خبرگزاری کار ایران

رئیس کل دادگستری قزوین عنوان کرد:

پرونده هفت سنگان زیر ذره‌بین قاضی ویژه / منتظر تایید تهران در بحث خلع ید مدیر کنتورسازی هستیم

asdasd
کد خبر : ۸۱۶۰۴۲

رئیس کل دادگستری قزوین بیان کرد: اخیرا ریاست قوه قضاییه برای رسیدگی به پرونده هفت سنگان، یک قاضی ویژه تعیین کرده که رفاقتی با هیچ فردی در استان ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، نشست خبری حجت الاسلام نوراله قدرتی رئیس کل دادگستری و محمد قاسمی دادستان قزوین با محوریت عملکرد شش ماهه نخست سالجاری در سالن جلسات دادسرای قزوین برگزار شد.

حجت الاسلام قدرتی در این مراسم ضمن تبریک هفته دفاع مقدس بیان کرد: این هفته با رشادت شهدا شکل گرفت و شهدا با جانفشانی خود به ما نشان دادند که راه حل برای دشمنی که منطق نمی فهمد، مقاومت است و برای اولین بار در تاریخ دشمنان از خاک ما ناامید برگشتند و نتوانستند یک وجب از خاک ما را تصرف کنند.

وی گفت: مدیران نیز باید با اقتدا به شهدا و فرهنگ شهدا، فرهنگ دفاع مقدس را به نسل‌های آینده نشان دهند شهدایی که بزرگ شده مکتب و فرهنگ عاشورا هستند و زندگینامه آنها نشان دهنده این است که از عاشورا درس گرفته اند.

تبدیل تهدیدها به فرصت ها با همدلی مردم

رئیس کل دادگستری استان قزوین اظهار کرد: بر همین اساس است که دشمن فهمیده است اگر فرهنگ عاشورا را تحریف کند، به راحتی می‌تواند بر ملت ما حاکم شود اما به برکت اسلام و وحدتی که برخاسته از بصیرت و هدایت های رهبری است، هر روز بر شوکت ملت ایران در جهان افزوده می شود.

حجت الاسلام قدرتی عنوان کرد: قطعا در این مسیر با کمبودهایی مواجه هستیم و دشمن در تلاش است تا مقاومت ایران را با این تحریم ها بشکند اما ملت ما با وحدت و همدلی و اطاعت از ولایت فقیه، این تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده است.

پرونده هفت سنگان زیر ذره‌بین قاضی ویژه / منتظر تایید تهران در بحث خلع ید مدیر کنتورسازی هستیم

رئیس کل دادگستری استان قزوین افزود: مبارزه با ظلم و مفسدین که انقلاب با همین ارزش های انقلابی شکل گرفت. با انتصاب ریاست قوه قضاییه و با تدبیر مقام مظم رهبری، بحث مفاسد اخلاقی، اقتصادی و اجتماعی شکل تازه‌ای گرفته و مردم امیدوار شده‌اند . قطعا رسانه ها در تحقق و حرکت مبارزه با مفسدین به طور مستدل و قانونی را می توانند به جامعه آگاهی دهند.

وی اضافه کرد: انحراف از قانون یک عامل فساد است و در مبارزه با فساد و مفسد باید رعایت مقررات مدنظر قرار گیرد. لذا رسانه ها باید در بیان واقعیات، قانون را مدنظر قرار داده و قانون مدارانه این امر را ساماندهی کنند.

افزایش ده درصدی ورودی ها در سال جاری

حجت الاسلام قدرتی با اشاره به کاهش اطاله دادرسی اضافه کرد: اطاله دادرسی فقط ویژه استان ما نیست و استان قزوین در راستای اطاله دادرسی، جایگاه خوبی دارد. یکی از دلایل اطاله دادرسی، افزایش ورودی هاست که سال گذشته بیش از بیست درصد ورودی داشتیم.

رئیس کل دادگستری استان قزوین تصریح کرد: اولین راه کاهش اطاله دادرسی، کاهش ورودی هاست و در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ده درصد ورودی افزایش داشتیم که برابر با بیش از 170 هزار ورودی می باشد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل، کمبود کادر قضایی و رسیدگی به پرونده ها می باشد اما آنچه اهمیت دارد این است که کاهش ورودی ها به مردم بستگی دارد یعنی مردم تلاش کنند روابط اجتماعی و حانوادگی خود را طوری تنظیم کنند که نیاز به تشکیل پرونده قضایی نداشته باشند.

حجت الاسلام قدرتی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از راه های کاهش ورودی این است که مردم را به سمت و سوی صلح و سازش سوق دهیم. بسیاری از پرونده ها از دادسراها و محاکم قضایی به شورای حل اختلاف ارجاع شود که موجب صلح و سازش شود و این امر موجب کاهش چرخه کیفری می شود.

طرح طلایه داران در راستای ایجاد سازش طرفین پرونده ها

مقام ارشد قضایی استان مطرح کرد: در همین راستا طرح طلایه داران صلح و سازش را در استان طراحی کرده ایم که از تمام ظرفیت ادارات و سازمان ها و نهادهای دولتی، عمومی و خصوصی در راستای گسترش صلح و سازش استفاده کنیم که با تعیین همیاران صلح و سازش پنج نفر تعیین و با تایید دستگاه قضایی گروه هایی برای ایجاد صلح بین دو طرف پرونده ایجاد شود. امیدواریم با اجرای این طرح، کاهش ورودی به دستگاه قضا و کاهش اطاله دادرسی داشته باشیم.

وی بیان کرد: با اصلاح برخی قوانین می توان بر کاهش اطاله دادرسی نظارت داشت. البته مردم نیز نباید بلافاصله در دستگاه قضا پرونده تشکیل دهند و سعی کنند به جای تشکیل پرونده قضایی، به شورای حل اختلاف مراجعه کنند که سعی اولی آن صلح و سازش است.

رئیس کل دادگستری استان قزوین اظهار کرد: 117 هزار و 437 پرونده در سال گذشته وارد دستگاه قضا استان شد که این میزان در شش ماهه نخست امسال 129 هزار و 145 پرونده می باشد.در شش ماهه نخست سال گذشته رسیدی به پرونده ها 116 روز طول می کشید و امسال در 109 روز به پرونده رسیدگی شود و برنامه ریزی کرده ایم که برای کاهش پرونده ها، پرونده های مسن را کاهش دهیم.

وی با اشاره به رسیدگی به پرونده واحد کنتورسازی بیان کرد: این واحد تولیدی در راستای اصل خصوصی سازی به بخش خصوصی واگذار شده و در حال تهیه گزارشات از این امر هستیم و با توجه به شعار قوه قضاییه باید به این امر ورود یابیم. لذا گزارشاتی در حال تهیه است تا به تهران ارسال شود و اگر واگذاری قانونی نبوده باشد به این امر رسیدگی شود.

حجت الاسلام قدرتی عنوان کرد: مدیر این واحد در زندان است و با نظارت دستگاه قضا، استانداری قزوین و نمایندگان قوا و مجلس شورای اسلامی در قزوین، به این موضوع رسیدگی می شود. در بحث ورشکستگی این واحد نیز پرونده ای تشکیل شده و در بحث خلع ید از مدیر و واگذاری به یک هیات، برنامه های لازمه انجام شده و استانداری قزوین پیگیر این امر بوده و باید تهران این امر را تایید کند.

در بحث مبارز با فساد، خط قرمزی قائل نیستیم

مقام ارشد قضایی استان با اشاره به موضوع هفت سنگان گفت: هفت سنگان، سال هاست که در این استان مطرح است. آنچه اخیرا اتفاق افتاده و در فضای مجازی وجود دارد این سوال را ایجاد می کند که آیا فضای مجازی باید تصمیم گیرنده باشد یا رسانه ها و یا تریبون ها.

وی افزود: بخش کوچکی از زمین های هفت سنگان بین 40 نفر از اعضای دستگاه قضا تقسیم شده و مابقی زمین ها بین دانشگاه آزاد و چند دستگاه دیگر تقسیم شده است. دیوان عالی کشور دستور داد که بخش کیفری این پرونده در استان انجام شود و بخش حقوقی در تهران انجام شود که هنوز منتهی به رای نشده است.

حجت الاسلام قدرتی ادامه داد: با ورود رئیس جدید دستگاه قضا در بحث مبارزه با فساد که خط قرمزی برای آن قائل نیستند، توده مردم امیدوار شدند که انقلاب هنوز در مسیر مبارزه با مفسدین در حرکت است و اقدامات مثبتی در این چند ماه انجام شده است.

رئیس کل دادگستری استان قزوین اضافه کرد: دستگاه قضایی استان از جمله دستگاه‌های قضایی کشور است که بدون خوف در تریبون مساجد حاضر شده و منطبق با قانون پاسخگو می باشد و دستگاه قضا در برخورد با مفسدین در هر دستگاهی از احدی نخواهد گذشت و مردم به این امر امیدوار باشند.

وی اظهار کرد: اخیرا ریاست قوه قضاییه برای رسیدگی به پرونده هفت سنگان، یک قاضی ویژه تعیین کرده که رفاقتی با هیچ فردی در استان ندارد و همه ما باید منتظر باشیم با اعتماد به دستگاه قضا، قاضی ویژه چه تصمیمی خواهد گرفت و مطمئنا این تصمیم عادلانه بوده و اجرا خواهد شد.

حجت الاسلام قدرتی گفت: 52 پرونده در حال رسیدگی نسبت به مدیران و کارمندان، 20 پرونده آرا قطعی آماده اجرا است و حدود 200 نفر از کارمندان نیز از سال 75 تاکنون در دستگاه قضا پرونده دارند که در حال رسیدگی می باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز