خبرگزاری کار ایران

ایلنا از البرز گزارش می‌دهد؛

کارآفرینی که برای بیماران معتاد علاوه بر درمان، اشتغالزایی می کند

asdasd
کد خبر : ۸۲۵۸۷۷

کارآفرین البرزی بیماران معتاد را بعد از درمان مشغول به کار می‌کند و با اعتماد به آنها، خلاقیت و استعدادشان را پرورش می‌دهد تا زندگی سالم و توام با آرامشی را سپری کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرکز اقامتی که زیر نظر مهدی شوندی، کارآفرین فعال البرزی، مدیریت می‌شود، در دو بخش فعالیت می‌کند؛ بخشی مربوط به بیماران که برای پاکسازی و رهایی از بیماری اعتیاد می‌آیند و بخش دیگر کارگاه تولیدی است که بیماران بهبودی یافته در آنجا مشغول به کار و تولید می شوند.

مصطفی، یکی از بیمارانی است که برای چندمین بار به دام اعتیاد افتاده و در بخش درمانی مشاوره می گیرد.

وی به من گفت : این بار خود به این مرکز پناه آورده چون مطمئن بود می‌تواند در اینجا به زندگی واقعی برگشته و با اشتغال در کارگاه تولیدی برای تنها دخترش، پدری دلسوز و سالم بماند.

محسن، یکی از نجات یافتگان از اعتیاد بود که از کارتن خوابی به کارگاه تولیدی این مرکز رسید و آنچنان وابسته و شیفته کار شد که با حقوق دریافتی هم برای خانواده‌اش خانه و زندگی تهیه کرد و هم بابت اشتغال به کار در آنجا، قادر است مایحتاج زندگی خود و خانواده اش را تامین کند. 

بیکاری، دلیل مصرف مجدد معتادان

مهدی شوندی، کار آفرین و فعال اجتماعی موسسه بازآفرینی افراد مبتلا به بیماری اعتیاد به مواد مخدر در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، ضمن اشاره به فعالیت خود گفت: از سال ۹۰ تصمیم گرفتم برای افراد بهبود یافته از بیماری اعتیاد و انواع وابستگی و رفتارهای بیمارگونه، اشتغالزایی کنم چراکه معتقد بودم دلیل مصرف مجدد آنها، بیکاری است.

وی افزود: در مراحل ابتدای کار متوجه استعدادهای نهفته در این افراد شدم و با انگیزه و اعتمادی که به آنها داده شد، مسیر زندگی شان تغییر کرد.

این مدیر جوان با اشاره به بهبود یافته‌ای که سالها کارتن خواب خیابانهای سطح شهر بود، اضافه کرد: این اعتماد تا جایی ادامه داشت که به واسطه سفر کاری، تمام تجهیزات یکی از مراکز خود را به فردی سپردم که نه هویتی از وی سراغ داشتم و نه اطلاعاتی از خانواده و پیشینه اش، اما کوچکترین ضرر و زیانی از این تصمیم ندیدم و این فرد همچنان به عنوان امانتدار و مسئول انبار واحد تولیدی، مشغول به فعالیت است.

شوندی اظهار داشت: در این مرکز، مشاوره، مددکاری و آگاه سازی خانواده از بیماری اعتیاد و انواع وابستگی و رفتارهای بیمارگونه و جلسات توجیهی و خودباوری برای بیماران انجام می شود.

این کارآفرین البرزی با اشاره به روند شروع کار تولیدی در این مرکز بازآفرینی، گفت: با توجه به تجربه گذشته و با همان طرز فکر برای اشتغال نجات یافتگان از اعتیاد، واحد تولید ظروف یکبار مصرف، راه اندازی شد و برای افرادی که به زندگی دوباره، وارد شده بودند، اشتغال جدیدی ایجاد شد.

شوندی گفت: در حوزه های مختلف ترجیح می‌دهیم با کسانی کار کنیم که جامع هدف سازمان بهزیستی باشند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا مبنی بر دلیل بکارگیری بهبودیافتگان بیماری اعتیاد در چرخه تولید، گفت: این سئوالی است که پاسخی برایش پیدا نکردم اما خوشحالم که طی ۱۵ سال فعالیت مرکز اقامتی و نگهداری، هزاران بیمار درگیر اعتیاد آمدند و به سلامت از اینجا رفتند. هر ماه میانگین تا ۴۰ نفر و حتی آمار ۱۵۰  نفر هم داشتیم که از بین آنها افرادی بیرون آمدند که امروز برای خودشان صاحب کار و حرفه و حتی برند شدند، و به گفته خودشان مسیر زندگیشان در همین واحد تولیدی، تغییر کرد چراکه از استعدادهای نهفته آنها حمایت شد.

شوندی با اشاره به اینکه در این کارگاه علاوه بر بیمه حقوق بر پایه قانون کار به بهبود یافتگان پرداخت می شود، گفت: در کارگاه دیگر در هشتگرد نیز حدود ۱۴ نفر در دو شیفت کار میکنند و این اشتغالزایی کار قشنگی است که برگشت به زندگی را برای این انسانها به آغوش خانواده هایشان را آسانتر می کند چه بسا بسیاری از این افراد خانواده های پولداری هم دارند که به کسب و کار خودشان برمی گردند.

این کارآفرین البرزی گفت: در این کارگاه پرسنل خانم نداریم، و برای خانم های سرپرست خانوار نیز کارگاه جدا داریم که مشغول به کار  در بخش تولید غذای خانگی هستند.

ضرورت حمایت از کارآفرین 

علیرضا فتاح پور، مدیر بهزیستی کرج نیز در بازدید از این مرکز اقامتی و کارگاه تولیدی گفت: کشور بیش از هر زمان دیگر به کار و کارآفرینی نیاز دارد. ایران، امروز  به کارگاه بزرگ تلاش و ابتکار و نوآوری تبدیل شده است اما این واقعیت، تنها گام اول از روند پیشرفت و سرافرازی کشور است.

فتاح پور با تاکید بر حمایت از کارآفرینی، اظهار داشت : از همه پسندیده تر کار فردی است که برای جامعه هدف سازمان بهزیستی و افراد بهبود یافته و زنان آسیب دیده و دختران در معرض آسیب و زنان سرپرست خانوار اشتغال زایی نماید پس بر ما واجب است تا در جهت رسیدن به در آمد‌زایی از این اشتغال‌ها حمایت کنیم. زیرا رسیدن به درآمد آن حرفه یعنی اشتغال زایی برای چندین نفر از مددجویان بهزیستی و هدف سازمان بهزیستی جز توانمند سازی این افراد و برگشتن آنها به عرصه کار و تولید و خروج از چرخه مستمری بگیری و مددجو ماندن نیست.

گزارش : معصومه امین زاده

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز