خبرگزاری کار ایران

ایلنای استان فارس بررسی می‌کند؛

آینده نامعلوم سرمایه‌هایی که وارد بورس می شود/ضرورت عرضه سهام شرکت های بزرگ برای کسری بودجه /عضو اتاق بازرگانی فارس: زمانی که نفت به بالاترین قیمت فروخته می‌شد به سراغ مردم نیامدند

asdasd
کد خبر : ۹۵۳۸۵۸

در سال و ماه اخیر دولت برای کسری بودجه و تامین منابع هر روز به دنبال یک راهکار است.چند ماهی است که به بازار بورس رو آورده است، بازاری که بسیاری از افراد و کارشناسان به آن چندان نگاه مثبتی ندارند و معتقدند دولت در تلاش است تا اندک سرمایه مردم را هم وارد بورس کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در استان فارس،البته برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند که با توجه به منفی بودن نرخ سود حقیقی سپرده‌ها،خیلی از سپرده‌گذاران برای حفظ ارزش پولشان به سمت بازارهای ارز، طلا، بورس، مسکن و ... متمایل شده‌اند؛ از این رو به نظر می رسد پیش فروش ارزی نفت، گزینه مناسبی برای این افراد  فراهم می‌کند و از تقاضا بر این بازارها می‌کاهد. فروش اوراق سلف نفتی یکشنبه جاری (۲۶ مرداد ماه) در تالار بورس انرژی آغاز  شد.

آن طور که عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس می گوید: طرح فروش نفتی به مردم به هیچ وجه موفق نخواهد شد و این طرح محکوم به شکست است.

سهراب شرفی در گفت و گو با ایلنا می‌گوید: اگرچه در گذشته و در دوران اول ریاست جمهوری،آقای روحانی بخش خصوصی را به خرید نفت دعوت کردند اما این مهم مورد اقبال مردم قرار نگرفت.

وی با اشاره به اینکه دستپاچگی دولت در اقتصاد برای حل مشکلات کشور به هیچ‌وجه موفق نخواهد بود، می‌افزاید: متاسفانه دولت برای حل مشکلات و با هدف نجات بانک مرکزی در مقطعی از زمان مردم را به سمت خرید سکه، بورس و .....  هدایت می کند که بتواند کسری بودجه را از طریق راه‌های مختلف تامین کند.

وی با اشاره به اینکه دولت در حال حاضر با هدف نجات وزارت نفت اقدام به طرح فروش اوراق سلفی نفتی کرده،می افزاید: بی شک این کار برای تامین منافع کشور، به هیچ وجه روش و شیوه مناسبی در اداره کشور نیست.

مشخص نیست قیمت نفت در آینده چطور باشد

شرفی با اشاره به اینکه مطمئنا طرح فروش اوراق سلفی نفت موفق نخواهد بود و مردم هم نمی‌توانند با ورود به این طرح به مرادشان دست پیدا کنند، ادامه می‌دهد: از این رو دریافت پول مردم و ارائه برگ کاغذ به آنها خیلی نمی‌تواند به نفع افراد باشد، چرا که مشخص نیست قیمت نفت در آینده چگونه است.

چرا دولت قبلا به سراغ مردم نیامد؟

رئیس خانه صمت فارس در ادامه با طرح این سئوال که چرا دولت در زمانی که نفت را به بالاترین قیمت می فروخت به سراغ مردم نیامد و اوراق نفت را به مردم ارائه نکرد؟ می افزاید: دولت از آنجا که به دلیل تحریم‌ها بسیاری از مشتریان نفتی خود را از دست داده و حمل و نقل این ماده نیز به دشواری انجام می‌شود اقدام به فروش نفت خام به مردم کرده است.

 وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نامدیریتی در بخش اقتصاد بر کشور حاکم است، ادامه می‌دهد: به نظر نمی رسد این طرح بتواند در آینده موفق شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس می‌افزاید: اگرچه همیشه در بیشتر کشورهای دنیا نفت در بورس وجود دارد و مردم اقدام به خرید و فروش نفت در بورس می‌کنند، اما خرید نفت توسط مردم عادی که هیچ دانشی در این حوزه ندارند از سئوالات مهم طرح گشایش اقتصادی دولت است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس در ادامه می افزاید: دولت اذعان دارد که صادرکنندگان، ارز حاصل از فروش محصولات‌شان را به کشور بازنگرداندند بنابراین منشا ارزهایی که این روزها در حال خرید و فروش است از سئوالاتی است که جای ابهام دارد.

آینده نامعلوم سرمایه‌هایی که وارد بورس می شود/ضرورت عرضه سهام شرکت های بزرگ برای کسری بودجه  /عضو اتاق بازرگانی فارس: زمانی که نفت  به بالاترین قیمت فروخته می‌شد به سراغ مردم نیامدند

وی با اشاره به اینکه دولت برای  برطرف کردن مشکلات بودجه اقدام به افزایش و کاهش قیمت ارز می‌کند، می‌افزاید: متاسفانه این اقدام نه تنها مشکل بودجه‌ای دولت را حل نمی کند بلکه مشکل دیگری را در این بخش بوجود می آورد.

نشانه‌هایی از فروپاشی بورس در حال نمایان شدن است 

رئیس خانه صمت فارس ادامه می دهد: متاسفانه در حال حاضر نشانه‌هایی از فروپاشی بورس در حال نمایان شدن است که این مهم بیانگر این موضوع است که مردم به سمت فقیر شدن حرکت می‌کنند.

این فعال اقتصادی می‌افزاید: متاسفانه در تمام مقاطع زمانی اقلیتی از جامعه با سرمایه‌گذاری در طلا و ارز و .... مشکلاتی را برای تمام آحاد جامعه ایجاد می‌کنند. 

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه عده ای در کشور با استفاده از منافع شخصی منافع عموم جامعه را زیر پا نگه می‌دارند می‌افزاید: بی شک ورود به هر بازاری باعث شد تا عده‌ای اقلیت در کشور به سودهای هنگفتی دست پیدا کنند.

دولت برای تامین کسری بودجه سهام شرکت های بزرگ را در بورس عرضه کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در ادامه با بیان اینکه طرح فروش اوراق سلفی نفتی در کوتاه مدت می‌تواند تاثیرات مناسبی بر اقتصاد کشور داشته باشد می‌گوید: اما نباید فراموش کرد که به دلایل متعدد که هنوز مشخص نیست اصطحکاک هایی در وزارتخانه و شرکت‌های دولتی و  سازمان خصوصی‌سازی در عرضه سهام شرکت‌های اوراق سلف نفتی دارد.

محسن علیزاده در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه دولت برای تامین کسری بودجه در مقطع فعلی باید سهام شرکت های بزرگ و سود آور را در بورس عرضه کند، می افزاید: تمام افراد باید با در نظر گرفتن شرایط دولت و متضرر نشدن سهامداران اقدامات مناسبی را در این بخش انجام دهند.

نماینده مردم سپیدان و بیضا در مجلس ادامه می دهد: در حال حاضر فعالان اقتصادی از عواملی مانند کسری بودجه دولت و نفروختن سهامی که در اختیار دارد و روآوردن به فروش اوراق و ...  گله مندند، اما نباید فراموش کرد که در شرایط اقتصادی موجود کشور، بازار سرمایه می تواند یک فرصت بسیار مناسب برای خروج از بحران اقتصادی باشد.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه اظهار نادرست یکی از مسئولان در روزهای گذشته باعث شد که آسیب جدی به بازار سرمایه کشور وارد شود، بیان می کند:به همین دلیل باید افراد زیادی به بهبود بازار سرمایه کمک کنند.

 گزارش: محمدرضا طاهری

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز