۲۰ دقیقه زمان پاسخ دهی ، به کره‌ای‌ها رو انداختیم که خواستار اجازه آمریکا برای تحویل شدند. در نتیجه خودمان اقدام به تولید کیت کردیم که از کیت کره ای به مراتب بهتر است.امروز روز تاریخی تولید کیت است. ۱۰۰ هزار تولید اولیه از امروز آغاز و تا ۴ روز دیگر به ۱۷۰ هزار خواهیم رسید.

وزیر بهداشت افزود: با این شرایط شاید بتوانیم بالاتر از ۱۰۰ هزار تست در روز انجام دهیم.

به گفته نمکی، سامانه ردیابی بیمار و شناسایی اطرافیان در ارتباط با او نیز در حال طراحی است.گام بعدی قرنطینه است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز