خبرگزاری کار ایران

معاون دادستان قزوین مطرح کرد:

درمان اعتیاد یک امر همگانی است

asdasd
کد خبر : ۸۷۴۱۰۰

معاون دادستان قزوین گفت: دستگاه‌های متولی باید نظارت‌های خود را تشدید کنند و همچنین خود مردم مشارکت داشته باشند تا شاهد کاهش معضل اعتیاد در جامعه باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، علی فولیان در نشست کمیته درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قزوین، گفت: امروزه اعتیاد یکی از چالش‌های جوامع مختلف و منشا بسیاری از آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله اختلاف میان خانواده‌ها، طلاق، قتل، سرقت و... است.

معاون دادستان قزوین افزود: ایران یکی از کشورهای پیشتاز در زمینه مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد است اما علیرغم همه تلاش‌های انجام شده از سوی نهادها و دستگاه‌های مختلف تا رسیدن به نتایج مطلوب فاصله داریم.

فولیان اظهار کرد: متاسفانه آمار اعتیاد رو به افزایش بوده و یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های جدی، پایین آمدن سن اعتیاد است که باید در این خصوص چاره اندیشی شود.

وی ضمن تاکید بر مشارکت همه نهادهای ذی‌ربط و مردم در حل معضل اعتیاد، بیان کرد: نگاه قانون گذار به معتاد نسبت به گذشته تغییر کرده و شخص معتاد دیگر مجرم نیست، بلکه نوعی بیمار است که باید نسبت به او اقدامات درمان مدار اعمال شود.

 این مسئول اضافه کرد: باید شرایطی فراهم شود که فرد معتاد نه تنها از جامعه طرد نشود بلکه با مراقبت‌های ویژه اجازه یابد که در کنار جامعه درمان شده و اعتیاد را ترک کند.

معاون دادستان قزوین ادامه داد: نبود الگوهای درمانی مناسب در جهت درمان اعتیاد، چالش‌هایی را ایجاد کرده و همین موضوع موجب سردرگمی فرد معتاد، خانواده آنها و همچنین مراکزی که ترک اعتیاد و اقدامات درمانی در آن صورت می‌گیرد، شده است.

فولیان به اجرای طرح درمان دادگاه مدار در استان قزوین اشاره و تاکید کرد: هدف و رویکرد اصلی این طرح، پیشگیری و درمان است و باید ابتدا تشخیص دهیم که نوع بیماری فرد چیست و به چه نوع درمانی نیاز دارد؟

وی گفت: باید در این مرحله غربالگری به صورت تخصصی و دقیق انجام شود، زیرا اگر مرحله غربالگری به درستی انجام نشود، در درمان موفق نبوده و دچار مشکل خواهیم شد.

این مسئول یادآور شد: بازدید از مراکز ترک اعتیاد در دستور کار دادستانی قرار دارد و در بازدیدهای صورت گرفته برخی مشکلات و نواقص از قبیل بهداشت و تغذیه نامناسب و اجرا نشدن صحیح مرحله سم زدایی، مستقر نشدن کادر پزشکی و روانشناسی مشاهده گردید و تذکرات لازم به مسئولان بهزیستی و مدیران کمپ‌ها داده شد.

معاون دادستان قزوین با بیان اینکه دستگاه‌های متولی باید نظارت‌های خود را تشدید کنند تا شاهد این نواقص و مشکلات نباشیم، افزود: یکی از موضوعاتی که باید در مراکز ترک اعتیاد مورد توجه قرار گیرد، کیفی‌سازی مراحل درمان در جهت حفظ کرامت انسانی است زیرا فرد معتاد از روی غفلت یا شرایط فردی، خانوادگی و اجتماعی در دام اعتیاد گرفتار شده و باید مداخله‌های موثری برای او طراحی و اجرا شود.

فولیان در ادامه متادون درمانی را مرگ تدریجی امید در معتادان دانست و گفت: دانشگاه علوم پزشکی با همکاری نیروی انتظامی باید نسبت به توزیع قانونمند شربت متادون برای ترک اعتیاد نظارت دقیق داشته باشند، زیرا گزارش‌ها حاکی از این است که برخی داروخانه‌ها و عطاری‌ها به توزیع غیرمجاز این گونه شربت‌ها اقدام می‌کنند.

وی مراقبت بعد از درمان معتادان را مهم برشمرد و اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد مرحله بعد از خروج افراد پس از سپری کردن دوره درمان از این مراکز است که متاسفانه این امر به درستی انجام نمی‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: این افراد استعداد زیادی برای بازگشت به اعتیاد را دارند و باید برنامه‌های مراقبت بعد از خروج به درستی اجرا شود تا با حرفه‌ آموزی و ایجاد اشتغال برای مددجویان، شاهد بازگشت آنان به چرخه اعتیاد نباشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز