خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره منابع آب بافق و بهاباد:

چالش منابع آبی شهرستان اضافه برداشت از چاه‌هاست/ انضباط آبی؛ راهکار حفظ منابع آبی بافق و بهاباد

asdasd
کد خبر : ۸۹۴۶۳۰

رئیس اداره منابع آب بافق و بهاباد با اشاره به اینکه چالش اصلی در شهرستان بافق و بهاباد، همچنان اضافه برداشت از چاه ها است، گفت: انضباط آبی؛ تنها راهکار حفظ منابع آبی بافق و بهاباد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، سیدعلی اوهب با اشاره به فعالیت حدود 215 حلقه چاه فعال در شهرستان بافق، اظهار داشت: تقریبا 60% چاهها مربوط به بخش کشاورزی و 40% باقیمانده مربوط به دیگر مصارف است.

وی سهم برداشت چاه های کشاورزی از آب های زیرزمینی حدود 85 % و سایر چاه‌ها را 15% عنوان کرد و افزود: دغدغه اصلی در این شهرستان، اضافه برداشتی است که از چاه های دارای پروانه کشاورزی صورت می‌گیرد.

رئیس اداره منابع آب بافق و بهاباد خاطرنشان کرد: مشکل اصلی در محدوده بافق اضافه برداشت از چاه ها بوِیژه چاه های کشاورزی است بطوری که تاکنون باعث کسری تجمعی مخزن به میزان حدود 255 میلیون مترمکعب شده است و همچنان با توجه به افت سالانه حدود 10 سانتیمتر، به کسری تجمعی مخزن اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در سال 98، نصب کنتور هوشمند در بافق سرعت خوبی پیدا کرد، گفت: تاکنون 75 درصد چاه های کشاورزی بافق مجهز به کنتور هوشمند شدند که امیدواریم در سال جاری تمامی چاه‌ها به کنتور مجهز شوند.

اوهب در ادامه تعداد چاه های فعال شهرستان بهاباد را 90 حلقه عنوان کرد و افزود: از این تعداد چاه، 58% آن در بخش کشاورزی و 32% نیز در سایر بخش ها فعال است که سهم برداشت بخش کشاورزی از آب‌های زیرزمینی  75% و سایر چاه ها 25% است.

وی اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی را چالش جدی شهرستان بهاباد دانست و بیان کرد: کسری مخزن در این محدوده حدود 265 میلیون مترمکعب است و سالانه افتی حدود 50 سانتیمتر را متحمل می شود و در صورتیکه همین روند ادامه پیدا کند علاوه بر افزایش شوری احتمال فروچاله و نشست در اثر تخلیه بافت ها وجود دارد.

رئیس اداره منابع آب بافق و بهاباد ادامه داد: راهکار نهایی حل این مشکل تحویل حجمی به مالکین است که مقدمه انجام آن، تکمیل نصب کنتورهای هوشمند روی تمام چاه ها می باشد که در حال حاضر حدود 85% چاه های کشاورزی به کنتور مجهز شده اند و برنامه ریزی جهت نصب کنتور برای همه چاه ها صورت گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز