خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

تولید مستند «مجاور آفتاب» به پایان رسید

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۶۵۴۸

باهدف معرفی شخصیت علمی ادبی و اجتماعی حضرت آیت الله سید محمدمهدی دستغیب شیرازی تولیت فقید آستان مقدس حضرت شاهچراغ، مرحله تولید مستند «مجاورآفتاب» در شیراز به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا از لامرد، سیدابوالحسن عمرانی نویسنده، تهیه کننده  و کارگردان لامردی این مستند با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله دستغیب در حدود سی وسه سال به عنوان تولیت حرم های شریف حضرت شاهچراغ و حضرت سیدمیرمحمد علیهم السلام خدمات ارزنده‌ای  در راستای توسعه فرهنگی و عمرانی این حرم های شریف در کارنامه دارد، گفت: تصاویر مصاحبه ایشان و اینسرت های مربوطه که در سال‌های 1387 تا 1391 تهیه و ضبط شد، به همراه معرفی  آثار علمی منتشر شده معظم له و نیز خدمات  فرهنگی اجتماعی ایشان در دوران عهده داری تولیت آستان مقدس احمدی ومحمدی برخی از محتوای این مستند است.

عمرانی  افزود: مرحوم آیت الله دستغیب که دروس سطح  و خارج فقه و اصول را در شهرهای نجف و قم از محضر آیات عظام خویی، بروجردی، اراکی، سیدعبدالهادی شیرازی و در حوزه اخلاق وعرفان از محضرانصاری همدانی تلمذ و تحصیل نموده بود، درسال 1360خورشیدی ازسوی حضرت امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به عنوان تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ و سید میر محمد بن موسی الکاظم منصوب گردید و تا روزهای پایانی عمر خویش، اقدامات زیادی برای توسعه حرم‌های این امامزادگان جلیل القدر به انجام رساند.

وی اظهار کرد: احداث کتابخانه حرم مطهر در سه طبقه با مخزنی به گنجایش یکصد هزار جلد کتاب و مشتمل بر تالارهای پژوهش، مطالعه و اینترنت، احداث ساختمان جدید موزه در دو طبقه حاوی اشیاء عتیقه و قیمتی مربوط به چهارهزارسال پیش تا دوران معاصر، احداث دارالشفا، دارالقرآن، دارالضیافه و ...، توسعه فضاهای زیارتی، فرهنگی و خدمات رسانی در مجموعه حرم مطهرحضرت شاهچراغ، همچنین راه‌اندازی تشکیلات اداری آستان مقدس مشتمل برحوزه مدیریت و معاونت‌های مختلف با هدف گسترش و تسریع فعالیت‌های آستان مقدس ازجمله اقداماتی بود که در زمان تولیت ایشان شکل گرفت.

الحاق میدان احمدی به حرم مطهر و طراحی و آغاز ساخت مجموعه صحن و رواق امام خمینی در آن از اردیبهشت سال 1391، باتلاش زایدالوصف و پی گیریهای خستگی ناپذیر معظم له صورت پذیرفت.

کارگردان این مستند که تولید و ساخت اولین مستندهای معرفی حضرت شاهچراغ را درکارنامه دارد، تاکیدکرد:  طراحی و گسترش فعالیت‌های قرآنی و راه اندازی محافل جزء خوانی قرآن کریم در ایام ماه مبارک رمضان باقابلیت پخش زنده از شبکه‌های سراسری تلویزیون، طراحی  و راه اندازی دفاتر پاسخگویی به سوالات شرعی و اعتقادی زائران و شهروندان، طراحی و اجرای اولین همایش تجلیل از هنرمندان و معماران حرم مطهر حضرت شاه‌چراغ  در رشته‌های مختلف هنری، فعالیت‌های گسترده رسانه‌ای و تولید اولین مستند‌های تلویزیونی معرفی حضرت شاه‌چراغ به زبانهای فارسی و انگلیسی و پخش از شبکه‌های مختلف سراسری و برون مرزی و... ازجمله فعالیت‌های مهم فرهنگی رسانه‌ای حرم مطهر در دوره تولیت مرحوم آیت الله دستغیب محسوب می‌شود.

حضرت آیت الله دستغیب در آغازین روزهای فروردین 1393 در سفر به عتبات عالیات در عراق و پس از زیارت اجدادطاهرینش به دیدارحق شتافت. درپی درگذشت ایشان، رهبر معظم انقلاب ضمن صدور پیامی، این ضایعه مولمه را تسلیت گفته و یاداور شدند: ... به خاندان دستغیب، فرزندان آن مرحوم  و روحانیت معظم استان فارس تسلیت می‌گویم و برای آن فقید سعید، رحمت و فضل و مغفرت واسعه الهی و حشر با اجداد طاهرینش را مسالت می‌نمایم.

گفتنی است کارگردان این مستند، با تحصیلات کارشناسی ارشد تهیه‌کنندگی تلویزیون و دکتری تاریخ اسلام، علاوه بر آثار پژوهشی مکتوب، تولید مستندهای متعددی با ساختار برنامه‌سازی مؤلف در کارنامه دارد که از جمله مستندهای معرفی چهره‌های علمی فرهنگی در شیراز، تهیه و تولید مستند«تعزیه شناسان ایران» (قسمت اول: معرفی مرحوم استادصادق همایونی) مستند «اسطوره شناس اقلیم پارس» (معرفی استاد منصور رستگار فسایی، چهره ماندگار ادبیات ایران) و ... است.

انتهای پیام/
مرتضی عبداله زاده
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز