خبرگزاری کار ایران

بحران سفته در حوزه بانک ملی مرکزی ترشیز/صندوق های قرض الحسنه از دلایل کمبود سفته

asdasd
کد خبر : ۸۳۰۶۵۳

برخی از مردم شهرستان‌های کاشمر، بردسکن و خلیل آباد از نبود سفته با مبالغ خرد یک تا ۵۰ میلیون تومان و ارائه سفته های ۹۰ میلیون تومانی در عوض سفته های مبالغ خرد و اجبار مردم به تهیه این سفته ها برای انجام مراودات بانکی ،تسهیلاتی و معاملاتی گلایه دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کاشمر، پاسبان رئیس بانک مرکزی این شهرستان درباره این مشکل گفت: دلیل عدم وجود سفته با مبالغ خرد در بانک ملی مختص به این منطقه نیست و موضوع کشوری است و دلیل آن بیشتر نبود کاغذ و مواد اولیه مخصوص تهیه سفته است.

وی با اشاره به اینکه وجود صندوق های قرض الحسنه از دلایل مضاعف کمبود سفته در منطقه است، گفت: این صندوق‌ها روزانه تا صد فقره وام قرض الحسنه پرداخت می کنند و خیلی از مردم روستاها و مسن فاقد دسته چک هستند و نیز وجود چک های برگشتی افراد که قادر به تهیه دسته چک نیستند که این شرایط باعث عطش بازار سفته و کمبود آن شده است.

پاسبان اظهار داشت: به دلیل کمبود سفته در کشور در مهرماه در یک مرحله دو بسته سفته تحویل بانک شده که طی یک تا دو روز با ارائه کد ملی بین متقاضیان توزیع شده و کوتاهی از جانب بانک نیست و این مسائل را مسئولین در جریان هستند.

رئیس بانک ملی کاشمر به بخشنامه بانک مرکزی و مصوبه شورای پول و اعتبار و مصوبه مجلس که به همه بانک های دولتی ارسال شده اشاره کرد وگفت : در این بخشنامه بانک ها جهت پرداخت وام تا مبلغ صد ملیون ریال بدون اخذ چک و سفته از وام گیرنده و ضامن می‌توانند پرداخت تسهیلات هستند و قرارداد امضا شده توسط وام گیرنده و ضامن، ضمانت اجرایی وصول مطالبات در ادارات ثبت را دارد.

وی ادامه داد: این بخشنامه به دلیل شرایط سهل‌الوصول بودن مطالبات و تحت فشار قرار دادن مشتریان و ضامنان بد حساب کمتر اجرا می‌شود که در صورت اجرایی شدن هم میزان تقاضای خرید سفته و هم میزان پروندهای ورودی به دادگاه کاهش می یابد.

 پاسبان قرار دادهای امضا شده توسط وام گیرنده و ضامنین در بانک را جهت وصول مطالبات بهتر و راحت تر دانست و گفت:با مراجعه به اداره ثبت خیلی راحت می توان اموال امضا کنندگان را توقیف کرد، در حالی که نمی توان هم چک و سفته ها و هم قرار داد را اجرا کرد و خود به خود چک و سفته های  وام گیرنده و ضامن بی اثر می شود و نمی توان هم قرار داد و هم چک وام گیرنده و ضامن را اقدام کرد ولی این بخشنامه بانک مرکزی شامل حال صندوق‌های قرض الحسنه نمی‌شود .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز