خبرگزاری کار ایران

جنگل‌های دره سماق از جاذبه‌های طبیعی شهرستان چگنی لرستان است

asdasd
کد خبر : ۲۶۲۴۸۱

جنگل‌های دره سماق در بخش شاهیوند واقع در ۲۰ کیلومتری شمال غربی سراب دوره از جاذبه‌های طبیعی شهرستان چگنی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، «مپل» نام کوهی بسیار زیبا در جنوب شهرستان خرم آباد است.

کوه مپل در غرب بخش چگنی به طول ۲۴ کیلو متر کشیده شده و پوشیده از جنگل‌های انبوه بلوط، گلابی، زرل زالک، کیکم، ارغوان و ارجن است.

بنا به گفته روستائیان مپل به معنای نچرخیدن است که در واقع معتقد‌ند که اگر روزگاری همهٔ کوه‌ها بنا باشد تحت تاثیر جریانی طبیعی بچرخند یا گردش کنند این کوه هر گز از جای خود تکان نخواهد خورد.

تمامی این منطقه پوشیده از جنگل‌های سر سبز و چشمه‌های فراوان و منظر بسیار زیبا و دیدنی است. قلهٔ اصلی این کوه به صورت دیواره‌ای صخره‌ای از سمت غرب به سمت جنوب و به شکل نیم‌دایره‌ای کشیده شده که تقریبا «بی‌شباهت به یافته کوه نیست، که دارای دره‌ها و بریدگی‌هائی فراوان است.

از بالای قله مناظ تمامی کوه‌های اطراف شهرستان خرم آباد، جلوه‌ای بس دلپذیر دارد و چنین دورنمایی در کوه‌های دیگر کمتر دیده می‌شود. در سمت راست این قله و در امتداد آن کوه» ترش آب «واقع شده است که چون دارای سماق فراوان است و دارای آب و چشمه‌های زیادی است بدین نام خوانده می‌شود.

این کوه نیز بسیار سر سبز و دارای درختان سیب، آلوسیاه، انجیر، گردو، بید وسماق است. دو آثار باستانی که مربوط به دوره اشکانی است. در این کوه واقع است، یکی» دژ منیژه «و دیگری» تخت منیژه «. حیوانات وحشی این منطقه پلنگ، خرس و گراز است.

برای صعود به این قله باید از بخش دوره چگنی و پل کشگان گذشت و در مسیر جاده شاهیوند از یکی از روستا‌ها مثل» کله هو «(علیا وسفلی) خانه سرخ، خاطره ویا چم پلک، صعود خود را آغاز کرد. مسیری که تیم» کوهیاران «توانست از آنجا صعود نماید، روستای ملک آباد سماق بود.

دهستان سماق از چندین پارچه آبادی متشکل شده که در مشرق رود و پل کشکان واقع شده که از جادهٔ فرعی کوهدشت -خرم آباد جدا می‌شود. از روستای ملک آباد که بیرون آمدی، پس از طی مسافتی و پشت سر گذاشتن چندین تپه و جنگل به مسیر» مله کبود «می‌رسیم. مسیر بازگشت پس از طی تمامی قله و سرازیر شدن در یک دره پر درخت بنام» چشمه شنه «(چشمه شنی) معروف است و بعد از آن به» سراب سوز «رسیده که آب» کوه تراش «از آنجا سرازیر شده و به صورت رودی است. سپس باگذشتن از دره‌ها و جنگل‌های با صفا به روستای» ملک آباد «خواهیم رسید. بطور کلی برای یک چنین صعودی از روستا تاقله و بازکشت یک مسیر ۱۲ ساعته را باید طی کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز