خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

بیماری کرونا در استان شیب نزولی نداشته است/ هنوز نحوه حفاظت فردی در مقابل ویروس را یاد نگرفتیم/ وضعیت بیمارستان‌های استان ایده آل نیست

asdasd
کد خبر : ۸۹۷۹۲۸

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه بیماری کرونا در استان شیب نزولی نداشته است، گفت: به نظر می‌رسد هنوز متوجه نحوه حفاظت فردی در مقابل ویروس کرونا نشده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد حسین صومی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: اکنون کرونا واقعیت پذیرفته شده‌ای است و استان‌های متعدد بر اساس شرایط آب و هوایی و اتفاقات استان و کشور تحت تاثیر قرار می‌گیرند و استان ما نیز از همان روزهای اول شناسایی ویروس، درگیر شد و اقدامات لازم را انجام داد.

وی، اضافه کرد: انتظار داشتیم در هفته سوم و چهارم اسفند ماه به اوج برسیم که خوشبختانه با تهمیدات انجام شده این اتفاق نیفتاد و آمار تدریجی افزایش پیدا کرد.

وی، گفت: قبل عید تلاش کردیم تا با آموزش رفت و آمد را به استان کاهش دهیم و سپس نیز این کار با اجرای فاصله گذاری فیزیکی انجام شد.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به افزایش تعداد آمار مبتلایان در استان در روزهای گذشته، بیان کرد: یکی از دلایل عمده افزایش تعداد مبتلایان انجام طرح غربالگری و آزمایش در مراکز ۱۶ ساعته است.

وی، افزود: وضعیت بیمارستان‌های استان خوب است، ولی این شرایط ایده آل نبوده و آرزو داشتیم بیماری شیب نزولی پیدا کند، اما شاهد افزایش آن هستیم و به نظر می‌رسد بیماری همچنان در استان فعال است.

وی با بیان اینکه جامعه سلامت از تیفوس تا وبا و بیداد مالاریا و سل، خیلی از بحران‌ها را پشت سر گذاشته‌اند، گفت: الان با عامل مهاجمی مواجه هستیم که مجموعه اطلاعات و تجارب نشان می‌دهد که فرد بیشترین نقش را در آن ایفا می‌کند.

صومی، یادآور شد: همچنان بر بهداشت فردی تاکید داریم، افراد باید آگاهی پیدا کرده و بعد اقدامات لازم را برای مبتلا نکردن دیگران انجام دهند. 

صومی، اضافه کرد: در هر محیطی که امکان حضور ویروس باشد، حضور پیدا کنیم، مبتلا خواهیم شد.

وی، بیان کرد: چگونگی محافظت را باید بدانیم و این محافظت برای ارایه دهنده و گیرنده خدمت و حتی انجام دهنده کار خیر یا هر فرد دیگری لازم است.

وی، در ادامه با بیان اینکه در ابتدا گفتیم که ویروس از طریق هوا منتقل نمی‌شود، اظهار کرد: احتمال انتقال در فضای باز بسیار کم بوده و وقتی ما در فضایی هستیم که امکان ابتلا وجود دارد، باید از ماسک استفاده کنیم.

وی، متذکر شد: ماسک برای محافظت از بینی و دهان بوده و پایین و بالا کشیدن مدام آن احتمال آلودگی را بالا می‌برد، باید ماسک را با دست تمیز برداریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه با اشاره به اجرای فاصله گذاری فیزیکی هوشمند، بیان کرد: تصمیم گرفته شد تا قسمتی از مشاغل را بر اساس گردش امور و معیشت اقتصادی جامعه آزاد کنیم و اثر آن را بسنجیم و بر اساس آن پیش برویم.

وی، تاکید کرد: برخی مشاغل را از دیروز آزاد کرده‌ایم و این‌ها مسئول رعایت بهداشت فردی خود و دیگران بر اساس آموزش‌ها هستند.

صومی در ادامه با اشاره به انجام غربالگری توسط مراقبان سلامت و بسیجیان، اظهار کرد: بعد از غربالگری می‌دانیم چه کسانی علامت دار هستند، توصیه می‌کنیم این افراد در صورت توصیه کارشناسان به مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته و سپس به کلینیک‌های تخصصی و در صورت نیاز به بیمارستان، مراجعه کنند.

وی، یادآور شد: اگر کسی واقعا علامت دار شد برای دریافت راهنمایی و خدمات با ۱۹۰ تماس بگیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در بخش پایانی سخنانش با قدردانی از جامعه سلامت در مبارزه با ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: از بهورزان و مراقبان سلامت و پزشکان و پرستانی به طور شبانه روز ایثارگرانه بر بالین بیماران ایستاده قدردانی می‌کنم و امیدوارم تلاش همگی منجر به کنترل بیماری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز