خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

گلایه انجیرکاران بردسکن از پایین بودن قیمت محصول تولیدی/ پای دلالان در میان است/ راه اندازی شرکت تعاونی راهکاری مناسب

asdasd
کد خبر : ۹۵۸۷۰۷

با آنکه شهرستان بردسکن قطب تولید انجیر در خراسان رضوی محسوب می‌شود ولی برخی از کشاورزان شهرستان از پایین بودن و به صرفه نبودن تولید این محصول گلایه دارند و می‌طلبد مسئولان استان تدابیری اتخاذ کنند تا حداقل درآمد مناسبی نصیب کشاورزان شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بردسکن، همه ساله با آغاز فصل برداشت، انجیرکاران با مشکلاتی عدیده‌ای مواجه می شوند و ناگزیرند محصول خود را به حداقل قیمت در بازار عرضه کنند که جبران هزینه های گزاف تولید را نمی دهد.

یکی از انجیرکاران روستای ابراهیم آباد از توابع بخش انابد به ایلنا گفت: سال گذشته بحث بیمه محصول انجیر بود که خوشبختانه با پیگیری های انجام شده و بازتاب آن در رسانه‌ها، مسئولان امر محصول انجیر را در سبد بیمه محصولات حمایتی قرار دادند.

زارعی اظهارداشت: امسال با فصل برداشت متاسفانه قیمت آن با توجه به هزینه‌های صرف شده بسیار پایین است و کفاف هزینه ها را نمی دهد.

طبسی یکی دیگر از انجیرکاران گفت: همه کالاها گران شده ولی وقتی که فصل برداشت محصولات می‌شود به دلیل اینکه نظارتی در این بخش صورت نمی‌گیرد، محصول را با قیمت پایین از کشاورزان می خرند.

وی بیان کرد: همانطور که نهاده‌های کشاورزی و سموم نیز گران شده است می طلبد مسئولان استان تدابیر لازم را برای خرید محصولات کشاورزی اتخاذ کنند تا حداقل درآمدی مناسبی نصیب کشاورزان شود. 

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن سطح زیرکشت باغات انجیر شهرستان بردسکن را 200 هکتار اعلام کرد و گفت: سالانه از این سطح زمین کشاورزی 800 تن انجیر  برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه انجیر بردسکن در استان و حتی در کشور منحصر به فرد است، گفت: شهرستان بردسکن به لحاظ سطح زیرکشت و تولید محصول انجیر مقام اول خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است و به نوعی قطب تولید این محصول در استان است. 

علیرضا مهمیز به پایین بودن قیمت محصول انجیر اشاره کرد و گفت: سازمان تعاون روستایی با راه اندازی شرکت تعاونی انجیرکاران می‌تواند بخشی از سود این محصول را عاید انجیرکاران کند تا دلالان نتوانند این محصول را به قیمتی که دل شان می خواهد از کشاورزان خریداری کنند.

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن گفت: بارش تگرگ در اوایل فصل بهار باعث شد تولید این محصول نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش داشته باشد ولی از کیفیت بالایی برخوردار است و محصول انجیر بردسکن به تمامی نقاط کشور حمل می شود.

وی اظهار داشت: محصول انجیر از اشتغال زایی بالایی برخوردار است چرا که برداشت این محصول از تیر ماه که آغاز می‌شود تا زمانی که دچار سرمازدگی نشوند درختان محصول انجیر دارند و حداقل یک بازده زمانی 7 ماهه محصول انجیر برداشت می شود.

مدیر جهادکشاورزی بردسکن با بیان اینکه 30 درصد محصول انجیر بردسکن به صورت تازه خوری وارد بازار می شود، گفت: مابقی محصول  به کارخانه های کمپوت سازی ارسال می‌شود.

وی با اشاره به شرایط اقلیمی منطقه بر اجرای طرح سایبان و روش‌های نوین آبیاری در باغات انجیر نیز تاکید کرد و گفت: دولت در این رابطه تسهیلاتی را به متقاضیان پرداخت می کند.

وی همچنین گفت: به رغم اینکه بردسکن قطب تولید محصول انجیر در خراسان رضوی است ولی متاسفانه در بحث فرآوری این محصول در شهرستان هیچ اقدامی صورت نمی گیرد و جهادکشاورزی این آمادگی را دارد که سرمایه‌گذاران را برای راه‌اندازی کارخانه فرآوری این محصول در شهرستان مورد حمایت قرار دهد و تسهیلاتی را نیز به متقاضیان پرداخت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز