خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

مقدار دستمزدها نسبت به حجم کار پایین است

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۵۰۹۵

عدم وجود تکنسین ماهر از جمله مشکلات استان مرکزی است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با تأکید بر اینکه مقدار دستمزدها نسبت به حجم کار پایین است، گفت: متأسفانه این موضوع باعث شده تعدادی از واحدهای تولیدی و صنعتی استان با کمبود نیروی کار مواجه شوند. اما باید در نظر داشت که میانگین پرداختی واحدهای تولیدی استان مرکزی بالاتر از میانگین کشوری است.

علی جودکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: عدم وجود تکنسین ماهر از جمله مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرستان‌های زرندیه، ساوه، دلیجان، اراک و خمین است. در این راستا سعی کرده‌ایم با استفاده از ظرفیت صنایع، دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای و آموزش‌وپرورش برنامه‌هایی برای تربیت تکنسین‌ ماهر اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: طرح سرباز صنعت و طرح بورسیه صنعتی دانشگاه اراک نیز می‌تواند به تأمین نیروی کار ماهر واحدهای تولیدی و صنعتی استان کمک کند. همچنین در سال جاری 3 هنرستان جوار صنعت در شهرستان اراک و یک هنرستان جوار صنعت در شهرستان ساوه تأسیس خواهد شد تا از این مسیر نیروی کار ماهر برای استان تأمین شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار داشت: تقاضای سرمایه‌گذاری در این استان بسیار بالاست در این راستا سازمان صمت در جذب سرمایه‌گذار بسیار تلاش کرده است. باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود و موقعیت‌های سرمایه‌گذاری به درستی معرفی شوند.

جودکی تصریح کرد: اولویت سازمان صمت این است که واحدهای تولیدی و صنعتی موجود راکد نشوند. در گام نخست باید مشکلات واحدهای فعال را حل‌وفصل کنیم و در گام بعدی به سراغ رفع مشکلات واحدهای راکد برویم. خوشبختانه در سال 1402 در هر 2 حوزه اقدامات خوبی انجام شده است.

وی بیان داشت: با توجه به ظرفیت صنعتی استان مرکزی می‌توان گفت بخشی اعظمی از زنجیره‌های تولیدی در کشور به این استان مرتبط است. هیچ زنجیره تولیدی در کشور نیست که بخشی از آن در استان مرکزی نباشد و به همین علت پیگیر تکمیل زنجیره ارزش تولید در داخل استان هستیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با یادآوری این موضوع که این استان حائز رتبه چهارم صنعتی کشور است، تأکید کرد: سال گذشته 350 جواز تأسیس واحدهای تولیدی و صنعتی در استان صادر شده است. این موضوع نشان از ظرفیت‌های بالای صنعتی در این استان است.

جودکی ابراز داشت: در اغلب شهرک‌های صنعتی استان مرکزی زمین برای واگذاری محدود است که نشان‌دهنده توسعه صنعت استان است. به عنوان نمونه در شهرستان شازند تقریباً ظرفیت واگذاری زمین تکمیل شده، این در حالی است که یک زمان در این شهرستان با کمبود واحدهای صنعتی مواجه بودیم.

وی به تعداد واحدهای تولیدی و صنعتی که در استان مرکزی فعال هستند اشاره داشته و اضافه کرد: این استان به عنوان پایتخت صنعتی ایران دارای حدود 3000 واحد صنعتی بزرگ، متوسط و کوچک است. همچنین این استان بسیاری از صنایع هایتک و مادرتخصصی را در خود جای داده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با بیان اینکه متأسفانه در حوزه توسعه زیرساخت‌ها ضعیف عمل کرده‌ایم، گفت: زیرساخت‌هایی مانند زمین، آب، برق و گاز برای صنایع جدید نداریم و این موضوع باید با جدیت پیگیری شود. یکی از اهداف مهم در حوزه صنعت استفاده از پساب است که امکان کاهش استفاده از آب شرب فراهم شود.

جودکی افزود: با توجه به ناترازی انرژی در کشور عمده پروانه‌ ‌و جوازهای بهره‌برداری استان مرکزی با دید تکنولوژی‌محور در نظر گرفته می‌شود، به این ترتیب که صنعت مورد تقاضا کمترین میزان مصرف آب و برق را داشته باشند.

وی به عقد قراردادهایی که در راستای استفاده از پساب‌ها برای تأمین آب صنایع منعقد شده اشاره کرده و ادامه داد: تلاش کرده‌ایم پروانه‌های بهره‌برداری صنایع را به سمت تکنولوژی بالاتر و استفاده کمتر از انرژی ببریم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار داشت: تا انتهای سال 1400 حقوق دولتی که از معادن اخذ می‌شد 3370 میلیارد ریال بود، اما در سال 1402 قریب به 12 هزار میلیارد ریال حقوق دولتی از معادن اخذ شده است.

جودکی به دلایلی که سبب افزایش وصول حقوق دولتی معادن شده است اشاره داشته و تصریح کرد: این در حالی است که تعداد معادن استان افزایش نداشته، اما اصلاح شیوه قیمت‌گذاری سبب افزایش وصولی حقوق دولتی معادن شده است.

وی با تأکید بر اینکه 15 درصد حقوق دولتی معادن باید به استان مرکزی بازگردد و صرف استان شود، بیان داشت: سازمان مدیریت در تهران این رقم را به استان تخصیص نمی‌دهد و باید این موضوع توسط مسئولین و نمایندگان مطالبه شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی تأکید کرد: باید از ظرفیت‌های خالی معدنی استفاده شود، به عنوان مثال سنگ مصنوعی در حال نفوذ و گسترش به بازار است و با توجه به این موضوع باید تولید در این بخش مورد توجه قرار بگیرد.

جودکی به برگزاری 2 مرحله مزایده معادن در استان اشاره کرده و ابراز داشت: اصلاح رویه‌ای در بحث مزایده معادن استان در سال جاری به وجود آمده است. همچنین از ابتدای سال جاری به هر واحد معدنی که مسئول فنی معرفی نکرده باشند، اجازه بهره‌برداری نخواهیم داد.

وی با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های خالی معادن، اضافه کرد: برای جایگزینی ماشین‌آلات فرسوده استخراجی معادن از ظرفیت صنایع داخلی استفاده کرده‌ایم و در صورت عدم توان صنایع داخلی، اجازه واردات ماشین‌آلات را داده‌ایم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی به موضوع صادرات در استان اشاره کرده و گفت: در سال جاری از مجموع کل صادرات کشور تنها 2 درصد مربوط به صادرات به کشورهای همسایه بوده است، این در حالی است که ظرفیت استان 10 درصد است و باید برای رشد این حوزه تلاش کنیم.

جودکی افزود: میانگین ارزش کالای صادرات استان مرکزی در سال 1402 به ازای هر تن 615 دلار بوده که برای کشور 350 دلار است. به این معنا که تقریباً 2 برابر ارزش افزوده صادراتی کشور، تنها در این استان صادرات داشته‌ایم. نگاه ما در سال 1403 این است که صادرات استان را افزایش دهیم.

وی به آمار صادرات استان مرکزی در سال 1402 اشاره کرده و ادامه داد: سال گذشته به‌رغم تمامی مسائلی که وجود داشت، یک میلیارد و 56 میلیون دلار صادرات داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته رشد ارزشی 10 درصدی و رشد وزنی 19 درصدی داشته‌ است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به رشد 47 درصدی واردات استان مرکزی در سال 1402، اظهار داشت: در سال گذشته 854 میلیون دلار واردات داشتیم که تمام این واردات مربوط به مواد اولیه، قطعات ماشین‌آلات خط تولید و کالاهای واسطه خط تولید بوده است که نشان از تکنولوژی محور شدن صنایع دارد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز