خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد؛

۴۵ درصد حواث ناشی از کار در ایران به ساختمان مربوط است/خطاهای انسانی از دلایل مهم حوادث کارگاهی

asdasd
کد خبر : ۹۴۹۹۸۰

عضو کمیسیون ایمنی نظام مهندسی استان آذربایجان شرقی گفت : طبق آمار حوادث ناشی از کار استان در سال گذشته ۶۲ درصد حوادث در صبح، ۱۶ درصد حوادث در عصر و ۲۲ درصد حوادث در شب اتفاق افتاده است.

آرش ستاری،عضو کمیسیون ایمنی نظام مهندسی آذربایجان شرقی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه صنعت ساختمان از فعال‌ترین و جامع‌ترین صنایع کشور است، عنوان کرد : با توجه به اسناد فرادستی موجود چه در نظام فنی و اجرائی که محل تامین اعتبار آنها از ردیف بودجه طرح های عمرانی است و چه در پرونده های غیر دولتی که بخش قابل توجهی از صنعت ساخت و ساز در آنجا فعال است، در هر دو ضوابط و ساز وکار مدونی برای ایمنی وجود دارد.

وی ادامه داد : هدف اسناد با رویکرد پیشگیرانه بوده وبصورت پاسخ محور و رفع تکلیفی است. چرا که برخی تبعات حوادث ناشی از کار غیرقابل جبران بوده و از نظر اقتصادی وابسته به ارزش جانی انسان هاست.

 ستاری افزود : طبق آمارهای بین‌المللی سالیانه ۲۷۰ میلیون حادثه در محیط‌های کاری رخ می دهد و همچنین سومین عامل مرگ و میر در جهان و دومین عامل مرگ و میر در کشور بعد از تصادفات جاده ای، حوادث ناشی از کار است.

وی با بیان اینکه ۴۵ درصد حواث ناشی از کار در ایران در بخش ساختمان است خاطر نشان کرد: از بین این حوادث سقوط از ارتفاع بیشترین سهم در حوادث ناشی از کار، ریزش و گودبرداری، سقوط اشیاء و برخورد جسم سخت، درگیری با  ماشین آلات، برق گرفتگی از اهم حوادث ناشی از کار در کارگاه های ساختمانی می باشند.

ستاری ادامه داد: طبق آمار حوادث ناشی از کار استان در سال گذشته، ۶۲ درصد حوادث در صبح، ۱۶ درصد حوادث در زمان عصر و ۲۲ درصد حوادث هم در شب اتفاق افتاده است.

وی اظهار کرد:عدم استفاده از وسائل حفاظت فردی، بی احتیاطی، عدم نظارت دقیق و استفاده از ابزار ناایمن از دلایل و خطاهای انسانی مهم در بروز حوادث ناشی از کار در کارگاه های ساختمانی است.

 وی با بیان اینکه برای شناسایی خطر، ارزیابی ریسک و تهیه برنامه پاسخگویی و کنترل خطرات موجود، نیازمندِ یک زنجیره هماهنگ ارتقاء ایمنی هستیم افزود:این زنجیره با رعایت نکات آیین نامه های حفاظتی کارگاه های ساختمانی و مقررات ملی ساختمان،ایجاد شده و باید عمل پیشگیری در حوادث کار به نحو احسن انجام گیرد.
وی در مورد نظارت بر موارد پیشگیرانه از حوادث کار گفت:در کمیسیون ایمنی نظام مهندسی در مراحل پایانی طراحی چک لیست ایمنی هستیم که در صورت تصویب در گزارشات مرحله ای مهندسان به منظور رعایت دقیق تر موارد ایمنی و همچنین حساسیت زایی نسبت به این موارد و پیشگیری از وقوع حوادث حین کار، لحاظ گردد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: مهندسان ناظر در عملیات ساختمانی تحت نظارت خود، همواره نظارت مستمر داشته باشند و رعایت موارد ایمنی را کتبا به کارفرما و مجری اعلام نمایند و هرگونه مغایرت ساخت با نقشه های مصوب را در اسرع وقت به مرجع صدور پروانه و مراجع فنی و اداره کار گزارش نمایند.
طبق اعلام مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی،حوادث کار در این استان با افزایش  دو برابری مرگ‌ومیر بر اثر حوادث کار نسبت به سال گذشته مواجه هستیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز