خبرگزاری کار ایران

لاهیجی در گفت وگو با ایلنا:

تلاش می‌کنیم عرق گیری از کوتکوتو را ثبت ملی کنیم/ انتقاد از دستورالعمل وزارت بهداشت/ رونق گردشگری منطقه با طرح عرق‌گیری از کوتکوتو

asdasd
کد خبر : ۹۵۵۴۹۷

پژوهشگر و محقق طب سنتی گفت: تلاش می‌کنیم عرق گیری از کوتکوتو را ثبت ملی کنیم.

به گزارش ایلنا، از دیرباز گیلان را با چای و برنج می شناختند اما جالب است بدانیم که استان گیلان یکی از خاستگاه های گیاهان دارویی خصوصا کوتکوتو یا به زبان محلی خالواش است.

عمر این گیاه آنقدر طولانی است که گفته می‌شود در دوره رومیان نیز در غذاها استفاده می شده و جالب است که بدانیم شرق گیلان محل رشد این گیاه دارویی است اما بین مردم ناشناخته مانده است .

خالواش از خانواده نعناعیان محسوب می‌شود و به دلیل داشتن عطری خوش به عنوان چاشنی بسیاری از غذاهای گیلانی استفاده می‌شود .

این گیاه در اواخر بهار در گیلان به ویژه مناطق کوهستانی شرق گیلان می روید و گیلانی ها عرق آن را بهترین عرق می دانند.

گفته می‌شود کوتکوتو برای درمان سرماخوردگی و رفع مشکلات گوارشی و سرفه مفید است. همچنین این گیاه ضد نفخ و بادشکن بوده و افسردگی را درمان می‌کند .

در همین خصوص علی لاهیجی پژوهشگر و محقق طب سنتی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در لاهیجان گفت: در تلاشیم تا عرق گیری از این گیاه را به نام شهرستان لاهیجان به ثبت ملی برسانیم. به همین دلیل سال گذشته اولین جشنواره گیاه بومی کوتکوتو را در لاهیجان برگزار کردیم اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا این جشنواره لغو شد .  

لاهیجی قدمت کاشت این گیاه در لاهیجان را بیش از چای دانست و گفت: می‌توانیم آن را به عنوان سوغاتی اصلی لاهیجان به همه مردم معرفی کنیم.

وی که یکی از فعالان صنف عطاران است در ادامه با انتقاد از دستورالعمل ها و قوانین وزارت بهداشت افزود : عرق کوتکوتو فقط در گیلان و به صورت سنتی تولید می‌شود به همین دلیل مجوز سیب سلامت را ندارد به همین دلیل فروشش در عطاری ها ممنوع است .

لاهیجی همچنین ادامه داد: جای تعجب دارد که در کاشان با استفاده از دیگ مسی در خانه‌ها مردم گلاب می‌گیرند و به راحتی پروانه بهره برداری دریافت می کنند ولی در گیلان  استفاده از دیگ مسی برای عرق گیری از کوتکوتو ممنوع است .

این پژوهشگر طب سنتی تاکید داشت: ثبت ملی و اجرایی شدن طرح عرق گیری از کوتکوتو می‌تواند منجر به رونق گردشگری و اشتغال در منطقه شود .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز