خبرگزاری کار ایران

معاون پرستاری وزارت بهداشت خبر داد:

اخذ مجوز استخدام ۷ هزار پرستار در کشور

asdasd
کد خبر : ۹۶۹۱۴۶

معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: مجوز استخدام ۷۰۰۰ نیروی جدید را نیز اخذ کردیم و منتظر تأمین اعتبار لازم هستیم تا مراحل جذب را انجام دهیم.

به گزارش ایلنا، مریم حضرتی پس از بازدید از بخش‌های بستری بیماران کرونا چند مراکز درمانی استان اردبیل گفت: از اوایل امسال با شروع بیماری کرونا در جامعه، نقش و جایگاه تلاشگرانه پرستاران در خدمت شبانه روزی به مردم بر همگان روشن شد و تمامی مردم، مسئولان و سطوح مختلف جامعه بر این موضوع صحه گذاشتند.

وی با اشاره به تلاش وزارت بهداشت برای کاهش بار کاری پرستاران فعال در مراکز درمانی بیان کرد: در این راستا اعتبار بخشی خدمات پرستاری که یک سیستم ارزیابی به منظور توانمندسازی پرستاران تعیین شده، از یک سال به ۲ سال تغییر یافته است.

معاون وزیر بهداشت همچنین گزارش‌نویسی الکترونیکی را جزو اولویت‌های معاونت پرستاری وزارت بهداشت اعلام کرد و ادامه داد: این طرح به صورت آزمایشی در دو بیمارستان شهرکرد و اصفهان در حال اجراست که در صورت موفقیت‌آمیز بودن در سطح کشور به اجرا در می‌آید.

حضرتی ضمن تعریف کلی از خانواده سالم گفت: خانواده مثل یک سلول از یک ارگان است و اگر خانواده سالم داشته باشیم فرزندان سالم را شاهد خواهیم بود که این فرزندان تضمین کننده مهمی برای سلامت جامعه خواهند بود.

وی صمیمت، صفا، انسجام در خانواده، کمک به تأمین نیاز خانواده و ایجاد حاکمیت ارزش‌های اخلاقی در خانواده را از مشخصه‌های خانواده سالم عنوان کرد و افزود: در وزارت بهداشت هم برنامه‌های مختلفی برای تأمین سلامت خانواده در نظر گرفته شده که از سلامت دوران بارداری که توسط ماما‌ها پیگیری می‌شود، سلامت مادران، نوزادان، کودکان، نوجوانان و جوانان و همچنین میانسالان و کهنسالان در حال اجرا دارد.

معاون پرستاری وزیر بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت دغدغه تأمین سلامت تمام آحاد مردم را دارد خاطرنشان کرد: توصیه‌های روش تغذیه مناسب نیز یکی دیگر از برنامه‌های این وزارتخانه برای خانواده‌ها است که به دقت در حال اجرا است.

حضرتی با اعلام این خبر که به دنبال تربیت پرستاران متخصص و ویژه برای اقشار مختلف و گروه‌های سنی هستیم اظهار کرد: در بخش پرستاری هم برنامه‌هایی برای سلامت خانواده داریم تربیت پرستاران تخصصی در رشته‌های پرستاری کودکان، ویژه نوزادان، سالمندان را در مقاطع تحصیلات تکمیلی پیگیری می‌کنیم.

وی یکی از دغدغه‌های مسئولان نظام را مواجهه با سونامی پیری در کشور اعلام کرد و افزود: متأسفانه رشد منفی جمعیت در کشور و نیز پیری مردم در ۳۰ سال آینده یک هشدار است که همه مسئولان باید پای کار بیایند که وزارت بهداشت به سهم خود برای این منظور مراکز رایگان برای مشاوره و مقابله با ناباروری راه اندازی کرده است.

معاون پرستاری وزیر بهداشت بیان داشت: وزارت بهداشت و درمان و جامعه پرستاری با کمبود نیروی انسانی مواجه است که برای جبران این کمبود از سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده و خوشبختانه تعداد ۷۷۸۶ نیروی پرستار جدید جذب شده است که از این رقم تعدادی به شکل قراردادی و تعدادی هم از آزمون‌های قبلی جذب شدند و مجوز استخدام ۷۰۰۰ نیروی جدید را نیز اخذ کردیم و منتظر تأمین اعتبار لازم هستیم تا مراحل جذب را انجام دهیم.

حضرتی با اشاره به پرستاران ۸۹ روزه که دعوت به همکاری شده بودند نیز گفت: تعدادی از این همکاران جذب شرکت‌ها شدند و مزایایی هم برای این تعداد از پرستاران قائل شدند که در زمان برگزاری آزمون می‌توانند از این مزایا بهره‌مند شوند.

وی از پرداخت معوقات کارانه پرستاران نیز خبرداد و افزود: از مطالبات دیگر جامعه پرستاران انباشته شدن معوقات کارانه پرستاران بود که در سال گذشته ۱۸ ماه معوقه کارانه داشتیم که الان در میانگین کشوری به ۷ ماه کاهش یافته است.

حضرتی ادامه داد: از لحاظ معوقه اضافه کاری هم تقریباً در بسیاری از دانشگاه‌های به روز شده است و تاحدودی ۳ ماه میانگین معوقات اضافه کار را داریم و تشویقی‌های خدمت در ایام کرونا هم تا حدودی پرداخت شده که امیدواریم پرستاران با وجود خستگی در این ۷ ماه گذشته و تحمل سختی‌های زیاد همچنان به خدمات خود ادامه دهند.

وی با اشاره به نقش مهم و حیاتی پرستاران در حوزه سلامت جامعه گفت: پرستاران و ماما‌ها بهترین نیرو‌ها در کاهش هزینه مربوط به درمان هستند و به دلیل اهمیت جایگاه این دو رشته در جوامع، سازمان بهداشت جهانی سال ۲۰۲۰ را به عنوان سال پرستار و ماما نامگذاری کرده است.

حضرتی از اقدام دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در تفکیک اضافه کاری از کارانه و رضایت پرستاران از این اقدام قدردانی کرد.

شهرام حبیب‌زاده سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز در این جلسه با اشاره به نقش مهم پرستاران در امر درمان و سلامت جامعه گفت: پرستاران یکی از ستون‌های مهم درمان و قلب تپنده بیمارستان‌ها هستند و بدون حضور این تلاشگران، بیمارستان‌ها مشکلات عدیده‌ای در حوزه سلامت خواهند داشت.

حبیب‌زاده در تشریح مسائل و مشکلات موجود در حوزه پرستاری نیز افزود: بعضی از این مشکلات مربوط به ساختار، برخی مربوط به مدیریت و تعدادی از مسائل نیز مربوط به حرفه پرستاری است که دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تمام تلاش خود را برای حل مشکلات موجود انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط بیماری کرونا، ایجاد انگیزه و دلگرمی در بین پرستاران جزو اولویت‌های کاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل است و بر این اساس پرداخت اضافه کاری پرستاران و جداسازی آن از کارانه انجام شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز