خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو در سرخه :

18 درصد روستاهای کشور از آب سالم برخوردار نیستند/ بهره برداری از 125 پروژه بزرگ در کشور تا پایان سال جاری

asdasd
کد خبر : ۹۹۰۲۵۰

وزیر نیرو گفت : امروز با توان و تلاش انجام شده در روستاها به هدف های بلند خود رسیده ایم و ۵۳ درصد از روستاهای جهانی از آب سالم برخوردارند که این عدد در کشور ما ۸۲ درصد است و در این راستا باید تلاش کنیم تا ۱۸ درصد باقی مانده نیز از این نعمت بهره مند شوند.‌

به گزارش ایلنا از سمنان ، رضا اردکانیان وزیر نیرو در سفر به شهرستان سرخه که عصر امروز -دوشنبه ۱۲ آبان‌ماه - به منظور افتتاح طرح آبرسانی پایدار به این شهرستان انجام شد ، گفت : به ‌رغم تمام مشکلات ناشی از کووید ۱۹ با تلاش شبانه روزی کارفرمایان و دست اندرکاران این پروژه که در نوع خود از پروژه های بدیع و خاص می باشد به ثمر رسید.

وزیر نیر با اشاره به تجمیع شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی گفت : این ادغام موجب تجمیع امکانات و ظرفیت ها شد و با انجام این طرح ۱۵ روستای در مسیر فیروزکوه تا سمنان نیز از ثمرات آن بهره مند خواهند شد.‌

اردکانیان با ذکر این نکته که از حقوق مسلم هم وطنان‌ما دیده شدن و گفته شدن کمبودها و لذت بردن آنان از داشته هایشان می باشد ، گفت : امروز ۱۰۰ درصد جمعیت شهری کشور از نعمت آب شرب سالم برخوردار می باشند که این عدد ۴ درصد از میانگین جهانی بالاتر است.

وزیر نیرو گفت : باید احساس رضایتمندی مردم را افزایش دهیم و بپذیریم که در این عرصه قدری عقب ماندگی داریم و در عین حال پیگیری هایمان باید در کلام ، در بیان و نوشتار دقیق بوده و در شرایط مختلف به این نکته توجه نماییم.

وزیر نیرو توجه و اجازه  رهبری مبنی بر استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را موجب انجام طرح های بزرگ در کشور دانست و عنوان کرد : وزارت نیرو افتتاح و بهره برداری از ۲۵۰ طرح بزرگ را در سال جاری و در این راستا در برنامه دارد و اعلام می‌کنم که پروژه آبرسانی پایدار به شهرستان سرخه یکصد و بیست و پنجمین( ۱۲۵ ) طرح وعده داده شده در سال ۹۹ است و تا پایان سال یکصد و بیست و پنج پروژه بزرگ دیگر نیز به مدار بهره برداری خواهد رسید.

وزیر نیر اعتبار هزینه شده برای افتتاح ۱۲۵ طرح بهره برداری شده در سال ۱۳۹۹ را ۳۲۰۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت : امسال قصد داشتیم که ۸ پروژه آبرسانی را در کل کشور به بهره برداری برسانیم که پروژه سرخه ، ششمین پروژه از این مجموعه است و دو پروژه دیگر نیز تا پایان سال به نتیجه خواهد رسید.

 اردکانیان در ادامه عنوان کرد : تا پایان امسال در پویش هر هفته، الف، ب، ایران ، ۸ پروژه بزرگ صنعت برق حرارتی ، انتقال و توزیع با سرمایه گذاری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان در استان سمنان به بهره برداری خواهد رسید و در این راستا تلاش خواهیم کرد تا حداکثر مشارکت را با مسئولان استان ارائه کنیم تا شهرک ها و موسسات صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مشکلی از حیث تامین برق نداشته باشند.

اردکانیان اضافه کرد : یک سوم وسعت کشور ما بهره مند از منابع خدادادی از جمله آب می باشند و دو سوم کشور نیز جزو مناطق خشک و نیمه خشک‌ است .

 وزیر نیرو در آیین افتتاح پروژه آبرسانی پایدار به سرخه با اشاره به انجام طرح مطالعاتی سازگاری با کم آبی در کشور گفت : این مطالعات شامل ۱۷ استان کشور در مناطق مرکزی و حاشیه ای ایران است که به پایان رسیده است.‌

اردکانیان اضافه کرد : خشکسالی یک‌پدیده غیر مترقبه در اقلیم‌ ما نیست ، بلکه می توان گفت این پدیده همزاد ماست پس بجای مقابله با آن ، باید سازگاری با شرایط کم آبی را در برنامه قرار داد .

وزیر نیرو گفت : نباید در یک‌استان میلیاردها متر مکعب از منابع آب زیر زمینی استفاده کرد و برای اصلاح روش های آبیاری و نوع کشت برنامه نداشت.

وی گفت : در اجرای طرح سازگاری با کم آبی باید منابع موجود آبی سرزمین خود را بشناسیم و وظیفه تک تک دستگاه ها را نیز تعیین کنیم.

وزیر نیرو در تشریح طرح سازگاری با کم آبی اظهار داشت : در اسفند سال ۱۳۹۶ کارگروه سازگاری با کم آبی را تشکیل دادیم و در تمام استان های کشور طرح های سازگاری با کم آبی را برای ده ساله های پیش رو تدوین و تنظیم و تایید خواهیم نمود و بر این اساس وزارت نیرو مجوز تامین منابع آبی جدید را صادر خواهد کرد.

وی گفت : ذکر این نکته ضروری است که تا کنون تمامی تخصیص‌های آب از دریا با این‌پیش شرط به انجام رسیده و بی تردید این نقشه راه ، تضمینی بر ادامه حیات در آینده است.

اردکانیان گفت : مجوز استفاده از ۲۶ میلیارد متر مکعب آب دریا بدون نمک زدایی برای استان های کشور صادر شده که از این عدد  ۱۳ میلیارد متر مکعب آن در بخشهای مختلف از جمله صنعت ، آبزی پروری و به منظور خنک کردن نیروگاه ها در حال استفاده بوده و ۸ میلیارد متر مکعب نیز برای نمک زدایی و استفاده دراستان های ساحلی و دور از ساحل تخصیص داده شده که از این مقدار ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌متر مکعب آب شیرین حاصل می شود و تا این لحظه ۷۶۰ میلیون متر مکعب آب استفاده شده که ۲۲۵ میلیون‌متر مکعب آب شیرین حاصل شده است.

وزیر نیرو با تصور آینده ای روشن برای استان سمنان گفت : مجوز استفاده از آب دریا به استان سمنان نیز داده شده که امیدواریم با رعایت نکات زیست محیطی کار در مسیر اصولی خود قرار گیرد .

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز