خبرگزاری کار ایران

طغیان ملخ مراکشی در بستر تالاب پریشان

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۹۲۳۲

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با اشاره به آمادگی این مدیریت برای مقابله با ملخ‌های مراکشی گفت: نخستین دسته از این ملخ‌ها روز ۲۳ اسفند به صورت دستجات پوره در بستر تالاب پریشان مشاهده شد و عملیات مبارزه و کانون کوبی با این آفت خطرناک سریعا آغاز و همچنان نیز ادامه دارد.

به گزارش ایلنا، حمید رشیدی افزود: با توجه به اینکه ملخ مراکشی یکی از ملخ های خسارت زا در جهان و در درجه اول آفت غلات است در نقاطی که پنبه یا گیاهان صیفی و صنعتی هم باشد از جمله این حشره مصون باقی نخواهند ماند و می تواند به محصولات زراعی و مرتعی خسارت وارد کند.

وی ادامه داد: با گرم تر شدن هوا مراحل رشدی آن سریعتر کامل شده و تخم ریزی می کنند و در صورت عدم مبارزه می تواند آسیب جدی به مزارع گندم و سایر محصولات وارد کرده و به عنوان تهدید کننده امنیت غذایی محسوب شود.

طغیان ملخ مراکشی در بستر تالاب پریشان

این مقام مسئول افزود: در سال گذشته به دلیل مناسب بودن بافت خاک سطح تالاب پریشان و شرایط مناسب دمایی و رطوبتی با تراکم بالای دستجات ملخ مراکشی مواجه بودیم که در سطح 28 هزار هکتار عملیات مبارزه صورت گرفت.

رشیدی ادامه داد: همچنین با توجه به مناسب بودن بستر تالاب پریشان برای تخم‌ریزی و رشد ملخ مراکشی، تأخیر در سم‌پاشی و کانون‌کوبی موجب بالدار شدن ملخ‌ها و حمله آن‌ها به مزارع و ایجاد خسارت می‌شود.

وی گفت: از اسفند سال گذشته تا کنون به صورت روزانه و مرتب اکیپ های پایش سطح دریاچه را ردیابی و کانون های آلوده و تکثیر ملخ را شناسایی و سریعا به گروه های عملیاتی اعلام و بلافاصله مبارزه با این آفت انجام می شود و این روند شناسایی و مبارزه تا رفع خطر ادامه خواهد داشت.

این مقام مسئول تصریح کرد: به طور متوسط روزانه حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ هکتار توسط سه اکیپ خودرویی مجهز به سیستم ULv پاش با برنامه ریزی منظم و نظارت مدیریت حفظ نباتات استان و کارشناسان فنی بخش حفظ نباتات این معاونت مبازره انجام و تا کنون بالغ بر ۱۵هزار هکتار مبارزه صورت گرفته است. 

رشیدی بیان کرد: برای کنترل طغیان آفت ملخ مراکشی احتیاج مبرم به همکاری مردم و سایر دستگاه‌های اجرایی و دولتی است.

با هماهنگی های صورت گرفته یک اکیپ مبارزه از طریق سازمان حفظ نباتات کشور به شهرستان اعزام و در امر کنترل و مبارزه با جهاد کشاورزی شهرستان همکاری می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز