خبرگزاری کار ایران

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی:

تحریم ها ؛ دلیل کمبود انسولین های قلمی است

asdasd
کد خبر : ۹۸۵۴۵۰

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: با کمبود انسولین در بازار مواجه نیستیم، چرا که انسولین های ویالی به وفور در کشور تولید می شود و در بازار نیز موجود است. موضوعی که با آن روبرو هستیم و با کمبود مواجه شده ایم، انسولین های قلمی است که مصرف آنها سریعتر است و از خارج کشور وارد می شود.

عباس علیمرادیان در گفت وگو باخبرنگار ایلنا، افزود: ورود دارو به کشور با ارز نیمایی انجام می شود، اما فروش آن طبق قیمت مصوب دولتی است، به همین دلیل و برای آنکه قاچاق دارو به از داخل کشور به خارج از آن رخ ندهد، از سال گذشته تمهیداتی توسط سازمان غذا و دارو کشور اندیشیده شده است. با تدابیر انجام شده و اجرایی شدن آنها تا حدود زیادی از قاچاق انسولین از داخل کشور به خارج جلوگیری شده است. 

وی ادامه داد: بر این اساس مسئولیت توزیع و پخش انسولین از طریق شرکت های پخش است که به داروخانه ها و بیمارستان ها تحویل داده می شود. البته انسولین های قلمی در برخی از داروخانه هایی که منتخب هستند توزیع می شود و در استان مرکزی نیز این موضوع اجرایی شده است. 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار داشت: انسولین های قلمی که توزیع می شود، دارای کدهای رهگیری هستند که این کدها ابتدا باید در سیستم ثبت گردد. همچنین انسولین های قلمی با نام بیمار و با ارائه کدملی و نیز با در نظر گرفتن سهمیه هر بیمار بر اساس دستور پزشک به هر بیمار تحویل داده می شود. با این فرایند تا زمانی که بیمار با توجه به نوع سهمیه ای که دارد، انسولین را مصرف نکند، سهمیه بعدی به وی تعلق نمی گیرد. 

 علیمرادیان تصریح کرد: انجام آزمایش های ویژه دیابتی ها و همچنین آزمایش هایی که باید پس از تاییدیه پزشک به سازمان اسناد پزشکی تحویل داده شود، اگر در مراکز دولتی انجام شود، هزینه های چندانی ندارد. اما اگر این آزمایش ها در مراکز خصوصی انجام شود، بر اساس تعرفه های بخش خصوصی متفاوت است. در واقع باید آزمایش های لازم انجام شود تا بر اساس آن میزان قند خون بیمار، مقدار انسولین لازم برای بیمار مشخص شود. 

وی بیان داشت: اگر در آزمایشات بیمار مشخص شود که مشکل دیابت دارد و پزشک نیز تشخیص دهد که بیمار به انسولین نیاز دارد، و بر این اساس نام بیمار در سامانه ثبت شد، بیمار به هر داروخانه منتخبی که مراجعه کند، قطعا مقدار انسولین مورد نیاز در اختیار بیمار قرار داده می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز