خبرگزاری کار ایران

نهاوندیان:

شفافیت نکته لازم اقتصاد کشوراست

asdasd
کد خبر : ۳۱۲۸۷۶

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت : خیلی از کشورهای اطراف ایران و کشورهای در حال توسعه رشد کردند و تولید ناخالص داخلی شان بالا رفته ولی این رشد ناشی از سود حاصل از فروش نفت بوده است.

به گزارش ایلنا از ساری، محمد نهاوندیان عصر روز دوشنبه در جلسه توسعه ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری که با حضور شماری از فعالان اقتصادی داخلی و سرمایه گذاران ایرانی ساکن خارج در مرکز امامت ساری برگزار شد،افزود: متاسفانه در تاریخ اقتصاد ایران ما خود نهادهایی را درست کردیم که آن ها حق انحصار گری پیدا کردند و حتی برخی از کانونهایی را ایجاد کردیم که قیمت گذاری را به آنها سپردیم

وی تاکید کرد : باید هم قسم شویم این که ساختار رقابتی را به نفع تولید و مصرف و فساد ستیزی در سیستم پاس بداریم.

نهاوندیان اظهار کرد: اگر می خواهیم از اقتصاد متکی به نفت خارج شویم باید گونه دیگری از مهندسی را طراحی کنیم و این راهبرد با شعار حاصل نمی شود.

وی گفت : در تحقق این راهبرد باید قواعد و اصولی را رعایت کرد و اکنون بسیار مهم است که ما بدانیم در آینده اقتصادی کشور و در رشد و توسعه پایدار می خواهیم چه چیزی طراحی کنیم و چه اولویت ها و محورهای اساسی مورد نظر ماست.

وی خاطرنشان کرد : همچنین بسیار مهم است که بین فکر اقتصادی در مدیریت بنگاه ها در سطح خرد و کلان باید یک فهم , نگاه و تحلیل و چشم انداز واحد حاکم باشد.

نهاوندیان با بیان این که اقتصاد کشورها به سه دسته یکی اقتصاد با رشد مواهب طبیعی و دیگری اقتصاد با رشد متکی به بهره وری و سومی اقتصاد با رشد متکی بر نوآوری تقسیم بندی می شود، گفت : اقتصاد ایران بین تقسیم بندی ردیف اول و دوم قرار دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری تصریح کرد : خیلی از کشورهای اطراف ایران و کشورهای در حال توسعه رشد کردند و تولید ناخالص داخلی شان بالا رفته ولی این رشد ناشی از سود حاصل از فروش نفت بوده است.

وی ادامه داد : متاسفانه کشور ایران در دهه های گذشته متکی به درآمدهای نفتی بوده است ولی حالا فرصت جدیدی پیش روی ماست و ما فعالان اقتصادی می خواهیم چه کنیم و می خواهیم چگونه این رشد را سازماندهی کنیم.

وی تاکید کرد : آینده اقتصاد ها مرهون این است که درصد بیشتری از رشد شان متکی به بهره وری و بعد به نوآوری باشد و نکته نخست این است که چنین رشدی یعنی رشد متکی بر بهره وری یا نوآوری در هر فضایی حاصل نمی شود، این رشد حاصل فضای رقابتی است.

به گفته وی رقابت لازمه قطعی رشد بوده که با بهبود کیفیت حاصل می شود.

وی ثبات و پیش بینی پذیری سیاست های اقتصادی را وظیفه دولت دانست و گفت : بنگاه های اقتصادی بیشترین توقع شان از دولت این می تواند باشد که افق حرکت و برنامه ریزی اش ، افقی قابل پیش بینی باشد.

وی شفافیت را نکته لازم اقتصاد کشور مطرح کرد و گفت: رقابت واقعی بدون شفافیت در سطوح خرد و کلان امکان پذیر نیست .

وی اظهار امیدواری کرد این جلسه آغازی برای عصر جدید در اقتصاد ایران باشد که باید فعالان اقتصادی کشور به همت و تدبیر آن را آغاز کنند.

در این نشست شماری از فعالان اقتصادی استان مازندران مسایل و مشکلات فراروی تولید را بر شمردند.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز