خبرگزاری کار ایران

داریوش جلیلی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

300 هزار بیمار دیابتی در البرز /دیابت با آموزش و بیمه تکمیلی آرام می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۵۵۸۹۱۸

رئیس انجمن دیابت استان البرز گفت: دیابت فراگیر شده و با توجه به عواقب خطرناک این بیماری، تنها با آموزش و بیمه تکمیلی می‌توان آن را کنترل کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، داریوش جلیلی، اظهار داشت: بیماران دیابتی نه در کشور و نه در استان البرز، وضعیت خوبی ندارند. بسیاری از دیابتی‌ها علی‌رغم داشتن دارو، نتیجه مطلوبی از درمان به دست نیاورده و مشکلات حادتری بر بیماری آنها اضافه می‌شود. بعضی از مسئولان، همکاران پزشک و خود بیماران تصور می‌کنند داروهای گران می‌تواند دیابت را درمان کند درصورتی که این تصور اشتباه است.

وی با اشاره به آمار بالای بیماران درگیر با اختلالات قند خون، گفت: در استان البرز، نزدیک به 300 هزار نفر مبتلا به اختلال قند خون وجود دارد. طبق این آمار، در کشور حدود 10 میلیون نفر با اختلال قند خون درگیر بوده که از این تعداد 5 میلیون نفر مبتلا و 5 میلیون پیش‌دیابت و در آستانه ابتلا به بیماری هستند. البته علاوه بر این آمار ذکر شده افرادی وجود دارند که علی‌رغم داشتن بیماری دیابت خودشان از بیماری، اطلاع نداشته و تحت درمان نیستند.

جلیلی با یادآوری شایع‌ترین بیماری دیابت قند خون گفت: دیابت نوع 2 حدود 80 درصد کل بیماران دیابتی را به خود اختصاص داده است. 5 تا 10 درصد بیماران، مبتلا به دیابت نوع 1 هستند که 95 درصد زیر 30 سال و عمدتاً در جوانان و کودکان شایع است و 5 درصد ممکن است بالای 30 سال بروز کند. ولی در مجموع، معمولاً بالای سن 30 تا 40 سال، مردم درگیر بیماری دیابت می شوند و هرچه سن بالا می رود احتمال بروز این بیماری هم بیشتر خواهد شد.

تست خون مکمل درمان است

جلیلی با اشاره به مشکلات مرتبط با بیمه‌های دارویی گفت: در حال حاضر کمبود دارو نداریم و بعضی داروهای تحت بیمه به راحتی در اختیار بیماران قرار می‌گیرد اما تهیه بعضی داروها و به‌ویژه نوارهای تست قند خون که تحت شرایط بیمه نیست، مشکلاتی را برای بیماران ایجاد کرده است. 

وی ضمن اشاره به اهمیت تست قند خون به صورت روزانه در کنترل بیماری دیابت، اذعان داشت: نداشتن نوارهای تست قند خون یعنی ندانستن میزان قند خون و این از دقت میزان مصرف دارو، کم کرده و چه بسا آن دارو برای بیمار، خطرساز خواهد شد. بیمارانی که روزانه دارو مصرف می‌کنند به‌ویژه افرادی که انسولین تزریق می‌کنند، باید قند خونشان را روزانه چک کنند و براساس میزان قند، انسولین تزریق کنند. بنابراین عدم دسترسی به دستگاه تست قند و یا نداشتن نوارهای تست خون، بیماران را با شرایط حاد، روبرو کرده و چه بسا آنها را روانه بیمارستان کند.

رئیس انجمن دیابت استان البرز به بیمه نبودن نوارهای تست قند به عنوان مشکل مهم بیماران دیابتی اشاره کرد و ادامه داد: علی‌رغم اینکه در بسیاری از کشورها، نوارهای تست قند خون، تحت پوشش بیمه، توزیع می‌شود اما در کشور ما این نوارها که نقش مهمی در درمان ایفا می‌کنند به‌صورت آزاد توزیع می شود و خیلی از بیماران قادر به تهیه آن نیستند.

بیمه دیابت کامل نیست

جلیلی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع بیمه، طی جلساتی که با وزیر بهداشت انجام شد و همچنین مکاتباتی که با نمایندگان مجلس داشتیم، تلاش کردیم، حمایت بیشتر بیمه را کسب کنیم که متاسفانه هنوز جواب نگرفته و همچنان بیماران با این مشکل درگیر هستند.

رئیس انجمن دیابت البرز به آمار بالای بیماران دیابتی اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به تعدد بیماران، بیمه گرها اگر بخواهند تمام بیماران را تحت پوشش خود قرار دهند، هزینه سنگینی متحمل می شوند. البته این یک جنبه از هزینه‌های بیمه است. باید دید اگر بیمه‌ها این هزینه را متقبل شوند چه فوایدی برایشان خواهد داشت. در حقیقت اگر بیماران به خوبی قند خونشان را کنترل کنند از عوارض دارویی جلوگیری خواهد شد و در نتیجه درگیر مشکلات جسمی دیگر نخواهند شد. با تکمیل بیمه دیابت، هزینه های درمانی سنگین، مانند جراحی قلب باز، پیوند کلیه، قطع عضو، درمان بیماری های چشمی و ... از هزینه های بیمه، کاسته خواهد شد.

وی ضمن تاکید لزوم استفاده از تست قند خون بیمه برای بیمارانی که باید قند خونشان را مرتب کنترل و نسبت به گرفتن معدل قند سه ماهه، اقدام کنند، اضافه کرد: توصیه می‌شود، کارشناسان بیمه در این زمینه ضمن حمایت بیماران مبتلا، با نگاه به اهداف بلند مدت در برنامه ریزی خود تجدید نظر کرده و باری از مشکلات بیماران دیابتی بر دارند.

آموزش، مکمل درمان است

جلیلی با تاکید بر اینکه تنها دارو برای درمان دیابت، کافی نیست، خاطرنشان کرد: هیچ جای دنیا تنها با تجویز دارو، بیماران را رها نمی‌کنند. طرز استفاده از دارو و مقدار مورد نیاز طی شبانه روز و مصرف هر وعده غذا، اطلاعاتی است که ندانستن آن ممکن است عوارض خطرناکی به همراه داشته باشد. آگاهی، نقش مهمی در درمان، ایفا می کند چراکه نحوه صحیح کنترل قند خون حیاتی است و باید آموزش داده شود و اگر مقدار مصرف دارو کم یا زیاد شود، چه بسا جان فرد به خطر بیافتد.

وی افزود: بدین منظور، انجمن دیابت از 19 سال پیش با هدف کمک به بیماران، فعالیت خود را شروع کرد و در حال حاضر حدود 20 هزار عضو که اکثراً بیماران دیابتی هستند را در مجموعه حمایتی خود دارد. فعالیت این انجمن در زمینه آموزش به بیماران، کارشناسان تغذیه، پرستاران و پزشکان است و مواردی چون نحوه کنترل قند خون، پیشگیری از بیماری، تغذیه های صحیح، فعالیت های ورزشی مناسب، مصرف صحیح داروها، علائم افت قند و درمان های لازم، اطلاعات مهمی است که ارایه می شود.

جلیلی با اشاره به تحقیقات علمی جهانی، اظهار داشت: طبق پژوهش‌های به دست آمده اگر بیماران دیابتی اطلاعات لازم درباره بیماری دیابت، نداشته باشند تنها از مصرف دارو نتیجه خوبی نخواهند گرفت. لذا آموزش‌های درست به راحتی می تواند عوارض این بیماری خطرناک را کنترل کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز