خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان:

نوسازی 3 هزار هکتار از باغات فرسوده استان/ جبران 66 میلیارد تومان خسارت وارده از سیل های اخیر

asdasd
کد خبر : ۹۲۸۲۳۶

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: سیل‌های اخیر در هرمزگان خسارات زیادی به کشاورزی هرمزگان وارد کرد که بحمدالله توانستیم 66 میلیارد تومان خسارات وارده را جبران کنیم.

به گزارش ایلنا از بندرعباس، باقرزاده در نشست خبری آنلاین با خبرنگاران، ضمن تبریک و گرامیداشت 27 خرداد ماه، روز جهاد کشاورزی و هفته جهاد کشاورزی اظهار کرد: 285 هکتار گلخانه جدید در استان اضافه شده است که کل گلخانه های استان را به 630 هکتار رساند که سبب می‌شود، بتوانیم محصولات خوب صادراتی تولید کنیم.

وی افزود: در بحث توسعه آبزی پروری سال گذشته مجوز های خوبی صادر کردیم و بیش از 15 هزار هکتار از اراضی استان تحت اجرای طرح های پرورش میگو است و بالغ بر 14 هزار هکتار جدید نیز به زودی واگذار می‌شود. حدود 8 هزار هکتار نیز اکنون زیر بار است. اگر همه این سطوح به بهره برداری برسند، حدود 150 تا 200 هزار تن به تولیدات آبزی پروری مان اضافه خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی تصریح کرد: در هرمزگان قدر آب در بخش کشاورزی دانسته شده است. متوسط سامانه‌های نوین کشور بین 20 تا 25 درصد است اما در هرمزگان بیش از 70 درصد است و این نشانه قدرشناسی کشاورزان و باغداران استان از نعمت آب است. استفاده از سامانه های نوین آبیاری باعث شده است که ما در این سالهای خشکسالی با کمترین تنش مواجه بشویم.

باقر زاده بیان کرد: سیل‌های اخیر در هرمزگان خسارات زیادی به کشاورزی به هرمزگان وارد کرد که بحمدالله توانستیم 66 میلیارد تومان خسارات وارده را جبران کنیم.

این مقام مسئول عنوان کرد: باغات فرسوده یکی از معضلاتی جدی ما در بخش کشاورزی بود که در این زمینه کارهای خوبی شروع شده است.

بیش از 20 هزار هکتار شناسایی و حدود 3 هزار هکتار در سال گذشته اصلاح شده و 3 هزار هکتار را امسال در برنامه داریم تا بتوانیم محصولات صادراتی را بیشتر و نقش موثرتری در بحث اشتغال و درآمد استان داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اضافه کرد: در بخش دام نیز با افزایش تولیدات گوشت سفید (مرغ) از 30 هزار تن تولید در سال 97 به 36 هزار تن تولید در سال 98 رسیدیم.

وی درباره حمله ملخ ها در طی دو سال گذشته ادامه داد: کمترین آسیب به بخش کشاورزی وارد شد. آمادگی خوب ما در سال گذشته موجب عملکرد مناسب امسال شد. حدود 2.2 میلیون هکتار در سال 97 و 98 ردیابی ملخ داشتیم و در سال 98 و 99 نیز حدود 200 هزار هکتار رصد داشتیم که با همکاری فرمانداری‌ها و بسیج میسر شد.

باقر زاده اضافه کرد: در 320 نقطه از استان درگیر مبارزه با ملخ شدیم که جا دارد در این زمینه از فرمانداران بستک و پارسیان و نیروهای بسیجی و نظامی استان در همکاری جدی با این موضوع قدردانی کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی  گفت: امسال 9 هزار هکتار دیگر از مزارع و باغات استان را به کشت مدرن مجهز خواهیم کرد

وی خاطرنشان کرد: حفظ کاربری اراضی یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد نظر ما است. هرگونه تعرض به اراضی ملی را رصد می‌کنیم و یگان حفاظت اراضی نیز وظیفه دارد تا برخوردها با دقت و جدیت بیشتری پیگیری شود.

این مقام مسئول در خصوص سد زاکین، افزود: سد زاکین در منطقه سیاهو متأسفانه بحث انجام عملیات آن خیلی طولانی شد. بخشی از آن بدلیل کمبود اعتبار بود اما با بازدید استاندار هرمزگان و کمک‌های وی، بدنه سد تمام شده و طی چند روز آینده تونل و لوله‌های آبگیر آن را نصب خواهیم کرد. امسال حتما آبگیری خواهیم کرد و پس از آن برای توسعه گلخانه به منظور استفاده از آب این سد، برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

باقر زاده همچنین در خصوص برخی محصولات هرمزگان که به نام‌ها و برندهای دیگری در دیگر استان‌ها عرضه می‌شود،پاسخ داد: سال گذشته در مورد لیمو این اتفاق افتاد که امسال رصد کردیم و لیموی استان در محل تولید و با نام رودان بسته بندی می‌شود. برخی اوقات تاجرانی از دیگر استان‌ها نسبت به خرید محصولات استان ما می‌کنند و در نقطه دیگری بسته‌بندی می‌کنند. حتی مواردی داشتیم که از جمهوری آذربایجان، محصولات هرمزگان را خریداری و در بازارهای جهانی عرضه می‌کردند. مهمترین مسأله این است که صادرکنندگان با بخش کشاورزی ما وارد مذاکره و معامله شوند و محصولی که مدنظرشان با بذر خاصی است را تولید و صادر کنند.

وی در خصوص تاثیر کرونا بر بخش کشاورزی، بیان کرد: باید بگوییم که شیوع این بیماری باعث بسته شدن بسیاری از مرزها شود. در برخی استان‌ها انباشت محصول بروز کرده است. در رسته‌های مختلف این آسیب‌ها را شناسایی و به مراجع مربوطه گزارش کردیم تا کمک‌های دولت بخصوص در زمینه تسهیل وام‌ها شامل حال آنها شود. آموزش‌‌هایی در زمینه تولیدات کشاورزی داریم که با رعایت آن و رعایت فاصله‌گذاری میان کارگران شاغل در این بخش می‌توانیم از خسارات بکاهیم. واحدهای بسته‌بندی نیز ملزم به استفاده از دستکش و ماسک شده‌اند و ضدعفونی آنها نیز بسیار مهم است که بخش ترویج ما در حال کار و آموزش است.

این مقام مسئول ادامه داد: تولید گلخانه‌ای مهم‌ترین تأکید ما در تولید صیفی‌جات در هرمزگان است. کشت گلخانه‌ای هم موجب بهره‌وری بهتر آب می‌شود و هم محصولی با کیفیت بهتر و نیاز کمتر به سم تولید می‌شود. یک هکتار گلخانه سودآوری بسیار بیشتری در مقایسه با یک هکتار فضای باز دارد. محصولی که تولید می‌شود، صادرات محور بوده و ماندگاری بالاتری دارد. اگرچه ممکن است هزینه تولید بالاتری در بخش گلخانه‌ای را شاهد باشیم اما کیفیت و نوع و میزان تولید بالاتر خواهد بود.

رئیس جهاد کشاورزی درخصوص ادوات و مکانیزاسیون کشاورزی، اظهار کرد: مشکلی از لحاظ تسهیلات نداریم فقط باید مراجعه به مدیریت‌های جهادکشاورزی انجام شود. برای تراکتور سهمیه خاصی برای هر استان در نظر گرفته شده است. مشکلی به لحاظ تسهیلات برای خرید ادوات نداریم و اعتبار تسهیلاتی ما حدود 24 میلیارد تومان است اما می‌توانیم بیشتر نیز جذب کنیم.

باقر زاده در پایان خاطر نشان کرد: ما در سال 99 در راستای جهش تولید درخواست کمک در زمینه آموزش‌های کشاورزی داریم تا به دستورالعمل‌های کارشناسان ما توجه شود. از تاریخ کشت تا طریقه کوددادن و رصد محصول، آموزش‌های خوبی داریم. در مورد بهداشت تولید نیز پروتکل‌هایی تهیه و ابلاغ شده که واحدهای تولیدی باید توجه داشته باشند تا بتوانیم بر کرونا غلبه و امنیت غذایی‌مان را پایدار کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز