خبرگزاری کار ایران

امراله قاجاری:

رازی؛ قطب تولید انواع واکسن در منطقه است/ضرورت بازنگری و احیا در حوزه واکسن آبزیان

asdasd
کد خبر : ۹۵۳۱۸۰

مدیرکل بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی را قطب تولید انواع واکسن در منطقه عنوان کرد و گفت: با توجه به تجربیات تلخ گذشته در حوزه واردات واکسن آبزیان، برنامه توسعه واکسیناسیون آبزیان تهیه شده که نوعی بازنگری و احیا در این زمینه محسوب می شود.

به گزارش ایلنا، امراله قاجاری در کمیته راهبری تحقیق و توسعه واکسن های آبزیان که با حضور مسئولان مربوطه در موسسه رازی برگزار شد، با بیان اینکه رازی قطب تحقیق و تولید انواع واکسن و واکسن آبزیان در منطقه است، اظهار کرد: برای هر دامپزشکی افتخار است که روزی در این موسسه فعالیت کند.

وی با اشاره به اینکه بحث واکسن در مقایسه با دام و طیور بحث جدیدتری در دنیا و کشور محسوب می شود، افزود: بر همین اساس بیماری و کنترل و مدیریت بیماری آبزیان نیز در چنین جایگاهی قرار دارند و همین امر سبب می شود تا عقب ماندگی که نسبت به حوزه دام و طیور شاهد هستیم، موضوع عجیبی نباشد.

مدیرکل بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه ورود به بخش واکسن مربوط به سال ۱۳۸۶ است که واردات آن از کشور چین انجام شد، بیان کرد: حدود ۹ سال پیش نیز تولید واکسن آبزیان در موسسه رازی شعبه شیراز کلید خورد و در این زمینه قدمتی ۹ ساله را در کشور شاهد هستیم.

وی به اقدامات مناسبی که توسط جهاد دانشگاهی در کشور انجام شده اشاره کرد و گفت: علی رغم همه این موارد واقعیت این است که در این حوزه عقب بوده و نیازمند جان تازه ای هستیم.

قاجاری با تاکید بر لزوم بازنگری و احیاحوزه واکسن آبزیان افزود: پیش نویس برنامه توسعه واکسیناسیون آبزیان در کشور آماده شده که سعی کردیم در آن واقعیت کشور را ببینیم و اجرا کنیم چراکه تجربیات تلخی در این زمینه در گذشته به سبب واردات واکسن داشتیم.

وی ادامه داد: باید منطقی، علمی و بر اساس یافته‌های علمی ورود پیدا کنیم، خاطرنشان کرد: در این راستا برنامه توسعه واکسیناسیون آبزیان می تواند سندی برای انجام حرکت های نوین در کشور باشد.

مدیرکل بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور واکسن را به عنوان ابزار برای مدیریت و پیشگیری از بیماری دانست و کاربرد صحیح و ایمن واکسن را موضوعی بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این موضوع باید در کنار مدیریت بهینه پرورش ماهی به کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه در بستر معیوب و بیمار نمی توان کار درستی انجام داد، تصریح کرد: باید از تمام روش ها استفاده کنیم تا بهداشت دام و آبزیان کشور را تامین کنیم در این راستا لازم است مایه کوبی آبزیان همانند طیور راه اندازی و به چرخه توزیع و مصرف دامپزشکی وارد شود.

قاجاری اضافه کرد: بحث آموزش و ترویج نیز موضوع بسیار مهمی است که باید پیگیری و اجرایی شود، لازم است طرح ترویجی توسط سازمان تحقیقات تهیه شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز