خبرگزاری کار ایران

معاون اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان خبر داد:

تجهیز بندر شهید رجایی به علائم کمک ناوبری‌هوشمند با بهره‌گیری از دانش‌بومی

asdasd
کد خبر : ۹۴۳۱۵۹

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از پیاده سازی سیستم کمک ناوبری هوشمند در راستای افزایش ضریب ایمنی تردد شناورهای ورودی و خروجی به بندر شهید رجایی خبر داد.

به گزارش ایلنا از بندرعباس، امروزه کلیه آبراه ها و بنادر در کشورهای پیشرفته دارای سیستم کمک ناوبری دیجیتالی مبتنی بر AIS - AtoN بوده وکلیه موج شکن ها، چراغ های ترانزیت، بویه ها و بیکن ها  مجهز به AIS -AtoN همگی بر اساس استاندار ها و یکپارچه سازی IEC و ITU اجرا شده است.

سیستم AIS -AtoN  به شکلی در سرتا سر بنادر دنیا پیاده سازی و تقویت شده که راهبری و اپراتوری بنادر بدون این سیستم موجب کاهش شدید ضریب ایمنی می شود.

"اسماعیل مکی زاده" معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه اجرای  پروژه سیستم کمک ناوبری هوشمند از ابتدای سال جاری با مشارکت بخش خصوصی در دستورکار این معاونت قرار گرفت اظهار کرد: انجام این مهم بدست متخصصان داخلی و با استفاده از طراحی نرم افزار، سخت افزار و  فرستنده وگیرنده AIS با بهره گیری از تکنولوژی و استاندارد  AtoN) AIS) در بندر شهید رجایی اجرا شد.

این مقام مسئول مهمترین و شاخص ترین قابلیت این سیستم را اطمینان در ناوبری ایمن عنوان کرد و بیان کرد: پیاده سازی این سیستم زمینه ورود و خروج شناورها از  بندر را با هر سایز و هر تناژ، حتی در بدترین شرایط آب و هوایی و دید کور با اطمینان و امنیت فراهم می کند.

 مکی زاده در بیان کارایی این سیستم گفت: زمانی که یک بندر به سیستم AIS-AtoN مجهز شود مواردی مانند خاموش بودن چراغ های کانال ورودی، جابه‌جایی بویه های کانال و حتی خاموش بودن چراغ های ترانزیت نمی توانند تاثیری در عملیات بندر ایجاد کنند.

وی افزود: سیستم AIS- AtoN با علامت گذاری دقیق در نقاط تعریف شده کمک می کند تا کلیه شناور ها و راهنمایان (پایلوت ها ) بتوانند در سیستم کمک ناوبری شناور خود مسیر صحیح کانال ورودی و موج شکن ها را تشخیص داده و حتی زاویه چراغ های ترانزیت را نیز به وضوح مشاهده کنند.

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: سیستم اولیه راه اندازی شده در بندر شهید رجایی اکنون بازوهای داخلی و خارجی موج شکن های رجایی و زاویه چراغ های ترانزیت رجایی را تحت پوشش قرار داده است.

وی ادامه داد: کلیه شناورها بوسیله سیستم ECDIS و AIS خود این موقیعت ها را با دقت بسیار بالا مشاهده کرده و با  استفاده از این قابلیت عملیات ورود و خروج شناورها به بندر با اطمینان بسیار بالا انجام می شود.

این مقام دریایی استان هرمزگان با بیان اینکه در فاز دوم این پروژه بزودی کلیه سازه های سطحی و زیر سطحی( بویه های کانال، مغرقه ها، لوله، کابل ها) علامت گذاری خواهندشد،خاطر نشان کرد: در فاز نهایی نیز مانیتورینگ کلیه بویه ها و بکین ها،کنترل ترافیک دریایی هوشمند تر و ایجاد آلارم اخطار حادثه و همچنین تعریف زون های خطر مانند مناطق لایروبی نشده و کم عمق به این سیستم مجهز خواهند شد .

مکی زاده ابراز کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته تاپایان سال اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان و بنادر تابعه مجهز به سیستم  هوشمند کمک ناوبری خواهند شد و موجبات تردد ایمن شناورها بیش از پیش میسر می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز