خبرگزاری کار ایران

در نشست مرکز پژوهش‌های شورای شهر شیراز مطرح شد؛

مهمترین چالش موجود برای شوراها عدم اجرای قانون است/ در حوزه امور کشور باید نقش و جایگاه شورا به صراحت تبیین شود

asdasd
کد خبر : ۹۵۳۸۱۳

نشست تخصصی مرکز پژوهش‌های شورای شهر شیراز، با محوریت "شوراها و چالش‌های پیش‌روی مدیریت شهری" برگزار و تاکید شد که اجرایی نشدن قانون شوراها، لزوم تبیین نقش شورا در امور جاری، مدیریت متمرکز و واحد شهری و ... از مهمترین چالش‌های پارلمان‌های شهری در کشور است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شورای شهر شیراز، سید عبدالرزاق موسوی در این نشست با یادآوری مواد قانونی وظایف شوراهای شهر و روستا و جایگاه واقعی شورای عالی استان‌ها، تصریح کرد: باید دید از نگاه کلان کشوری، شأن شوراها به عنوان پارلمان‌های محلی با وجود قوانین مرتبط در خصوص چرایی، چگونگی و نحوه عملکرد شوراها چقدر رعایت می‌شود.

وی ادامه داد: در اصل یکصد و یکم قانون اساسی به مأموریت شورای عالی استان‌‎ها اشاره شده است که این خود نشانگر آن است که شأن شوراهای اسلامی شهر را قانون اساسی و خبرگان قانون اساسی، هم تراز با شورای عالی استان‌ها می‌دانند.

عضو شورای عالی استان‌ها افزود: این تعارض نه تنها به لحاظ محدودیت وظایف در نظر گرفته شده برای شوراها بلکه در مباحث نظارتی که با اخذ موافقت دستگاه‌ها و ارگان‌های مرتبط انجام می‌پذیرد نیز دیده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین چالش موجود برای شوراها در خود قانون، اجرای قانون و به طور مشخص در وزارت کشور است، گفت: موضوعی که در این قسمت مطرح می‌شود این است که در این جمع که برای مصوبات شورا یا شورا تصمیم گرفته می‌شود، دو نفر از اعضا، منتخب مستقیم مردم نیستند؛ حال آنکه هیأت تطبیق به‌طور معنوی از خاستگاه فرماندار مسائل را بررسی می‌نماید.

با بسترسازی مناسب می‌توان به سمت مدیریت متمرکز شهری حرکت کرد

رییس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز دیگر سخنران این نشست اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توانند با نگاه مثبت و غیر رقابتی به عملکرد شوراها در تقویت مباحث قانون‌گذاری ورود کنند.

نواب قائدی ادامه داد: برخی نبود تخصص کافی در نهاد شورا و شهرداری را عامل مخالفت دیگر متولیان مدیریت شهری در مبحث مدیریت یکپارچه شهری می‌دانند.

مهمترین رکن شوراها ارتباط مستقیم با شهروندان است

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز با تاکید بر اینکه کوتاهی عمر شوراها از عوامل کاهش میزان اثربخشی آنهاست، تصریح کرد: مقاومت نسبت به شکل‌گیری مدیریت واحد شهری و پارلمان محلی از آسیب‌های جدی فکری در کل کشور است.

علی ناصری بیان داشت: ایران علی‌رغم داشتن شخصیت‌های ارزشمندی چون سعدی، حافظ، ملاصدرا و امیرکبیر نیازمند یک باور درونی است تا امکان به وجود آمدن شخصیت‌هایی هم تراز یا با تراز بالاتر در فضای جامعه کنونی را رقم زند.

وی تاکید کرد: در هر فرآیندی فراز و نشیب‌هایی وجود دارد مهم قدردان بودن از زحمات سایر اعضا در دوران گذشته عمر شوراها است.

عضو هیأت امنا مرکز پژوهش‌های شورای شهر شیراز: مدیریت متمرکز باید در عمل مورد توجه قرار گیرد

عضو هیأت امنا مرکز پژوهش‌های شورای شهر شیراز در ادامه نشست یادآور شد: عدم آموزش‌های لازم جهت استفاده از توان فکری جمع، مسأله‌ای است که باید از ابتدا در محتوای آموزش‌های ما قرار گیرد چرا که دلیل ایجاد شوراها در سطح کشور، استفاده از این پتانسیل فکری است که متاسفانه پذیرش آن بوجود نیامده است.

کرامت‌الله اکبریبا تاکید بر اینکه پارلمان شهری باید به عنوان دهنده شهرداری در مدیریت شهر ‌باشد، عنوان داشت: نظارت یا مدیریت متمرکز نه به عنوان یک شعار، بلکه باید در عمل مورد توجه قرار گیرد.

شورا نیازمند مباحث تحقیقاتی و پژوهشی در نحوه انتخاب شهردار است

شهردار سابق شهر شیراز، شورا را پدر شهر دانست و اظهار داشت: نگاه اعتمادی، پدرانه، اجتماعی و اقتصادی به شهر می‌تواند اثربخشی بالایی در میان شهروندان و بطور مستقیم در نوع انتخاب منتخبین این نهاد مردمی ایجاد کند.

مهران اعتمادی یادآور شد: شورا و شهرداری نیازمند مباحث تحقیقاتی و پژوهشی در نحوه انتخاب شهردار و تیم‌های مدیریتی شهری است.

عدم استقلال مالی شوراها یک آسیب است

محمود طالبان نایب رئیس شورای چهارم شهر شیراز روشن نبودن جایگاه شوراها در نظام تصمیم‌گیری کشور را دلیل کاهش میزان نقش‌آفرینی آن‌ها دانست.

وی اضافه کرد: عدم استقلال مالی شوراها یک آسیب است که موجب بروز مشکلاتی در تصمیم‌گیری‌های شوراها می‌شود.

نگاه سیاسی به مدیریت شهری مشکل‌ساز است، نه سوابق سیاسی اعضای شورا

خلیل حاجی پور عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز سخنران پایانی این نشست بود که تصریح کرد: اینکه اعضای شورا افرادی سیاسی باشند محل مناقشه نیست، بلکه نگاه به دسته سیاسی خاص در مباحث کلی مدیریت شهری است که مشکل ساز می‌شود چرا که در نهایت باید میزان مقبولیت مردمی در نظر گرفته ‌شود.

وی یادآور شد: هر چه درصد مشارکت مردم و شهروندان در انتخاب اعضای شورا بالاتر باشد، میزان تأثیر‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیری اجتماعی نیز از شورا و شهرداری در جامعه شهری و شهروندی افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز