خبرگزاری کار ایران

دبیر ستاد رسیدگی به جرایم انتخاباتی البرز خبر داد:

سیاه نمایی، تخریب، نشر اکاذیب و افترا نسبت به نامزدهای انتخاباتی، مشمول مسئولیت کیفری است

asdasd
کد خبر : ۹۶۴۱۰۸

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری البرز، گفت در مرحله دوم انتخاباتی البرز صرفاً از اشخاصی رأی اخذ می شود که قبلاً در حوزه انتخابی کرج، فردیس و اشتهارد، رأی خود را به صندوق انداخته باشند و یا شناسنامه شخص مراجعه کننده، فاقد مهر مرحله قبل باشد که از طریق دستگاه های احراز هویت، این مهم قابل رصد است.

به گزارش ایلنا از البرز، جعفر داراب خانی در حاشیه نشست ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی استان البرز  که با حضور اعضاء ستاد و در محل سالن جلسات حوزه رئیس کل دادگستری استان البرز برگزار شد ضمن ارائه گزارشی از اهم اقدامات دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی و فعالیتهای ستاد مرکزی، ستاد استانی و ستادهای شهرستانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا، تمهیدات بهداشتی برای برگزاری دور دوم انتخابات اندیشیده شده و تبلیغات و رأی گیری، متفاوت تر از سابق برگزار می‌شود که در این خصوص کمیسیون تبلیغات با هدف تدوین شیوه تبلیغات و برنامه ریزی و نظارت لازم بر محتوای تبلیغات کاندیداها و با حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری البرز و رئیس ستاد انتخابات استان، رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان و مدیرکل صدا و سیمای استان تشکیل شده است.

دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی استان البرز خاطر نشان کرد: در این دوره به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی، کاندیداها صرفاً در صدا و سیما و فضای مجازی تبلیغات خواهند داشت و اجازه برپایی تجمعات، دائر کردن ستادهای انتخاباتی و چاپ و توزیع بروشور را ندارند. 

داراب خانی در ادامه به تشریح جزئیات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل پرداخت و گفت: 908 صندوق اخذ رأی و همچنین دستگاه های احراز هویت برخط رای دهندگان، در شعب اخذ رای استان البرز تدارک دیده شده است. توسط این دستگاه ها، صلاحیت سنی رأی دهندگان (داشتن 18 سال تمام)، زنده بودنِ ارائه کننده شناسنامه و جلوگیری از تکرار رای دادن هر شهروند، فعال است.

وی افزود: در این مرحله صرفاً از اشخاصی رأی اخذ می شود که  قبلاً در این حوزه، رأی خود را به صندوق انداخته باشند و یا شناسنامه شخص مراجعه کننده، فاقد مهر مرحله قبل باشد که از طریق دستگاه های احراز هویت، این مهم قابل رصد است.

داراب خانی در بخش دیگری از سخنان خود، به اهمیت فضای مجازی در برگزاری انتخابات سالم و پرشور پرداخت و اظهار کرد: با هدف پیش بینی، پیشگیری و احتمالاً مقابله با هرگونه جرایم احتمالی در فضای مجازی، این فضا به دقت توسط دستگاه های انتظامی و امنیتی و با همکاری مجموعه ی قضایی استان رصد و پایش می شود و لازم است فعالان فضای مجازی در تهیه، تدوین و انتشار مطالب، دقت نظر لازم را داشته باشند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری البرز با تأکید بر اینکه اخلاق مداری، زمینه ساز شکل گیری رقابت سالم و فضای با نشاط سیاسی است، افزود: همه باید به اصول اخلاقی و مبانی قانونی پایبند باشیم و هرگونه سیاه نمایی، تخریب، نشر اکاذیب و افترا نسبت به اشخاص، مشمول مسئولیت کیفری می گردد.

داراب خانی از تعیین شعب ویژه رسیدگی به جرایم انتخاباتی در دادسراها و محاکم استان خبر داد و گفت: به تمام دادستان ها ابلاغ شده تا در اسرع وقت نسبت به رسیدگی شکایت شکّات خصوصی و گزارشات دستگاهها اقدام کنند.

به گفته وی، مناطق استان به سه سطح حساس، نیمه حساس و عادی تقسیم و تدابیر لازم برای تأمین سلامت انتخابات توسط کمیته امنیتی انتخابات استان اتخاذ شده است.

دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی استان البرز بیان داشت: در روز انتخابات، گشت‌های تلفیقی با حضور عوامل قضایی، اجرایی، نظارتی، انتظامی و امنیتی در راستای پیشگیری از هرگونه جرایم و تخلفات پیش بینی شده است.

داراب خانی همچنین تأکید کرد: طبق مصوبه ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا، مقرر شد دور دوم انتخابات، مطابق با دستورالعمل های ویژه ی بهداشتی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی برگزار گردد و تمام شعب  اخذ رأی در استان البرز پیش از آغاز رأی گیری، به دقت ضدعفونی شوند که شهروندان گرامی می توانند با اطمینان خاطر در این رویداد مهم سیاسی شرکت کنند.

وی افزود: برگزاری انتخابات سالم و صیانت از آراء مردم، از سیاست ها و راهبردهای اساسی دستگاه قضایی بوده و تمام مسئولان در تلاشند با ایجاد بسترهای لازم، زمینه حضور حداکثری مردم را در انتخابات فراهم آورند. 

این مقام قضایی در پایان ابراز امیدواری کرد که شهروندان البرزی با حضور حداکثری خود در پای صندوق های رأی، همچون گذشته دشمنان نظام را ناامید کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز