خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خبرداد؛

افزایش 20 درصدی واکسیناسیون طیور علیه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۶۲۹۷

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: سال 1402 تعداد 6 میلیون و 642 هزار و 52 دُز واکسن علیه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به جمعیت طیور استان مرکزی تزریق شد. این میزان واکسن نسبت به سال 1401 با افزایش 20 درصدی همراه بوده است.

به گزارش ایلنا، محمد فتاحی به پایش‌های مجموعه دامپزشکی از پرندگان و طیور استان اشاره کرده و افزود: در این بازه زمانی 21 هزار و 761 پایش و مراقبت فعال و غیرفعال از سطح مرغداری‌ها، واحدهای پرورش طیور، تالاب‌ میقان اراک و آبگیرهای استان مرکزی انجام شد.

وی ادامه داد: سال 1402 در جریان پایش‌ها از واحدهای مرغداری و پرندگان تلاب میقان و آبگیرهای استان 13 هزار و 420 مورد نمونه‌برداری انجام شد که با رشد 40 درصدی نسبت به سال 1401 همراه بوده است. همچنین سال گذشته 934 آزمایش انجام شده که با افزایش 2 برابری نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن مواجه بود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی به عدم وجود بیماری در بین پرندگان در جریان پایش‌های سال گذشته اشاره کرده و اظهار داشت: در آزمایش‌های انجام شده در سال 1402 هیچگونه موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان مشاهده نشده است.

فتاحی تصریح کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از جمله بیماری‌های واگیردار و مشترک بین انسان و طیور است که شیوع احتمالی این بیماری با شروع ناگهانی تلفات، انتشار وسیع در گله پرندگان، کاهش شدید مصرف دان و علائم تنفسی پرنده‌ها همراه است.

وی بیان داشت: برگزاری دوره‌های آموزشی برای بهره‌برداران، نشست هماهنگی با تولیدکنندگان، اتحادیه‌ها و تعاونی مرغداری‌ها و ممیزی از واحدهای پرورش طیور و اطلاع‌رسانی در فضای مجازی از دیگر اقدامات این اداره‌کل برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان در سال 1402 بود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی به واکسیناسیون علیه بیماری آنگارا و کاهش کانون این بیماری در سطح استان اشاره داشته و تأکید کرد: سال 1402 تعداد یک میلیون و 18 هزار دُز واکسن علیه بیماری آنگارا در مرغداری‌های صنعتی استان مرکزی تزریق شد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز