خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز وکلا قوه قضاییه استان فارس مطرح کرد؛

کاهش اطاله دادرسی و دسترسی به خدمات حقوقی

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۶۳۰۸

آئین پاسداشت حقوق عامه و بیست و‌چهارمین سالگرد تاسیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و‌ مشاوران خانواده قوه قضاییه همزمان با سراسر کشور در شیراز برگزار شد.

به گزارش ایلنا، دادستان عمومی و انقلاب شیراز در این آیین گفت: بدون حضور کارشناسان رسیدگی به مسائل فنی کافی نیست و تاثیر لازم را در جامعه نخواهد داشت و بدون حضور وکیل نیز قطعا رسیدگی عادلانه و‌منصفانه محقق نمی‌شود.

سید مصطفی بحرینی گفت: در هر پرونده ای که وکلا حضور داشته اند با اطمینان خاطر به آن پرونده رسیدگی کرده ام‌و‌ همچنین حضور کارشناسان و‌کشاوران تاثیرگذار است و این قضاوت ترکیبی از حضور حقوقدانان، کارشناسان و‌مشاوران است.

وی افزود: اگر چه محوریت تصمیم گیری با قاضی است ‌اما بدون مداخله و همکاری کارشناسان و‌ وکلا رسیدگی عادلانه و‌ منصفانه نخواهد بود.

بحرینی خاطرنشان کرد: مرکز وکلا و کارشناسان در مرکز و‌ استان حضور آنها و‌ نوآوری های متعددی که دارند شاهد ارتقا کمیت و‌کیفیت کار از جهات مختلف هستیم.

وی خاطرنشان کرد: به این موضوع می بالم که کارشناسان خود را به رسیدگی صرف محدود نکردند و‌تلاش هایی که برای احقاق حقوق عامه دارند، حضور در اماکن عمومی، مراسمات، ارتباط صمیمانه با مردم بدون چشم داشت مادی و حضور موثر و شرافتمندانه در مجامع بین المللی و پیگیری حقوق ملی و‌ منافع عامه مردم شاهد هستیم.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز تصریح کرد: حضور جامعه وکلا و‌ کارشناسان در مسئله فلسطین و‌ قدس و محکوم کردن عملکرد رژیم صهیونیستی و‌پیگیری محکومیت آن بخشی از این حضور‌ موثر است.

تلاش برای احقاق حقوق عامه توسط مرکز وکلا و‌ کارشناسان رسمی

رئیس مرکز وکلا ،کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه نیز گفت: نهالی که ۲۴ سال قبل به عنوان مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه نامیده شد اکنون به صورت یک درخت تنومند است و روز ملی پاسدات حقوق‌ عامه را جشن می گیریم.

حسن عبدلیان پور با اشاره به اینکه براساس قانون دو وظیفه عمده بر عهده مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و‌ مشاوران خانواده قوه قضاییه تکلیف شده است، عنوان کرد:دسترسی مردم به خدمات کارشناسی، مشاوره و… و احقاق حقوق عامه  از مهم ترین وظایف مرکز است.

عبدلیان پور بیان کرد: در دوره پیشرفت و‌ تعالی و‌ در ۴ بخش ایفای نقش در گسترش عدالت حفظ و احقاق حقوق عامه ، افزایش اگاهی مردم و تقویت جایگاه حقوقی کارشناسی رسمی در عرصه ملی و بین المللی در مرکز دنبال می‌شود.

وی افزود: با تصویب قانون تسهیل کسب و‌کار در ۲ سال اخیر معادل ۵۰ درصد اعضا در ۲۰ سال گذشته جذب  نیرو انجام شد و به صورت کار آموز، وکیل و‌کارشناس فعالیت دارند.

رئیس مرکز وکلا ،کارشناسان رسمی  و مشاوران خانواده قوه قضاییه عنوان کرد: تمرکز ما  بر وکالت تخصصی است و‌این کارکرد با برگزاری ۱۳ دوره آموزشی در ۳۷ رشته تخصصی از دوسال گذشته آغاز شد.

عبدلیان پور خاطرنشان کرد: ارتقا نظام کارشناس رسمی نیز داشته ایم و منجر به ارتقا ۲۴ درصدی کارشناسی رسمی شد.

وی گفت: با راه اندازی سامانه مسیر و استقرار آن در خصوص ارجاع پرونده خانواده به مراکز نیز مدیریت پرونده های خانواده از محاکم به مراکز داشتیم‌ و همچنین احیای فرهنگ‌ صلح و سازش انجام شد‌.

عبدلیان پور عنوان کرد: ضمن توسعه سامانه مسیر  ، انتصاب رییس واحد مشاوره برای هر استان داشته ایم  و در خصوص ارتقای سلامت و‌ شفافیت‌در نظام خدماتی حقوقی ، بازرسی از  عملکرد مراکز در کل کشور داشته ایم.

به گفته وی رکورد صلاحیت در رشته و‌ یکسان سازی صلاحیت و رشته ها در حال انجام است.

وی با اشاره به اتصال به درگاه ملی مجوز کسب و‌کار، خاطرنشان کرد: در حوزه دادسرا در کل کشور برای استقلال گام برداشتیم و در حوزه کارشناسی و‌ وکالت دادسرا داریم.

عبدلیان پور بیان کرد: از مجموع ۵هزارو ۳۶۰ شکایت سیستمی که اداشته ایم ۴ هزارو ۵۸۹ معادل ۸۵ درصد پرونده رسیدگی و تعین تکلیف  شده است

وی افزود: توانمندسازی و ارتقا مهارت ارایه دهندگان خدمات حقوقی، ارائه روش های نوین آموزشی، تولید اثار هنری براساس پرونده های واقعی، تقویت مهارت و‌ دانش در محیط های شبیه سازی شده  نیز امجام شده است.

رئیس مرکز وکلا ،کارشناسان رسمی  و مشاوران خانواده قوه قضاییه گفت: در راستای آگاهی بخشی به عموم مردم اولین مدرسه حقوق بین الملل و ۲۱ جلد کتاب در حوزه کارشناسی و‌ وکالت و برگزاری ۸۱۴ دوره اموزشی و تخصصی در راستای عدالت آموزشی، برگزاری آزمون اختبار کتبی و شفاهی، برگزاری مراسم تحلیف ، برگزاری ۲۸۰ نشست علمی و‌تخصصی در سطح کشور ، حضور وکلا در مساجد و ارائه وکلای معاضدتی برای مردم داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد:  در راستای گسترش زیرساخت های سخت افزاری نیز سرانه فضای اداری ۱۲۲ درصد در ۲ سال اخیر افزایش پیدا کرده است.

کاهش اطاله دادرسی و دسترسی به خدمات حقوقی

رئیس مرکز وکلا قوه قضاییه استان فارس نیز گفت: در بیست و چهارمین سالگرد تاسیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه راه پرفراز و نشیبی را طی کردیم و امروز به یک درخت تنومند در جامعه حقوقی کشور تبدیل شده است.

مهرداد ریاحی تصریح کرد: دسترسی آسان مردم به خدمات حقوقی یکی از دستاوردهای مهمی است که منجر به کاهش اطاله دادرسی می شود و تلاش شده است که این مهم در مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه محقق شود.

ریاحی افزود: همچنین روز پاسداشت احقاق حقوق عامه براساس ماده ۱۸۷ قانون اساسی است که با جدیت کامل پیگیری می شود.

وی خاطرنشان کرد: در راستای دسترسی عامه مردم به مشاوره و خدمات حقوقی هر هفته برنامه هایی در مساجد داریم و برای مردمی که دسترسی به خدمات حقوقی ندارند مشاوره رایگان ارائه می شود.

رئیس مرکز وکلا قوه قضاییه استان فارس خاطرنشان کرد: در امر آموزش در سال گذشته ۵۰۷ نفر از طریق آزمون اولیه پذیرش شد و آموزش این افراد مدنظر است.

وی با اشاره به اینکه ساختمان اداری مرکز وکلا فارس تجهیز و دادسرا مستقر شد،یادآور شد: هزار و ۷۰۰ وکیل در مرکز  و هزار و ۲۰۷ نفر وکیل کارآموز داریم که در سال گذشته حدود ۵۰۰ پرونده معاضدتی  و ۶۳۵ وکیل تسخیری ارائه داده ایم.

وی افزود:  همچنین در سال گذشته ۱۶ هزار و ۷۲۷ مورد نیز مشاوره ارائه شده است و براساس طرح تسهیل جذب وکیل و کار آموز داشته ایم.

توسعه خدمات عمومی حقوقی در مرکز کارشناسان رسمی

رئیس مرکز کارشناسان رسمی قوه قضاییه استان فارس در ادامه گفت: مرکز وکلا ، کارشناسان رسمی  و مشاوران خانواده در دوره تحول، اقداماتی را مانند احقاق حقوق عامه، توسعه خدمات عمومی، تسهیل دسترسی عامه مردم به محاکم و موارد حقوقی محقق کرد.

مهرداد کرمی افزود: درحالی اقدامات رو به پشرفت مرکز شاهد هستیم که در مرکز کارشناسان رسمی استان فارس به عنوان قطب اصلی کارشناسی رسمی در سطح کشور با هزار و ۲۰۰ کارشناس رسمی و کار آموز فعال است.

وی خاطرنشان کرد: در مرکز آموزش به صورت بسیار جدی دیده شده است و آموزش های مستمری شاهد هستیم و از این جهت استان فارس قطب مهارت و کارآفرینی در جنوب کشور تبدیل شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز