خبرگزاری کار ایران

ایلنا از اصفهان گزارش می دهد؛

آغوش باز نصف جهان برای استقبال از مسافران نوروزی

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۱۳۶۰

اصفهان مهد تمدن و فرهنگ ایران‌ زمین است. این استان سرزمینی به وسعت کویر، بناهای تاریخی، دشت، رودخانه و دنای استوار است که در جنوب استان قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اصفهان را از قدیم‌الایام با زاینده‌رود، عالی‌قاپو و نقش‌جهانش می‌شناختند و در گذشته همیشه تاریخ‌نویسان، تاجران و جهانگردان سفر به این خطه تاریخی را هنگامی که به ایران می آمدند در برنامه خود می‌گنجاندند.

گردشگری از جمله ارکان توسعه بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و حتی ممالک همسایه خودمان است و همین صنعت جایگاه خوبی در اصفهان دارد. هرچند برخی عوامل طبیعی و غیرطبیعی همچون شیوع ویروس کرونا در چند سال اخیر، بر روی این صنعت درآمدزا هم تأثیر گذاشت؛ اما همچنان، اصفهان مقصد سفر بسیاری از مسافران و تاریخ دوستان و طبیعت‌گردان است.

اصفهان از قدیمی ترین شهرهای ایران است که زیبایی‌های بناهای تاریخی و معماری آن‌ها خیره‌ کننده است. در سفر به جاهای دیدنی اصفهان دیدنی‌های تاریخی آن را فراموش نکنید.

میدان نقش‌جهان با شهرت جهانی

 میدان نقش‌جهان با تمام ویژگی‌های منحصر به‌ فردی که دارد، بی‌شک یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اصفهان است. این میدان در گذشته با نام «میدان شاه» شناخته می‌شد که پس از انقلاب نام آن به «میدان امام» تغییر کرد.

میدان امام، فضایی مستطیلی با ۵۶۰ متر طول و ۱۶۰ متر عرض است که ساخت آن و بناهای اطرافش سال‌ها طول کشید تا به‌ شکل امروزی درآمد. نقش‌جهان، دومین میدان بزرگ جهان است که به‌عنوان جاذبه‌های گردشگری اصفهان شهرت جهانی دارد.

نقش‌جهان از جاهای دیدنی اصفهان است که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد، در گذشته محلی برای برگزاری جشن‌ها و بازی چوگان بود، در سال ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی ایران جای گرفت و جزو اولین آثار ایرانی بود که در میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

 میدان نقش‌جهان، جاذبه‌ای پر از جزئیات است. مجموعه‌ای از بناهای تاریخی از جمله مسجد جامع عباسی (مسجد امام)، عمارت عالی‌قاپو، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر قیصریه در این میدان قرار گرفته است.

آغوش باز نصف جهان برای استقبال از مسافران نوروزی

پل خواجوی اصفهان

 پل خواجوی اصفهان به دستور شاه‌عباس دوم در دوران صفوی روی زاینده‌رود ساخته شد. این پل، یک پل عادی نبود، بخشی از آن به عنوان محلی برای اقامت شاه ساخته شده بود و هم‌زمان مانند سد، امکان تنظیم جریان آب را در زمان گذشته داشت.

آغوش باز نصف جهان برای استقبال از مسافران نوروزی

عالی‌قاپو

 کاخ عالی‌قاپو یکی از جاهای دیدنی اصفهان است که نباید ساده از کنارش گذشت. پیشنهاد می‌کنیم قبل از بازدید از این بنای تاریخی حتماً مطالعه کوتاهی درباره ویژگی‌های آن داشته باشید، زیرا ممکن است در نگاه اول و بدون اطلاع قبلی جزئیات و شگفتی‌های این بنای تاریخی را نبینید.

 کاخ عالی‌قاپو یک ساختمان شش طبقه است که ۴۸ متر ارتفاع دارد و طبقات آن با تعدادی راه‌پله مارپیچی به هم راه پیدا می‌کنند. این بنا در دوران صفوی، به دستور شاه‌عباس اول در ضلع غربی میدان امام ساخته و طی سال‌های بعد در دوران شاه‌عباس دوم و شاه سلیمان تکمیل شد.

نکته جالب درباره این جاذبه از جاهای دیدنی اصفهان یعنی عالی‌قاپو این است که تعداد طبقات این بنا از جهت‌های مختلف متفاوت است. یعنی وقتی از روبه‌رو به آن نگاه کنید دو طبقه، وقتی از کنار به آن نگاه می‌کنید سه طبقه و از پشت پنج طبقه می‌بینید، اما در واقعیت عالی‌قاپو شش طبقه است.

 کاخ عالی‌قاپو از اماکن دیدنی اصفهان است که در دوران گذشته به قصر دولت‌خانه شناخته می‌شد، یک ایوان بسیار جذاب بزرگ با ۱۸ ستون چوبی است که در گذشته محل تماشای مسابقات و مراسم‌های صفویان توسط پادشاهان بود. درست است که حالا خبری از مسابقات و مراسم‌های باشکوه در میدان نقش‌جهان نیست، اما بازدیدکنندگان کاخ عالی‌قاپو می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و از ایوان منظره زیبای میدان نقش‌جهان را در افق ببینند.

آغوش باز نصف جهان برای استقبال از مسافران نوروزی

سی و سه پل و چشم‌اندازی به زاینده‌رود

 سی‌وسه‌پل از جاهای دیدنی اصفهان است که در گذشته به‌عنوان یکی از پل‌های درجه اول جهان به شمار می‌رفت. این پل در قرن یازدهم به دستور شاه‌عباس صفوی توسط الله ورد خان روی زاینده‌رود ساخته شد. از نام‌های دیگر این پل می‌توان به پل الله‌وردی‌خان و پل جلفا اشاره کرد.

 سی و سه پل از جاهای دیدنی اصفهان با ۲۹۵ متر طول، ۱۴ متر عرض و ۳۳ دهانه، طولانی‌ترین پل زاینده‌رود و نماد شاخص اصفهان است که در گذشته محلی برای برگزاری مراسم‌هایی مثل خاج‌شویان، جشن نوروز یا جشن آب‌پاشان بوده است. درست است که گذر زمان باعث شده این پل تخریب شود؛ اما هنوز هم زیباست و برای جهانگردان جذابیت دارد.

آغوش باز نصف جهان برای استقبال از مسافران نوروزی

کاخ چهلستون اصفهان با بیست ستون

 کاخ چهلستون از مراکز تفریحی اصفهان است که در دوران صفوی به دستور شاه‌عباس اول ساخته و در دوران شاه‌عباس دوم تکمیل شد. باغ محصوری به ابعاد ۲۲۵ متر در ۲۷۵ متر که در میان آن یک عمارت و استخر بزرگ ساخته شده است. در میان جاهای دیدنی اصفهان کاخ چهلستون به‌خاطر معماری ایرانی و فرنگی، باغ ایرانی سرسبز و زیبایش توجه بیشتری به خود جلب کرده و علاوه بر اینکه نام آن در لیست آثار ملی ثبت شده، در میراث جهانی یونسکو هم جای گرفته است.

 کاخ چهلستون اصفهان فقط ۲۰ ستون چوبی دارد. علت این نام‌گذاری، انعکاس نمای بیرونی عمارت در آب استخر است که باعث شده تعداد ستون‌ها دوبرابر دیده شود. انعکاس کوشک در طول روز و شب در آب، تجربه‌ای است که نباید از دست داد.

آغوش باز نصف جهان برای استقبال از مسافران نوروزی

کلیسای وانک از اماکن دیدنی اصفهان

 تجربه بازدید از کلیسای وانک در بین اماکن دیدنی اصفهان کمی متفاوت و شبیه دیدن یک کلیسای قدیمی و اصیل در ایتالیا است. کلیسای وانک اصفهان در زمان شاه‌عباس دوم برای استقرار ارامنه اصفهان در محله جلفا ساخته شد. وانک در زبان ارمنی به معنی (صومعه) است.

 چه مسیحی باشید، چه مسلمان، کلیسای وانک برای شما فضایی سراسر معنوی، مذهبی و آرامش‌بخش خواهد بود. کلیسای وانک اصفهان از جمله جاهای دیدنی اصفهان است که نباید در بازدید از آن کوتاهی کرد.

 این کلیسا از جاهای دیدنی اصفهان هنوز هم مرکز عبادت و اعمال مذهبی مسیحیان اصفهان است و درهای آن جهت بازدید به روی همه باز است. کلیسا از چند بخش مختلف از جمله موزه، چاپخانه، کتابخانه و موزه مردم‌شناسی ارامنه تشکیل شده است. در موزه‌ها اشیای تاریخی، زیورآلات، منسوجات، تابلوها و نسخ خطی برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته شده است. یکی از جذابیت‌های موزه، تار مویی است که جمله‌ای از تاروت روی آن نوشته شده و با میکروسکوپ خوانده می‌شود.

آغوش باز نصف جهان برای استقبال از مسافران نوروزی

آغوش باز نصف جهان برای استقبال از مسافران نوروزیجاذبه منارجنبان برای گردشگران داخلی و خارجی

 شهر اصفهان خلاصه‌ای از تاریخ ایران را در خود جای داده است. هرگوشه از این شهر بناهای مختلفی دارد که یادآور بخشی از تاریخ ایران هستند. یکی از جاهای دیدنی اطراف اصفهان منارجنبان است که آرامگاه عارفی به نام عمو عبدالله کارلادانی در آن قرار گرفته است. این بنا از دو مناره، یک ایوان و بخشی به‌نام چله‌خانه (محلی برای چله‌نشینی عارفان) تشکیل شده است.

 کافی است یکی از مناره‌های این بنا به حرکت در بیاید تا مناره دیگر هم به جنب‌وجوش بیفتد. در واقع دلیل اصلی نام‌گذاری این بنا همین است. علاوه بر منارجنبان مناره‌های دیگری هم در شهرهای مختلفی مثل یزد وجود دارد که قابلیت تکان‌خوردن دارند، اما منارجنبان اصفهان کمی با بقیه فرق دارد. زمانی که مناره‌ها حرکت می‌کنند، لرزش در تمام بنا نیز احساس می‌شود در حالی‌ که در بقیه بناهای مشابه این‌طور نیست.

آغوش باز نصف جهان برای استقبال از مسافران نوروزی

اصفهان آماده پذیرایی از مسافران

شهرام امیری، سخنگوی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان در گفت وگو با ایلنا اظهار کرد: ستاد هماهنگی خدمات سفر اصفهان فعالیت رسمی خود را از ۲۴ اسفندماه آغاز کرده و تا تعطیلات عید سعید فطر به فعالیت خود ادامه می‌دهد، در این ستاد ۱۰ هزار نفر کارکنان دستگاه‌های مختلف در غالب ۱۱ کمیته به ریاست استانداری اصفهان و دبیری اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فعالیت دارند تا بهترین شرایط را برای میزبانی از مسافران نوروزی در سراسر استان رقم بزنند.

وی ادامه داد: با توجه به هم‌زمانی عید نوروزی و ماه مبارک رمضان، ساعت بازدید اماکن تاریخی و گردشگری استان تعیین شده است بدین ترتیب ساعات بازدید از مساجد و بناهای مذهبی از ساعت ۹ تا ۱۸.۳۰ دقیقه، کاخ عالی‌قاپو و چهلستون تا ساعت ۲۱، مسجد امام و مسجد شیخ لطف الله به دلیل قرارگیری در میدان امام تا ساعت ۲۰، کوه آتشگاه تا غروب آفتاب پیش‌بینی شده است.

 سخنگوی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: همچنین رویداد نوروزگاه در بناهای تاریخی در نظر گرفته شده و تلاش شده ویژه‌برنامه‌های شاد و متنوعی در این ایام برای عموم مردم و مسافران اجرا شود، از طرفی با توجه به حضور پرشور مسافران نوروزی در بناهای تاریخی بر اساس برنامه‌ریزی‌های شکل گرفته عملیات مرمت بناهای تاریخی همچون چهلستون، مسجد امام و مدرسه چهارباغ به پایان رسید و این اماکن آماده استقبال از مسافران هستند.

 وی تصریح کرد: با همکاری کمیته های مختلف تلاش شد برنامه‌های مناسبی برای این ایام پیش‌بینی و اجرایی شوند، آذین‌بندی و زیباسازی محوطه بناهای تاریخی در دستور کار قرار گرفته، بیش از ۷۰ بنای تاریخی در سطح استان با همکاری بخش‌های مختلف آماده‌سازی شده تا استقبال مناسبی از بازدیدکنندگان داشته باشند. مساجد ارزشمندی همچون مسجد جامع نطنز و مسجد جامع نایین نیز در این فهرست قرار دارند.

 امیری اضافه کرد: اجرای برنامه‌های فرهنگی ویژه این ایام همچون جزخوانی قران کریم در برخی بناهای تاریخی و گردشگری نیز برنامه‌ریزی و اجرایی خواهد شد و امیدواریم هم‌زمانی بهار قرآن و بهار طبیعت بهترین شرایط میزبانی را فراهم کند.

وی عنوان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، آمادگی میزبانی از ۲۸۰ هزار نفر مسافر در هر شبانه‌روز در استان وجود دارد پیش‌بینی می‌کنیم با افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی ورودی مسافر، امسال شاهد حضور بیش از ۲ میلیون نفر گردشگر در سطح اصفهان باشیم.

 سخنگوی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی و کمیته بحران مبنی بر وجود بارش‌های بهاری در ایام تعطیلات نوروزی، پیش‌بینی‌های لازم برای اسکان مسافران در اماکن مسقف و مناسب انجام شده و امیدواریم بتوانیم بهترین میزبانی را از مسافران در سطح استان اصفهان داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز