خبرگزاری کار ایران

رئیس جبهه اصلاحات ایران:

باید تشکل‌های مردم‌نهاد سیاسی را تقویت کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۵۵۹۷

موضع آقای خاتمی موقعیت اصلاح طلبان را در جامعه بهبود داد

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی و رئیس جبهه اصلاحات ایران گفت: برای تاثیرگذاری بیشتر در فضای سیاسی کشور نیاز داریم تشکیلات مهم جبهه اصلاحات را حفظ کنیم، احزاب را تقویت کنیم و به‌رغم سختی راه در دعوت افراد برای حضور در تشکل‌ها، باید سعی کنیم تشکل‌های مردم نهاد سیاسی را تقویت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، مراسم ضیافت افطاری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی شعبه استان قزوین با حضور فعالین سیاسی اصلاح طلب شب گذشته در این استان برگزار شد.

آذر منصوری، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران و رئیس جبهه اصلاحات ایران در این مراسم با اشاره به اینکه آینده مسیر کشور و اقدامات ممکن توسط اصلاح طلبان در شرایط موجود دو پرسش اساسی این روزها است، گفت: در چند انتخابات اخیر، مسیر به گونه‌ای طراحی شده بود که اصلاح طلبان به هیچ وجه امکان حضور در  ساختار قدرت را پیدا نکنند و مسیر دولت به سمت یک‌دستی کامل و برداشتن گام دوم انقلاب بود.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی ادامه داد: ما به عنوان یک جریان سیاسی ریشه دار نباید بگوییم که وضعیت چه می‌شود، بلکه باید به این سوال پاسخ دهیم که چه می‌توان کرد، چه می‌شود هم به تحلیل از رفتار حاکمیت، شرایط ایران و وضعیت و توان خود مرتبط است.

وی عنوان کرد: جامعه ما به سرعت در حال طی کردن مسیر تحولات است و با تحولات جهانی هم‌راستایی می‌کند، نمی‌توان جامعه را برای دسترسی به اطلاعات محدود کرد، فیلترینگ و طرح‌های صیانت نمی‌تواند این دسترسی را از جامعه ما بویژه نسل جوان که پرسشگر بوده و خود را با جوانان سایر جوامع مقایسه می‌کند، بگیرد.

رئیس جبهه اصلاحات ایران اظهار کرد: جامعه ما از تکلیف محوری و تکلیف مداری به حق محوری تغییر جهت داده است، یکی از نتایج آخرین پیمایشی هم که انجام شد و خود صدا و سیما مجری آن بود، نشان داد درصد بالایی از جامعه ایران از جامعه و حکومت دینی به جامعه سکولار تمایل پیدا کرده‌اند که دلایل رسیدن به این نقطه مفصل است.

وی ادامه داد: در این شرایط ما به عنوان اصلاح‌طلبان چه برنامه‌ای می‌توانیم داشته باشیم، باید این موضع مورد توجه قرار گیرد که آیا با این تشکیلات توان تاثیرگذاری داریم یا خیر و چه برنامه و استراتژی می‌توانیم داشته باشیم.

به گفته منصوری، اینکه می‌شنویم تریبون‌داران ما سر از فسادهای کلان درمی‌آورند و آسیب‌هایی که تحت عنوان دین به حق مردم وارد می‌شود، باید بررسی شود.

تاکید بر به رسمیت شناختن تکثر توسط امام علی (ع)

وی رفتار، گفتار و نوع مواجهه حکومت با مردم را با نوع نگاه امام علی (ع) به جامعه و مردم متفاوت دانست و گفت: در کتاب "علی صدای عدالت انسانی" مردم و حقوق آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و امام علی (ع) در زمان کوتاه حکومت خود این نکات را مورد توجه داشتند.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی اظهار کرد: براساس نوشته‌های این کتاب، امام علی(ع) به کرامت بشر تاکید کرده و از اینکه در حوزه دینی چیزی را به مردم تحمیل کند، ابا داشت و در نتیجه شاهد پذیرش تکثر بودیم.

وی اضافه کرد: در دیدگاه امیرالمومنین(ع) انسان بودن دلیل کافی بر محترم بودن است، باید حقوقش محترم تلقی شود، عقاید تا جایی که آسیبی به جامعه نزند مورد پذیرش است و رواداری مورد تاکید قرار دارد؛ در واقع ایشان زندگی کردن و حق زندگی کردن را به رسمیت می‌شناختند.

به گفته رئیس جبهه اصلاحات ایران، مردم، دفاع از حق مردم و به رسمیت شناختن این حقوق  دارای اهمیت است.

وی با اشاره به وضعیت سعید مدنی ادامه داد: هشدارها و نکات درباره شنیدن صدای مردم و به رسمیت شناختن حقوق مردم، توسط هر انسان آزاده و کنشگر مدنی باید به طور مکرر گفته شود، معجزه‌ای در کار نیست، قرار نیست توسط افراد خارج از مرزها اتفاقی بیفتد، هر جریانی که قرار است رخ دهد باید به دست خود ما باشد.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی اضافه کرد: ما به عنوان جریانی که خود را مسلمان و نواندیش می‌دانیم باید به این نمادها، گفتارها و رفتارهایی که در جامعه مغفول مانده بپردازیم؛ نتیجه پیمایشی که به آن اشاره شد، آسیب جدی برای جامعه ایران است، جامعه‌ای که در بدترین موقعیت‌ها به سکولار تمایل نداشته، امروز به سمت سکولاریسم پیش می‌رود و ما باید این موارد را بررسی کنیم.

وی اظهار کرد: در جریانات پسا جنبش مهسا و انتخابات 1402 چه نوع سیاست ورزی می‌کنیم، باید مورد توجه باشد، حتی مشارکت 40 تا 41 درصدی هم در شرایط موجود نتوانست به تغییر رویکرد در رفتار حکمرانی منجر شود.

رای ندادن در انتخابات 1402 مدنی‌ترین اعتراض مردم بود

به گفته رئیس جبهه اصلاحات ایران، رای ندادن مردم مدنی‌ترین، خشونت پرهیزترین و روادارترین نوع اعتراضی بود که اتفاق افتاد و این صدا باید شنیده شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب بیان کرد: 60 درصد مردم میل به مشارکت نداشتند، فضا به گونه‌ای نبود که احساس کنند از مسیر صندوق رای می‌توانند به حقوق خود دست پیدا کنند، انتخابات به خاطر این است که من شهروند بپذیرم قرار است با این مسیر تحولی در زندگی رخ دهد.

وی با بیان اینکه سیر نگران کننده مهاجرت و روند فرزندآروری باید جدی گرفته شود، تصریح کرد: با روند کنونی در چند سال آینده با چاله جمعیتی مواجه می‌شویم و ایران می‌ماند و یک جمعیت پیر، کهنسالانی که جوانانی برای نگهداری از آنان وجود ندارد، همه این‌ها نشانه‌هایی است که باید آسیب شناسی شود.

منصوری ادامه داد: وضعیت جمعیت یک نگرانی جدی است اما راهکارهای ارائه شده، غیرکارشناسانه است و نتیجه‌ای نخواهد داشت چون با آن صورت مساله پاک می‌شود.

ضرورت تغییر نگرش در سیاست داخلی و خارجی

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، تغییر نگرش در سیاست خارجی و داخلی را ضروی دانست و عنوان کرد: نوع نگاه و گفتار حاکمیت به این انتخابات و هر نوع انتخاباتی باید مورد توجه قرار گیرد،به نظر می‌رسد نمایندگان منتخب نمی‌توانند کاری کنند، چرا که با رای اکثریت جامعه به مجلس راه پیدا نکردند و مساله اصلی هم به قانون انتخابات برمی‌گردد.

وی ادامه داد: در بزنگاه انتخابات، مجلس قانونی را تصویب کرد که شورای نگهبان می‌تواند در صورتی که تشخصی دهد نماینده را حتی بعد از راهیابی به مجلس رد صلاحیت کند، در این شرایط نماینده چطور می‌تواند صحبت و کار کند.

به گفته رئیس جبهه اصلاحات ایران، در نوع نگاه به انتخابات، به رای اکثریت و انتخابات آزاد که از حقوق اصلی مردم است اعتنایی نمی‌شود و به طور طبیعی در چنین شرایطی و با حفظ یک‌دستی در انتخابات 1404 هم اتفاق جدیدی رخ نمی‌دهد.

وی ادامه داد: هر اتفاقی که در یک گوشه دنیا رخ می‌دهد بر افزایش نرخ دلار در ایران تاثیر دارد، این یعنی اینکه اساسا تیم اقتصادی دولت بر کاهش رنج مردم، کوچک‌تر شدن سفره‌ها و معیشت مردم تاثیرگذاری ندارد.

رئیس جبهه اصلاحات ایران بیان کرد: در افزایش دستمزد و حقوق کارگران به رقم اعتراض نمایندگان کارگران افزایش دستمزد با نرخ تورم همخوانی ندارد که به معنای فقیرتر و محروم‌تر شدن جامعه ایران است.

حاکمیت باید مشروعیت سیاسی خود را بالا ببرد

رئیس جبهه اصلاحان ایران تصریح کرد: پایین بودن مشروعیت سیاسی حاکمیت، باعث خوشحالی ما نمی‌شود، به هیچ وجه چنین دیدگاهی نداریم، حاکمیت باید دست به رفتارهایی بزند که مشروعیت سیاسی خود را بالا ببرد، ما به آرمان‌های انقلاب متعهد هستیم، باید پرسید این آمان‌ها چه شد.

وی ادامه داد: به رسمیت شناختن حقوق مردم در حوزه‌های مختلف اصلی‌ترین موضوع در مشروعیت حاکمیت سیاسی است؛ اما رفتارهایی با جامعه می‌شود که نه تنها شکاف را کم نمی‌کند بلکه آن را افزایش می‌دهد.

به گفته منصوری، کاهش مشروعیت سیاسی در راستای ضربه زدن به امنیت ملی است و خوشحالی اصلاح طلبان از کاهش مشروعیت سیاسی نظام از اساس کذب است و اگر چنین اتهامی متوجه اصلاح طلبان است باید صریح و شفاف مرزبندی خود را مشخص کنیم.

اصلاح طلبی باید زبان مردمی باشد که حقشان نادیده گرفته شده است

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی اظهار کرد: جریان اصلاح طلبی باید زبان حق مداری و حق محوری مردمی باشد که حس می‌کنند حق آن‌ها نادیده گرفته شده، چرا باید جایگاه ایران در منطقه و جامعه جهانی تقلیل پیدا کند.

وی ادامه داد: اصلاح طلبان در انتخابات 1402 و ایستادن آقای خاتمی بر مواضع خود، اعلام کردند اگر قرار است از حقوق مردم دفاع شود یکی از آن‌ها به رسمیت شناختن انتخابات آزادانه، معنادار و اثربخش است، یعنی شهروند امید داشته باشد با مشارکت در انتخابات قرار است تغییر ملموس رخ دهد.

رئیس جبهه اصلاحات ایران بیان کرد: اصلاح طلبان اگر بتوانند در گفتمان و نوسازی گفتمان خود به حقوق بشر و حقوق شهروندان ایران توجه کنند و به سمت نمایندگی گروهی بروند که حقوشان نادیده گرفته شده، می‌توانند قدرت خود را به دست بیاورند.

وی ادامه داد: اصلاح طلبان در انتخابت 1402 توانستند کنار مردم بایستند، در هر انتخاباتی هم به مقتضی شرایط باید رفتاری داشته باشند که در کنار مردم باشند، در انتخابات 1404 با سه محوریت تحلیل جامعه، رفتار حاکمیت و ظرفیت اصلاح طلبان می‌توان بهترین کنش را داشت و سند آن توسط کمیته راهبردها در دست تدوین است.

موضع آقای خاتمی موقعیت اصلاح طلبان را در جامعه بهبود داد

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی تصریح کرد: شرایط سختی پیش روی اصلاح طلبان است، البته با کنش آقای خاتمی و ایستادگی بر موضعی که داشتد، موقعیت اصلاح طلبان در جامه بهبود پیدا کرده و این رویکردها باید تکرار و بروزرسانی شود تا اصلاح طلبان بتوانند جایگاه قدرت اصلی خود که اعتماد مردم است را جلب کنند.

منصوری با تاکید بر دفاع از حق مردم برای داشتن مردم کنار خود، اظهار کرد: اصلاح طلبان باتوجه به این نکته می‌توانند قدرت از دست رفته خود را به دست بیاورند.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با اشاره به اهمیت تشکل‌های سیاسی تصریح کرد: باید فرصت تشکل‌ها را مغتنم دانست و ضمن به رسمیت شناختن تفاوت دیدگاه‌ها به هیچ قمیتی اجازه ندهیم تشکیلات از بین بررود، حفظ تشکیلات بسیار مهم است و باید بتوانیم با گفت‌وگو کسانی که ممکن است با مواضع جمعی همراه نباشد را همراه کنیم.

منصوری خاطرنشان کرد: برای تاثیرگذاری بیشتر در فضای سیاسی کشور نیاز داریم تشکیلات مهم جبهه اصلاحات را حفظ کنیم، احزاب را تقویت کنیم و علی‌رغم سختی راه در دعوت افراد برای حضور در تشکل‌ها، باید سعی کنیم تشکل‌های مردم نهاد سیاسی را تقویت کنیم.

در این مراسم دغدغه‌های مهم کشور و وضعیت اصلاح طلبی مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/
سید مصطفی جعفری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز